EU kommer nu det europæiske bilmærker lidt i møde og lemper en række krav til benzin- og dieselbilerne.
Benzin- og dieselbilerne skal godt nok stadig forbydes i 2035. Men nu vender EU alligevel lidt om for at komme bilmærkerne i møde.
– I stedet for at nå målene årligt, bør virksomhederne have tre år. Målene forbliver. De skal opfylde kravene.
– Men det giver mere pusterum til industrien, siger EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen på et pressemøde i Bruxelles mandag i denne uge.
Flere bilmærker har været kritiske over for, at de nu skal betale milliardstore bøder for ikke at bygge nok elbiler.
Volkswagen har eksempelvis allerede advaret om, hvor mange milliarder straffen fra EU kommer til at koste det i forvejen økonomisk hårdprøvede mærke. Læs mere om det her.
Elbilerne klarer sig ikke ret godt i Europa
Omvendt siger BMW, at bilindustrien i flere år har vist, at EU ville stramme grebet. Og at det derfor ikke bør komme bag på nogen.
Ser man ud på det store billede og ikke kun her i Norden, har bilmærkerne dog mere end svært ved at afsætte netop elbilerne. En ny opgørelse viser, at bare 1,8 procent af den samlede bilpark i Europa kører på strøm.
Og selv ikke hvis man tager antallet af hybridbiler med, kan den elektrificerede vognpark prale af at sidde på mere end 3,9 procent af markedet.
Så nu er det blevet sådan, at samtlige bilmærker kan udskyde de milliardstore bøder de næste tre år. Bøderne skal i hvert fald ikke betales, hvis ikke bilmærkerne opfylder de nye emissionskrav i år.
Det skriver Reuters.
De europæiske bilmærker og alle andre bilmærker, som er til stede i EU, har fra 1. januar 2025 ellers skullet presse udledningen fra deres modelprogrammer ned under 93,6 gram pr. kilometer i snit. Indtil årskiftet var grænsen 106 gram pr. kilometer.
Nogle bilmærker får dog lov til at slippe. Mærker som Ferrari og Aston Martin, der sælger mindre end 10.000 nye biler om året, skal dog ikke leve op til emissionskravene.
Ferrari er omvendt fast besluttet på allerede at vise mærkets første elbil frem i år. Andre som eksempelvis Aston Martin afviser pure idéen. Forretningsgrundlaget er der ikke, mener den nye direktør.
– Det er udelukket, at vi kan skifte til elbiler nu og her og samtidig have nogen forretning, siger direktør Adrian Hallmark, som Aston Martin sidste år hentede hos Bentley.
I denne måned måtte Hallmark desuden erkende, at mange af hans kunder ikke er klar til elbilerne. Og at de på den konto faktisk vender sig væk.
– Nogen siger nej og hader dem (elbilerne, red.) med en dybtfølt passion. Fordi kunderne tror, at de med elbilerne får fortalt, at de aldrig igen kan købe en ny V12- eller V8-motoriseret bil, siger Hallmark.
Læs flere artikler efter annoncerne: