Emils militær-G’er kan blive din

Emils Geländewagen kan køre off road, så det batter. Den kører forrest i tilfælde af krig, og nu kan den blive din, skriver DBA Guide
Foto: DBA Guide

Mere terrængående bliver en bil næppe. Emils Geländewagen kan køre off road, så det batter. Dertil er hans bil fra Næstved Kaserne, en bil der bruges i forreste geled i tilfælde af krig.

Kender du én, der er sindssygt dårlig til at køre bil? Én, der ikke ser sig for, og som konstant kører ind i forhindringer, ikke holder sig inden for vejens hvide streger, og som ofte rammer nabobilerne på parkeringspladsen, når bilen skal parkeres?

Så har vi den perfekte bil til denne person. På DBA er der nemlig lige nu en Geländewagen til salg, som du ikke kan køre galt i, og hvis du får ridser, kan det nærmest ikke ses på bilen.

Bilen er nemlig en gammel militærbil, malet i sort og grøn og med et lidt ramponeret, råt udsende, så hvis du får påført bilen en ridse, er det nemt som ingenting lige at male den over med sort spraymaling, fortæller bilens ejer, 65-årige Emil Vestergaard.



Dertil er Emils bil særlig, fordi den kan køre i al slags terræn. Kører du ned i grøftekanten, har du ikke en god undskyldning for at komme for sent: Med Emils bil burde det aldrig være nødvendigt at ringe efter vejhjælp, fordi bilen er yderst terrængående. Selv en træstamme midt på vejen kører bilen let og elegant over.

Derfor ejer Emil den særlige bil
Emil er udpræget naturmand. Han arbejder med natur og elsker naturen. Men desværre er han allermest i skoven, når vi andre allermindst har lyst til at være der: Nemlig når det er rigtig koldt og fyldt med sne. Emil arbejder nemlig med juletræssalg. Han kører ud i plantagen og fælder træerne, og det er derfor, han ejer en militær-Geländewagen.

– Plantagen, som vi indtil videre har brugt, er rigtig kuperet, og derfor er den her bil ideel til dét job, fortæller Emil.

Han spænder en stor trailer bag på bilen og kan derfor transportere op til 130 juletræer på ét læs – så er træerne dog også pakket ind i net, ligesom når vi selv køber dem.

Bilen ejer Emil faktisk sammen med sin søn, Lasse. Eller det vil sige, det er egentlig Lasses bil, som Emil låner, nu hvor det giver så god mening for Emil at bruge den i hverdagen.

Men efter syv år med camouflagebilen er det tid til at sætte sig bag rettet i en anden type bil. Det skyldes, at den plantage, som Emils juletræer hidtil har været plantet på, nu ikke længere har relevante juletræer stående. De fleste er fældet og solgt, og dem, der stadig er tilbage, er vokset for store til at blive brugt.

– Den nye plantage, som det næste hold juletræer står i, har et fladt terræn, og derfor er bilen ikke længere nødvendig, fortæller Emil.

Bilen camouflerer sig nogle gange for godt
Emil og sønnens militærbil har tilhørt Næstved kaserne, hvor den har tjent som spejdervogn. En vogn, som militærspejderne under krig kunne køre helt frem til – og måske også bag – fjendens linjer i, fordi man med bilen var kamufleret super godt. Bilens korte facon og dét, at man kan tage forruden ned, så man undgår refleksion, gør, at bilen er særlig svær for fjenden at spotte.

At bilen har fortid i trøjen er tydeligt at se på dens farver, men også på dens meget rå look. Et look, der er lavet til, at bilen kan camouflere sig, men i dag, hvor bilen ikke gør tjeneste i militæret, er det nok at gøre ejeren af bilen en bjørnetjeneste. For Emil har erfaret, at det ikke altid er en god idé at gå i ét med tapetet:

– Jeg har flere gange prøvet at holde på en tankstation, hvor bilen foran mig var ved at bakke op i mig, siger Emil, der dog fortæller, at ingen skade skete i nogle af tilfældene.

Dette terræn kører bilen dårligst i
Emil og Lasses bil tromler hen over diverse forhindringer på vejen, men der er ét slags terræn, som bilen kan have lidt svært ved at køre i, og når man ved, hvad Emil primært bruger bilen til, er det lidt pudsigt.

– Bilen har faktisk lidt svært ved at køre i sne, fordi vognen er tung og dækkene hårde. Dækkene er dermed lavet til mudder, grus, vand, grene og generelt et underlag, der opfører sig helt anderledes end sne og is, forklarer Emil, der jo især bruger den i juletræssæsonen.

Om vinteren trækker Emil kalechen hen over bilen, så den bliver lukket. Han forsikrer, at køretøjet fint kan holde varmen i kulden.

Emil har dog aldrig oplevet et terræn, der var for kuperet. Kun én gang er det sket, at veteranbilen skulle transportere sig over så høj en bakke med den ene side af bilen, af Emil måtte ud og sikre, at bilen ikke tippede den forkerte vej – på langs. Det skete heldigvis ikke.

Det omvendte blær: Så langsomt kan bilen køre
Hvor hurtigt kan bilen køre? Det plejer at være spørgsmål som disse, mænd stiller hinanden, når de står og sparker dæk. Men med Emil og Lasses bil er et relevant spørgsmål det modsatte:

– Bilen kan kun køre 110 kilometer i timen, og helst kun højest 80 kilometer, hvis det ikke skal være alt for anstrengende for den. Men det er sådan set heller ikke en høj fart, bilen er særligt god til. Med den her bil drejer det sig mere om, hvor langsomt den kan køre og stadig holde sig i gang. Når den skal over en tyk træstamme, kan den bevæge sig langsomt over, uden at gå i stå, fortæller Emil.

Han sætter bilen i lavt gear, slår 4×4 (firehjulstræk) til og aktiverer eventuelt differentialespærret på enten for- og eller bagakslen for maksimalt greb i underlaget, når bilen skal bevæge sig hen over træstammer.

– Det helt unikke ved denne bil er, at man kan spærre differentialet på både for og bag akslen, hvilket betyder, at man stadig kan manøvrere, og ingen hjul vil nogensinde bare snurre i luften, hvis det kommer fri af underlaget som på en normal bil, hvor et hjul kommer fri eller ikke kan få fat.

Bilens pris
I de syv år, som Lasse og Emil har ejet bilen, har den været forbi synshallerne 3 gange, og et forestående syn venter.

– Bilen kører fint, men man skal forvente, at bremserne skal laves, og der venter også lidt rustarbejde, fortæller Emil til DBA Guide.

Han og sønnen håber at få 60.000 kroner for bilen, men det er et greb i lommen, taget andre priser, som Emil har hørt om, i betragtning:

– Sådan en bil her kommer ikke længere til salg. De er ret særlige. De fleste er solgt til udlandet. Engang blev der solgt nogle på en auktion ved Hjørring, men det er slut nu. Det får priserne til at ryge i vejret. Når der en sjælden gang i mellem sættes én på auktion, har jeg set priser på omkring 80.000 kroner og op til 120.000 kroner, fortæller Emil til DBA Guide.

Emil og sønnen købte selv bilen på DBA, og den daværende ejer havde ejet bilen i fem år. Han havde købt den direkte fra kasernen.

Punger du ud med 60.000 kroner for bilen, får du også opmærksomhedsgaranti. I hvert fald fra børn. Emil fortæller, at han ofte bliver forvekslet med en soldat af børn, der ser ham stige ud af bilen.