Annonce:

Elon-effekten? Her styrtdykker Teslas værdi

Mens Toyota står stadigt stærkere som brand, styrtdykker Teslas anseelse. Det konkluderer engelske Brand Finance i en ny rapport.

Tesla oplever et fortsat fald i markedsværdi, viser en ny undersøgelse fra Brand Finance.

Ifølge analysefirmaets seneste Automotive Industry 2025-rapport er Teslas brandværdi faldet med 26 procent til 43,0 milliarder dollar.

Og selvom det er mange penge, har det fået Teslas brand til at falde til en tredjeplads på listen, der offentliggøres fra år til år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Flere faktorer har ifølge analysefolkene bidraget til faldet.

Tesla har ikke levet op til forventningerne til omsætningen. Konkurrencen i markedet for elektriske køretøjer er intensiveret. Tesla har også været nødt til at sænke priserne på sine biler på flere nøglemarkeder, især i Kina.

Derudover står Tesla over for flere markante udfordringer som følge af ændringer i det politiske landskab. Det forventes blandt andet, at tilskud til elbiler i USA vil blive reduceret eller helt forsvinde under Trump-regeringen. Faktisk har præsidenten allerede lovet det.

Omvendt er Toyotas brandværdi på himmelflugt. Stigningen er på hele 23 procent. Japanerne kan derfor notere sig, at deres brand alene er 64,7 milliarder dollar værd.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– De gamle bilmærker skal finde en balance mellem at opretholde rentabiliteten i dag og investere i den teknologi, der vil definere fremtidens mobilitet, siger Alex Haigh, Managing Director i Brand Finance.

Ifølge Brand Finance-rapporten er det primært et stærkt salg og en strategisk satsning på hybridbiler, der sender Toyota op i de højere luftlag.

Toyotas fokus på hybridteknologi har vist sig at være populært hos forbrugerne, der ønsker brændstofeffektivitet uden at skulle bekymre sig om infrastrukturen af ladestandere til rene elbiler.


Overraskende nok er Mercedes som brand også blevet mindre værd. Tyskerne må tage til takke med et fald på 11 procent. Det svarer til en værdi på 53 milliarder dollar.

Tyskerne nåede ikke omsætningsmålene for 2024. Ligesom forventningerne til overskuddet blev nedjusteret hele to gange i løbet af sidste år. Noget der ifølge den engelske rapport kan forklares med et svigtende salg i Kina.

Ferrari er det bilmærke, der har oplevet den hurtigste vækst i brandværdi, med en stigning på 36 procent til 14,4 milliarder dollar. Ferrari er ovenikøbet det mærke, der med mere end en million kroner i fortjeneste pr. bil, tjener absolut mest i hele bilindustrien. Altså pr. bil.

– Bilindustrien står ved en skillevej. Det globale salg af elbiler fortsætter med at stige, men væksten er aftaget på nøglemarkeder som USA og Europa.

– Usikkerhed i politikken, ændrede regler og udfordringer i forsyningskæden ændrer strategierne i hele branchen.

Annonce:

– Samtidig har Kina etableret sig som verdens førende bileksportør ved at udnytte sin dominans i produktionen af batterier til elbiler. Desuden er kineserne i stand til at presse prisen for at vinde endnu mere af markedet, uddyber Alex Haigh.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også