Der er offentliggjort nye, chokerende detaljer om en dødelig Volvo-ulykke i Norge. En 63-årig mand døde, selvom han var steget ind fra passagersiden og ikke sad på førersædet.
En fatal ulykke i Norge sætter nu endnu flere alvorlige spørgsmålstegn ved sikkerheden i nye biler.
En 63-årig mand mistede livet, da hans elektriske Volvo XC40 pludselig accelererede og styrtede fire etager ned.
Nye oplysninger afslører, at manden slet ikke sad bag rattet, da bilen accelerede voldsomt i tre sekunder og sendte bilen igennem en mur i et parkeringshus.
Manden havde parkeret sin Volvo XC40 meget tæt op ad en anden bil. Det tvang ham til at stige ind i bilen fra passagersiden for at komme ind i bilen i det hele taget.
Kort efter buldrede bilen fremad med en enorm kraft. På bare 3,5 sekunder nåede den en hastighed på 62 kilometer i timen.
“Turen” endte brat, da bilen bragede igennem en murstensvæg i p-huset. Herefter faldt den fire etager ned.
Den 63-årige mand blev efterfølgende erklæret død i ambulancen på vej mod hospitalet.
Ubesvarede spørgsmål i tragisk Volvo-ulykke
Undersøgelser af bilens data viser ifølge den officielle ulykkesrapport, at der ikke var nogen teknisk fejl på den elektriske Volvo.
Rapporten konkluderer, at manden på en eller anden måde må have formået at sætte bilen i “Drive”. Samtidig skulle han have trådt speederen i bund.
Data fra bilens “sorte boks” indikerer, at speederen var aktiveret med hundrede procent i tre sekunder op til kollisionen med muren.
Den konklusion stiller en ekspert sig dog meget tvivlende overfor. Simen Huse har i årevis analyseret bildata for både politi og forsikringsselskaber.
Han mener, at den officielle forklaring er usandsynlig. Han efterlyser klare beviser for, hvordan accelerationen kunne ske.
Lignende ulykker er sket flere gange før
– For at være sikre på det, skal de have en videooptagelse af pedalerne. Det har de ikke, siger Simen Huse til det norske medie Motor.
– Det, jeg tror, de mener, er, at bilen modtog et signal om hundrede procent tryk på speederen i sekunderne før ulykken.
– Jeg vil gerne vide, hvad der udløste det signal, fortsætter han til mediet Motor.
Ulykken i Sandvika er ikke den eneste af sin slags i Norge. Flere andre Volvo-ejere har anmeldt lignende episoder til politiet, fordi bilerne begyndte at accellerere af sig selv.
Både Volvo Norge og Statens Vegvesen har undersøgt de andre sager, men uden at finde tekniske fejl, der kan forklare den pludselige og utilsigtede acceleration.
Også i Danmark ligner en ulykke, hvor en mand i en Volkswagen ID.3 torperede en menneskemængde, noget der er sket flere gange før. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]