I skikkelse af EU-kommissionen lover EU nu at tilbyde Europas bilindustri en form for nødhjælp. Det sker i en tid, hvor industrien er plaget af kæmpe gæld og konkurser.
EU-Kommissionen har annonceret, at den vil tilbyde nødhjælp til Europas bilindustri, som står midt i en omfattende krise. Industrien, der er en af de vigtigste sektorer i EU, står over for store udfordringer.
Ifølge EU-Kommissionen er op mod 100.000 arbejdspladser i fare som følge af den nuværende situation.
– Sammen skal vi sikre, at fremtidens biler fortsat bliver fremstillet i Europa, udtalte Ursula von der Leyen, formand for EU-Kommissionen, i en tale der adresserede de problemer, bilindustrien står over for.
Bilproducenter i Europa er under pres fra flere sider. Blandt andet ventes der i 2024 at blive pålagt klimabøder på flere milliarder euro, samtidig med at efterspørgslen på elbiler er lav.
Sammenlignet med konkurrenter i USA og Kina modtager europæiske bilproducenter desuden langt mindre økonomisk støtte. Ursula von der Leyen har annonceret en såkaldt “strategisk dialog”, der skal bringe interessenter sammen for at finde løsninger.
LÆS OGSÅ: Lagde du mærke til det? Storebæltsbroen udførte vildt trick
– Vi vil samle alle interessenter om bordet. At lytte til hinanden. Og at designe løsninger sammen, mens denne industri gennemgår en dyb og disruptiv transformation, sagde von der Leyen som led i en opfordring til at samarbejde om udfordringerne.
På trods af disse udmeldinger er der dog endnu ikke fremlagt konkrete planer fra EU-Kommissionens side. Det er stadig uklart, hvordan den strategiske dialog vil føre til konkrete forbedringer for industrien.
Ifølge Ursula von der Leyen vil det være afgørende at sikre, at bilindustrien kan fastholde sin produktion og konkurrenceevne i Europa, da den spiller en vigtig rolle for økonomien i flere EU-lande.
EU-Kommissionens løfte om støtte kommer på et tidspunkt, hvor industrien ikke blot kæmper med klimakrav, men også med hård konkurrence fra lande uden for Europa. Det understreger behovet for handling, hvis EU ønsker at bevare sin position som en global aktør inden for bilproduktion.