Tesla-aktien er stadig meget værd. Men den er ikke længere mere end 1 billion dollar. Kursfaldet skrumper Elon Musks formue med 80 milliarder kroner.
Tesla har tabt 50 procent af sit europæiske salg i løbet af januar måned. Og det gør nu ondt på Elon Musk formue.
Direktørens midler er i høj grad bundet på netop Tesla-aktiens værdi, og fordi denne ikke længere ligger over 1 billion dollar samlet set, har Musk tabt 80 milliarder kroner. I hvert fald på papiret.
Hvorfor Teslas salg falder drastisk kan hverken analytikere eller ekspert inden for bilindustrien dog blive enige om. Nogle mener, at nedgangen skyldes Elon Musks politiske involvering og tætte forbindelser til Trump-regeringen
Andre peger på, at Tesla står over for en større udskiftning af modelprogrammet, og at derfor er forventinger til noget nyt, der får køberne til holde igen.
Herhjemme skriver Berlingske, at Tesla aldrig bliver lige så dominerende, som de har været. Det skyldes tildels, at konkurrenterne har indhentet det amerikanske mærke.
I et interview til Børsen siger Jan Lang, der er bilanalytiker hos Bilbasen, at Tesla taber, mens interessen for elbiler stiger generelt.
Det er dog ikke alle, der enige i den betragtning. Den svenske milliardær Mats Qviberg skriver i et debatindlæg i den svenske avis Dagens Industri, at både benzin- og dieselbilerne er kommet for at blive.
Elbilerne kan nemlig ikke ersatte forbrændingsmotoren totalt og på egen hånd. Det er de simpelthen for dårlig en løsning til.
– Problemet med en elbil opstår, når man skal køre langt. Eksempelvis en tur nord for Dalälven eller til Skåne.
– Sverige er et aflangt land, og hvis du tager uden for Stockholm, Gøteborg eller Malmø, ved du, at der ikke altid er kapacitet til at lade, skriver milliardæren.
Læs flere artikler efter annoncerne: