Annonce:

EU forlanger: Biler skal køre på E20-benzin

Især tyske politikere presser på for at indføre E20-benzin i hele EU. Den nye blanding skal gøre biler med forbrændingsmotor grønnere, men kan skade ældre modeller.

En ny type benzin kan snart findes i standerne over hele Europa. Et politisk forslag i EU-systemet arbejder for at indføre E20-benzin.

Det skriver t-online.

Den nye benzin indeholder 20 procent ethanol og er en del af en plan om at sænke CO2-udledningen fra biler med forbrændingsmotor.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

E20-benzin er en blanding, der består af 80 procent benzin og 20 procent bioethanol. Det er dobbelt så meget ethanol som i den nuværende E10-benzin, der blev udgangspunktet i Danmark i 2020.

Målet med det højere ethanolindhold er at gøre brændstoffet mere klimavenligt. Bioethanol kan, afhængigt af produktionsmetoden, reducere udledningen af CO2 markant sammenlignet med traditionel benzin.

Når bioethanol blandes i benzinen, kan den samlede CO2-reduktion være omkring 40 procent. Argumentet for den højere ethanolblanding er, at der i mange år fremover vil være millioner af biler med forbrændingsmotorer på vejene.

Det tyske parti CDU har allerede henvendt sig til kommissionsformand i EU Ursula von der Leyen, fordi de vil have gjort E20-benzinen til den nye standard i hele EU.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Udfordringer for bilejere og ældre biler

Selvom mange moderne benzinbiler forventes at kunne køre på E20 uden problemer, er der usikkerhed omkring ældre køretøjer.

Et højere indhold af ethanol kan forårsage tekniske problemer i brændstofsystemet på biler, der ikke er godkendt til det.

Erfaringer fra Tyskland, hvor E20 allerede testes i Mannheim, viser desuden en anden ulempe. Det højere ethanolindhold får bilerne til at bruge mere benzin. Faktisk får bilerne op til 3 procent mindre ud af dem samme liter benzin.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Før den nye benzin kan blive en realitet for forbrugerne, skal EU’s regler ændres. Den nuværende lovgivning tillader kun et ethanolindhold på maksimalt ti procent i standardbenzin.

En indførelse af E20-benzinen kan dog på den lange bane vise sig at være en økonomisk fordel for bilisterne.

Når EU’s nye afgiftssystem for emissioner, ETS2, træder i kraft i 2027, kan E20-benzin potentielt føre til lavere afgifter.

Mere efter annoncen:

Den store usikkerhed blandt bilejere er ikke et nyt fænomen. Da E10 erstattede den almindelige benzin på danske tankstationer, var der også stor tvivl om, hvilke biler der kunne tåle den nye blanding.

E10 i Danmark og situationen i nabolande

Sverige har tidligere overvejet at indføre benzin med et endnu højere ethanolindhold, E15 eller E20. De planer er dog endnu ikke blevet til virkelighed.

Mere efter disse links:

Anderledes ser det ud i Norge, som står uden for EU. Efter en lang politisk debat har nordmændene valgt at droppe et lignende forslag.

Det betyder, at den mindre ethanolholdige benzin, E5, fortsat vil være tilgængelig. Forslaget og debatten om etanolbenzinen blev lagt ned efter, at især veteranbil-ejere havde brokket sig. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også