Det er ikke kun bøder for sommerdæk om vinteren, danskerne skal forholde sig til fra i år. Nu strammer EU også dækreglerne.
EU’s nye regler for bildæk rammer også Danmark.
Reglerne stiller krav om, at nye dæk bliver testet både i ny tilstand og når de er tæt på at være slidt ned til minimumsgrænsen. Det skal give et mere retvisende billede af dækkets egenskaber.
Formålet er at fremme dækproducenternes fokus på levetid og at give forbrugerne indsigt i dækkenes funktionsevne ved slid.
Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
En undersøgelse af sommerdæk, som FDM og andre europæiske bilklubber har gennemført, viser, at der stadig er betydelig forskel på dækkene rundt omkring.
Undersøgelsen omfattede 18 dæk, der passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308, i 18″.
Resultatet er kæmpe udsving i bilernes bremseevne. De bedste dæk bremsede ned fra 80 km/t på 28,4 meter, mens det dårligste dæk skulle bruge 45,1 meter på det samme.
Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM, mener, at forskellen mellem de dyrere og billigere dæk er minimal. Derfor, siger han, bør man heller ikke spare.
– I det samlede bilbudget udgør prisforskellen mellem billige og dyrere dæk en minimal del, og det anbefales derfor ikke at gå på kompromis med sikkerheden. Dæk er bilens eneste kontakt til vejen og afgørende for styring og bremsning.
Undersøgelsen viste også, at der er stor forskel på, hvor længe dækkene kan holde. Det mest holdbare dæk kørte 71.000 kilometer, før det blev slidt ned til minimumskravet på 1,6 millimeter, mens det mindst holdbare dæk ‘kun’ kørte 34.000 kilometer.
Men det vil EU med nye standarder lave om på. I Bruxelles forventer man, at de nye regler gør det mere overskueligt at købe dæk.
Reglerne skal sikre, at dækproducenter lever op til en række minimumskrav, og i sidste ende, at det bliver mere sikkert at køre på de europæiske veje.
Det kan dog også betyde, at det bliver dyrere at købe dæk. Hvor meget priserne vil og kan stige på grund af de nye regler, er dog usikkert.
Der er i dækbranchen en generel forventning om, at de nye regler vil fjerne flere dæk af den laveste kvalitet.
Læs flere artikler efter annoncerne: