EU har for første gang siden 2006 lavet om på kørekortreglerne. Det betyder bl.a., at 15-årige skal kunne sidde bag rattet, hvis bilen hastighedsbegrænses.
En tirsdag i marts i år blev EU-landene enige om at ændre kørekortreglerne for første gang siden 2006.
Det betyder bl.a., at der skal indføres et særligt B1-kørekort, som personer helt ned til 15 år kan erhverve sig helt lovligt.
Det skriver EU-parlamentet på sin hjemmeside.
Kørekortet giver de meget unge mennesker lov til at køre helt almindelige personbiler med en vægt op til 2.500 kilo, med det krav at bilen ikke kan køre hurtigere end 45 km/t.
Dermed læner EU-styret sig op ad reglerne i Sverige, hvor de yngste bilister i mange år har været 15-årige bag rattet af de såkaldte A-traktorer.
Modstander kalder beslutning for ‘en fatal fejl’
Altså ombyggede biler, der er begrænset til 30 km/t – nogenlunde samme princip som vi kender herhjemme, hvor 15-årige må køre ‘lille knallert’. Sådan har det været siden 1. oktober 2024. Tidligere var aldersgrænsen 16 år.
Tilbage ved EU-parlamentets nye regler er det bestemt ikke alle, der er lige begejstrede for udsigten til at skulle dele vejene med 15-årige i et større omfang, end det i forvejen allerede er tilfældet.
Lobbyorganet Det Europæiske Transportsikkerhedsråd (ETSC) kalder ligefrem EU’s beslutning for en ‘fatal fejl’.
– Det er en utrolig uansvarlig beslutning, som betyder, at vi om et par år kan have 15-årige, der kører store SUV’er rundt i byer og gader i hele EU.
– Det er ironisk, at presset for at tillade børn at få sådanne kørekort kommer fra Sverige – et af de lande, der fører an i kampen for trafiksikkerhed.
– Men som i mange år har tilladt teenagere at køre rundt i såkaldte A-traktorer, siger ETSC-formand Ellen Townsend.
– Denne beslutning vil åbne vejen for, at millioner af 15-årige børn kan køre i almindelige personbiler og SUV’er, der ikke kræver andre foranstaltninger end en hastighedsgrænse på 45 km/t.
Europa-Kommissionen har selv advaret om, at det slags lovgivning kan være farligt for andre trafikanter, såsom fodgængere og cyklister, siger ETSC-chefen.
EU holder sig dog ikke tilbage, fordi lobbyister klager. For at løse manglen på lastbilchauffører vil styret i Brussels nemlig også tillade 17-årige at køre lastbil. Læs mere om det her.
Noget andet er, at EU vil stramme grebet om bilister der kører i ældre biler. I Brussels lægger man nemlig op til, at alle biler, der er ældre end 10 år, skal synes hvert eneste år.
Det bliver altså markant dyrere at være bilejer. Alene i Danmark viser den seneste optælling at bilparken er blevet meget ældre det seneste år, så den nu er lige under 10 år gammel i snit. Helt konkret 9,8 år.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]