Ejere af veteranbiler og historiske biler kan รฅnde lettet op. De nye og skrappe ELV-krav fra EU om genanvendelse kommer nemlig ikke til at gรฆlde for biler รฆldre end 30 รฅr.
Der er godt nyt til ejere af veteranbiler og andre historiske biler. De bliver nemlig undtaget fra EUโs kommende og skrappe ELV-regler.
Det stรฅr klart, efter EU’s Ministerrรฅd er blevet enige om en ny position. ELV-kravene har fokus pรฅ genanvendelse af udtjente biler.
Undtagelsen betyder, at klassiske kรธretรธjer ikke bliver omfattet af de samme strikse krav, som pรฅlรฆgges nye biler.
De nye regler skal ellers sikre en mere cirkulรฆr รธkonomi for bilindustrien. Det gรธr ministerrรฅdet klart i en pressemeddelelse.
Fokus er at gรธre biler lettere at genanvende, nรฅr de engang skal skrottes. Formรฅlet er at reducere affaldsmรฆngden. Samtidig skal det mindske Europas afhรฆngighed af rรฅmaterialer fra lande uden for EU.
De nye regler kaldes ELV-kravene, som er en forkortelse for End-of-Life Vehicle. Det dรฆkker over, hvordan biler skal hรฅndteres ved slutningen af deres levetid.
Ministerrรฅdet i EU er nu klar til at forhandle de sidste detaljer med Europa-Parlamentet. Det oplyser rรฅdet i en pressemeddelelse.
Alle nye biler underlรฆgges strenge genbrugskrav
For nye biler betyder reglerne et markant skifte. Bilproducenterne skal fremover designe biler, sรฅ de er nemmere at skille ad og genbruge. Det gรฆlder alt fra stรฅl og plast til gummi og glas.
Der indfรธres ogsรฅ et udvidet producentansvar. Det betyder, at producenterne bliver รธkonomisk ansvarlige for hele bilens livscyklus. Det gรฆlder ogsรฅ for affaldshรฅndteringen til sidst.
Producenterne skal dรฆkke omkostningerne ved at transportere udtjente biler fra indsamlingssteder til behandlingsanlรฆg.
For biler importeret fra lande uden for EU pรฅlรฆgges ansvaret den virksomhed, som bringer bilen ind i EU.
– Reguleringen af kรธretรธjer ved udgangen af deres levetid er en skelsรฆttende รฆndring for Europa.
– Den reducerer affald, mindsker vores afhรฆngighed af kritiske rรฅmaterialer fra udlandet og placerer vores bilindustri centralt i den cirkulรฆre รธkonomi, siger Paulina Hennig-Kloska, der Polens klima- og miljรธminister.
Definitionen af et udtjent kรธretรธj strammes
Forslaget strammer ogsรฅ definitionen af, hvornรฅr en bil betragtes som udtjent. Det skal forhindre, at biler, der reelt er skrot, ulovligt eksporteres som brugte biler.
Ved ejerskifte af et brugt kรธretรธj skal sรฆlgeren kunne dokumentere, at bilen ikke er tรฆt pรฅ at vรฆre udtjent. Det krav gรฆlder dog ikke for handler mellem privatpersoner, medmindre salget foregรฅr online.
Baggrunden for de nye regler er bilindustriens store ressourceforbrug. Bilproduktionen i Europa stรฅr for en betydelig del af efterspรธrgslen pรฅ en rรฆkke materialer.
Det gรฆlder for eksempel 19 procent af efterspรธrgslen pรฅ stรฅl, hvilket svarer til over syv millioner ton om รฅret.
Industrien bruger ogsรฅ ti procent af alt plast og en stor del af aluminium, kobber og gummi. De nye ELV-regler skal sikre, at flere af de ressourcer genanvendes i fremtiden.
Mens veteranbil-ejerne trรฆkke vejret lidt lettere, har det sรฅkaldte ELV-reglement vรฆret kilde til en ekstremt ophedet debat. Bl.a. fordi veteranbil-ejere har vรฆret bange for, at de kunne blive tvunget til at skrotte deres biler. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]