Engelsk forslag: Lad GPS-sporing besteme ejerafgiften


I England har en kommission foreslået politikerne at skrotte den traditionelle vejafgift. Altså til fordel for en ‘mere dynamisk’ beskatning af bilisterne, lyder forklaringen. 

En fundamental ændring af den britisk privatbilisme kan være på vej. I hvert fald har en transportkommission foreslået politikerne at droppen den traditionelle måde at opgøre periodiske afgifter på.

I stedet foreslår kommissionen, at de britiske biler skal udstyres med GPS-sporing. Sporing skal registrere, hvor langt den enkelte bilist kører. Og ud fra antallet af kørte kilometer – eller rettere mil som englænderne kører med – skal den ‘periodiske afgift’ opgøres.

LÆS OGSÅ: Bilforhandler afsløret i DR-program – kører videre i andet firma

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det skriver Car Throttle. Det er altså en form for roadpricing. Noget der også flere gange har været oppe at vende på politisk plan herhjemme. Dog uden nogensinde at være slået igennem.

Der skal ske noget
I England har politikerne to måneder til at svare på komissionens forslag. Et forslag kommissionen selv kalder ‘dynamisk’. Hvor meget, den enkelte bilist skal betale i vejafgift, vil nemlig afhænge af en lang række faktorer. Så som bilens vægt og størrelse, og om bilen kører i eller uden for myldretiden.

At der skal ske noget med den måde, hvorpå briterne betaler bilafgifter, synes tydelig. I 2030 vil landet forbyde salget af nye diesel- og benzinbiler. Dermed står den britiske statskasse til at tabe 7 milliarder pund om året. Alene i afgifterne på fossilt brændstof.

Billigere biler – flere kilometer
Noget andet er, at kommissionens rapport forudser, at elbiler med tiden bliver billigere. Og i 2018 fik det britiske transportministerium regnet på, at billigere biler vil føre til flere kørte kilometer. Faktisk vil antallet af kørte kilometer stige med 51 procent mellem 2015 og 2050 som følge af elbilens udbredelse, lyder forudsigelsen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Noget der harmonerer dårligt med, at regeringen vil have 50 procent af alle ‘rejser’ i byerne til at foregå på cykel eller til fods.

Ved at omlægge afgifterne til roadpricing pr. kørt kilometer, vil man lægge en dæmper på trafikken. Eller det er i hvert fald håbet. Spørgsmålet er så om det skabe mere overvågning end godt er?

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk