EU efterlader lille håb for bilister – vil tillade dette brændstof efter 2035

Foto: Porsche AG

EU-Parlamentet og de 27 medlemslande er blevet enige om at forbyde nye diesel- og benzinbiler.

Så gik den ikke længere. I 2035 skal den sidste nye dieselbil være solgt i EU. Det samme gælder benzinbilerne.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Det blev EU-Parlamentet og de 27 medlemslande enige om fredag i denne uge. Enlige stente EU-Parlamentet for forslaget om et forbud i sommer. Men det er altså først nu, at det er endeligt godkendt.

– Denne aftale er gode nyheder for bilister. Biler, som ikke udleder CO2;, vil blive billigere, og det vil gøre dem nemmere at få råd til og adgang til, siger EU-Parlamentets hovedforhandler Jan Huitema.

LÆS OGSÅ: Så skete det: Nu producerer Porsche syntetisk benzin

Reklameblok:



I aftalen står der, at nye dieselbil, benzin og hybridbiler i 2030 skal udlede 55 procent mindre Co2, end de gør i dag. Og i 2035 skal det altså være helt slut. Mindre bilfabrikker får ét år mere at løbe på.

EU skal dog komme med et forslag til, hvordan biler, som kører på Co2-neutralt brændstof – som syntetisk benzin – skal kunne sælges efter 2035.

Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om et totalforbud mod fossilbiler i 2035 eller senere. Den nye lov rammer udelukkende nye biler.

Reklameblok:

 

 

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk