EU’s klimakommissรฆr Wopke Hoekstra vil nu รฆndre ETS2-reglerne for at forhindre en eksplosion i benzinprisen til 24 kr/liter fra 2027.
EU-Kommissionen trรฆkker nu i land i forhold til de omstridte ETS2-regler, der ellers stod til at sende benzinprisen op pรฅ 24 kroner pr. liter fra 2027.
I et forsรธg pรฅ at forhindre et socialt oprรธr vil klimakommissรฆr Wopke Hoekstra nu gribe ind og frigive flere CO2-kvoter for at holde priserne i ro.
Det skriver flere internationale medier, herunder nyhedsbureauet DPA.
Udmeldingen er et markant politisk signal og en indrรธmmelse af, at de oprindelige planer var for vidtgรฅende.
Det nye ETS2-system, der efter planen skal trรฆde i kraft den 1. januar 2027, er en udvidelse af EU’s eksisterende CO2-kvotesystem.
Det nye system vil foruden prisen pรฅ benzin og diesel ogsรฅ pรฅvirke transportsektoren og opvarmning af bygninger i form af ekstra afgifter.
Det betyder, at der fremover skal betales for CO2-udledningen fra benzin, diesel og fyringsolie.
Frygt for sociale oprรธr
Formรฅlet er at skabe et รธkonomisk incitament til at skifte til grรธnnere alternativer som elbiler og varmepumper.
Men planen har mรธdt massiv kritik.
Flere eksperter og organisationer har advaret om, at ETS2 vil fรธre til en socialt skรฆv prisstigning, der vil ramme almindelige borgere og lavindkomstgrupper hรฅrdest.
Analyser har vist, at CO2-prisen kan stige til op mod 200 euro pr. ton.
Det vil ifรธlge den tyske bilistorganisation ADAC betyde en stigning i benzin- og dieselpriserne pรฅ op mod 19 euro-cent pr. liter โ cirka 1,4 kroner.
Det er den prisstigning, der har fรธrt til skrรฆkscenariet om en literpris pรฅ 24 kroner.
Tyskland og 18 andre lande i oprรธr
Frygten for de sociale konsekvenser har fรฅet Tyskland og omkring 18 andre EU-lande til at sende et fรฆlles brev til EU-Kommissionen.
Her opfordrer de til, at reglerne bliver รฆndret inden systemet trรฆder i kraft.
Det er det pres, som klimakommissรฆr Wopke Hoekstra nu reagerer pรฅ.
Pรฅ et mรธde mellem EU’s miljรธministre i Luxembourg foreslog han at indfรธre en “nรธdbremse”.
Mekanismen betyder, at hvis markedsprisen pรฅ CO2-kvoter overstiger 45 euro pr. ton, vil der automatisk blive frigivet dobbelt sรฅ mange kvoter pรฅ markedet.
Det รธgede udbud vil presse prisen ned og dermed forhindre de mest ekstreme prisstigninger pรฅ brรฆndstof.
Formelt lovforslag pรฅ vej
EU-Kommissionen forventes at formelt at prรฆsentere lovforslaget inden for de kommende uger. Herefter skal det hele forhandles pรฅ plads med bรฅde EU-landene og Europa-Parlamentet.
Den nye holdning til ETS2-kvoterne fra EU’s side kommer pรฅ et tidspunkt, hvor der i forvejen er stor politisk debat om fremtiden for forbrรฆndingsmotoren.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er Tyskland og Italien gรฅet sammen i et fรฆlles oprรฅb til EU.
De to store billande, at det planlagte 2035-forbud mod nye benzin- og dieselbiler bliver droppet af frygt for et kollaps i den europรฆiske bilindustri.
Om der sรฅ rent faktisk sker noget pรฅ omrรฅdet, melder historien ikke noget om.

