De har været rigtig længe om det, men nu er den her. Alfas første hybridbil hedder Tonale – og den fås faktisk også med dieselmotor.
Der kan siges meget om Alfa Romeo. Og Alfa Sud har selv fabrikken nok lyst til at glemme. Hvis da ikke minderne – ligesom bilen – allerede er rustet væk. Men en velbygget benzinmotor kan ingen tage fra mærket med base Torino.
Bussomotoren – en 3-liters V6’er – med poleret indsugningsmanifold – er legendarisk. Om den nye bil Tonale bliver det samme, må tiden vise. Men for Alfa Romeo er det også helt nyt territorium.
Topudgave med 275 hk
Bilen, der en SUV i slægtskab med den større Stelvio, fås nemlig både med diesel, hybrid og plugin-hybrid. Hybriddelen er en førstegangsoplevelse for Alfa Romeo. Vores engelske kolleger hos Top Gear mener endda, at vide at italianerne har gjort bilen klar til en rent elektrisk drivlinje, hvis det skulle blive nødvendigt.
Men herfra begyndelsen er Tonale altså ikke klar som ren elbil. Hybridbenzineren på 1,5 liters fås med ydelser på enten 130 eller 160 hk, mens dieselmotoren yder 130 hk. Topudgaven er plugin-hybriden, som leverer en samlet ydelse på 275 hestekræfter. Fordi to elmotorer – en på bagakslen og en foran – hjælper til med 122 hestekræfter. Der er iøvrigt rækkevidde nok til 60 kilometer på ren el.
Med 275 hestekræfter kan top-Tonalen sprinte fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder. Ok for en bil som næppe vejer meget mindre end den større Stelvio (1.660 kilo).
Fem års fabriksgaranti
Den nye Alfa skal produceres i Italien på en moderniseret fabrik, og faktisk tror ledelsen så meget på Tonale, at fabriksgarantien nu er på hele fem år. Det får du ikke hos mange andre europæiske mærker. Hvis overhovedet nogen.
Priser er der endnu ikke noget ude om. Heller ikke i danske kroner. Men vi ved, at bilen lander her til sommer.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af Alfa Romeo Tonale