Toyotas bestyrelsesformand Akio Toyoda forsvarer benzinmotoren. Han mener, duften af benzin og motorlyd er essentielt i en sportsvogn som GR Corolla.
Akio Toyoda, Toyotas nuvรฆrende bestyrelsesformand og tidligere administrerende direktรธr, har en klar holdning til sportsvogne.
Som firmaets ‘รธverst ansvarlige’ er hans definition klar. En รฆgte sportsvogn skal have duften af benzin og en motor der siger noget. Den holdning fastholder han, selvom bilindustrien pรฅ mange punkter bevรฆger sig mod elektrificering.
Toyodas passion for sรฆrligt benzinbiler er ingen hemmelighed. Han spillede en vรฆsentlig rolle i udviklingen af modeller som GR Corolla, Supra og Yaris.
Hans uofficielle titel som ‘master driver’ hos Toyota tegner da ogsรฅ et billede af en mand, der gรธr andet og mere end at lede nogle bestyrelsesmรธder fra tid til anden.
Han bruger den position til at argumentere for sportsvogne med benzinmotorer. De skal levere de stรฆrke fysiske fornemmelser, han selv holder af.
I et nyt interview med Automotive News understreger Toyoda sin holdning. Han mener, at der altid vil vรฆre folk hos Toyota med passion for at udvikle elektriske sportsvogne.
– Men for mig som master driver er min definition af en sportsvogn noget med duften af benzin og en hรธjlydt motor, siger han.
Udfordringer for elektriske sportsvogne
Den holdning er en af hovedรฅrsagerne til, at Toyoda ikke er interesseret i at kรธre racerlรธb i rent elektriske serier.
Han er selv en ivrig racerkรธrer. Men han finder ikke den nuvรฆrende generation af elektriske racerbiler spรฆndende nok.
En anden vรฆsentlig faktor er omkostningerne ved elektriske performancebiler. Toyoda pรฅpeger, at Toyota er et mรฆrke, der producerer biler i stor skala. Derfor er prisen vigtig, ogsรฅ nรฅr det kommer til elbilerne. Mรฅske isรฆr elbilerne.
– Toyota er et masseproduktionsmรฆrke, sรฅ vi skal ogsรฅ tรฆnke pรฅ overkommelige priser, selv med elbiler,” forklarede han.
Bestyrelsesformanden vil dog ikke udelukke, at elektriske racerbiler kan komme pรฅ tale.
Det sker dog fรธrst, nรฅr kan byde pรฅ virkeligt billige elbiler.
– Nรฅr Toyota har kapaciteten til at tilbyde overkommelige elbiler, sรฅ er det mรฅske et รธjeblik, hvor jeg som master driver vil introducere elektrisk sportsvogn.
De samme begrรฆnsninger, som holder elbiler tilbage pรฅ gaden, skaber endnu stรธrre problemer pรฅ racerbanen ifรธlge Toyoda.
De elektriske bilers afhรฆngighed af en ladestander, ender lรธbets fokus.
Toyotas vej mod lavere emissioner
Lรธbene handler mindre om kรธreren og mere om teamets logistik omkring opladning eller batteriskift.
– Det er ikke spรฆndende. Fordi du ikke vil kunne kรธre rundt pรฅ banen i mere end en time, siger Toyoda.
– Den slags lรธb, jeg deltager i, er mest udholdenhedslรธb. Sรฅ med de nuvรฆrende elbiler bliver det ikke et rรฆs mellem bilerne.
– Det bliver et rรฆs pรฅ opladningstid eller batteriudskiftning eller noget lignende, tilfรธjede han.
Toyoda mener, at Toyota bรธr fortsรฆtte med at fรธlge den vej, der giver fรฆrrest forhindringer for at reducere CO2-udledningen. Det kan betyde produktion af flere hybridbiler, flere elbiler eller begge dele.
Lige nu er han dog tilfreds med at holde fast i benzinmotorer til performancebiler. Han overlader gerne opgaven med at elektrificere de sjove biler til den nรฆste generation.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]