Kroatien og Estland oplevede i august markante fald i salget af elbiler, mens Danmark går frem. Men usikkerheden omkring kommende afgiftsstigninger kan sætte en stopper for udviklingen, advarer branchen.
Elbilerne fylder stadig mere i Europa, men udviklingen er langt fra ens i alle lande. Nye tal viser, at Kroatien og Estland i august oplevede nogle af de største fald i elbilsalget i hele EU.
I Kroatien blev der solgt 65,7 procent færre elbiler end i samme måned sidste år, mens Estland måtte notere et fald på 55,8 procent.
Det står i skarp kontrast til den generelle tendens i EU, hvor elbilerne voksede med 30,2 procent i august.
I alt blev der registreret 120.797 nye elbiler, hvilket gav dem en markedsandel på 17,8 procent. Det samlede bilsalg i EU steg til 677.786 enheder, svarende til 5,3 procent mere end året før.
Danmark blandt de stærkeste markeder for elbiler
Herhjemme er billedet et helt andet. Danmark havde i august en elbilandel svarende til 8.990 biler, hvilket var en stigning på 27,7 procent.
Dermed ligger Danmark fortsat blandt de lande i EU, hvor elbiler fylder mest i nyregistreringerne.
Udviklingen glæder Mobility Denmark, men direktør Mads Rørvig advarer mod at tro, at væksten er garanteret.
“De seneste tal viser, at elbilerne er med til at drive væksten i EU’s bilsalg, men erfaringerne fra både Sverige og Tyskland viser tydeligt, at tempoet hurtigt kan styrtdykke. Danmark risikerer nu at gentage samme fejl, når registreringsafgiften på elbiler stiger fra nytår,” siger han.
Når incitamenter forsvinder, falder salget
Både Sverige og Tyskland har tidligere oplevet, hvordan salget af elbiler faldt brat, da økonomiske incitamenter blev fjernet.
I Sverige er andelen af elbiler i august faldet til 34,1 procent, efter at støtten til købere blev afskaffet. Tyskland oplevede et tilsvarende dyk i slutningen af 2023, men har siden genindført incitamenter, hvilket har sat gang i salget igen.
Ifølge Mobility Denmark bør Danmark lære af de erfaringer. Organisationen mener, at en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler vil være nødvendig, hvis tempoet i den grønne omstilling skal fastholdes.
“Hvis vi skal bevare vores position som foregangsland og fastholde væksten i elbilsalget, kræver det politisk mod til at skabe en fremtidssikret model, der belønner grøn teknologi,” siger Mads Rørvig.
Risiko for et dansk tilbageslag for elbilerne
Mens Kroatien og Estland i august leverede eksempler på, hvor hurtigt markedet kan vende, står Danmark altså ved en skillevej.
Elbilsalget stiger fortsat, men usikkerheden om fremtidige afgifter risikerer at lægge en dæmper på købelysten.
Især fordi vi i dag ved, at danskerne købe elbiler, fordi der er penge at spare – og for nogle fordi det er en behagelig køreoplevelse.
Men tanken om at gøre noget for CO2-regnskabet, er ikke noget, der vægter højt for danskerne.
Med en afgiftsstigning fra nytår kan Danmark altså snart opleve en udvikling, der minder om den, som nu rammer flere andre EU-lande.

