Et monster med 1.600 hk – Koenigsegg har startet Jesko-produktionen

Vi bør se de første Jesko-eksemplarer på vejene meget snart. Koenigsegg Jesko er en af de mest ventede biler de seneste år. Og nu er den her meget snart.
Foto: Koenigsegg

Vi bør se de første Jesko-eksemplarer på vejene meget snart.

Koenigsegg Jesko er en af de mest ventede biler de seneste år. Og nu er den her meget snart. Den svenske superbilsproducent viste den første preproduktions-bil frem for offentligheden tilbage i juli-måned.

Den biler er meget orange, hvilket der er en årsag til. Det er nemlig en hyldest til Koenigseggs første bil, CC’eren fra 1994. En prototype som kun blev fremstillet i det ene eksemplar.


Vi bør se de første Jesko-eksemplarer på vejene meget snart.  Koenigsegg Jesko er en af de mest ventede biler de seneste år. Og nu er den her meget snart.

Sådan skal det dog ikke være med Jesko’en. Bilen, der er opkaldt efter grundlægger Christian von Koenigseggs far, skal afløse den efterhånden alderende Regera. Faktisk skriver Supercarblog, at produktionen allerede er begyndt på fabrikken i Angelholm.

Det handler om hastighed
Bilen kommer på gaden i to specifikationer – Attack og Absolut. Og de skal produceres side om side. Begge får desuden en 5-liters V8-motor med dobbelte turboer. På almindelig oktan 100-benzin vil der være 1.280 hestekræfter at lege med. Mens det tal ændres til 1.600 hestekræfter på E85 racefuel. Altså for dem der tør.

De to biler adskiller sig på det rene formål. For mens det i Attack-udgaven handler om at få så meget downforce og de hurtigste tider rundt på en racerbane, lægger Absolut alt det til side. Her er det kun én ting der tæller – topfart.

Koenigsegg har da også allerede bevist, at Jesko’en i det trim kan køre over 300 miles – eller 482 km/t – altså rent teoretisk.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk