Den elektriske Dodge Charger Daytona er kommet skidt fra start. Derfor dropper bilmærket nu basismodellen og satser massivt på benzin-udgaven.
Salget af den nye, elektriske Dodge Charger Daytona lever slet ikke op til forventningerne. Det har fået Dodge til at ændre strategi.
Mærket vil nu fokusere massivt på en ny Dodge Charger med benzinmotor for at redde bare noget af efterspørgslen.
Det er ellers ikke længe siden, at selv samme Dodge sagde, at man ville omstille produktionen til udelukkende at bestå af elbiler. Men kunderne er blevet væk.
Og den svage modtagelse af elbilen har da også allerede fået konsekvenser. Dodge har skrottet den planlagte basismodellen af Charger Daytona med tilnavnet R/T. Det efterlader kun en enkelt elektrisk udgave af ‘muskelbilen’ på markedet.
Kunderne vil hellere kører på benzin end strøm
Samtidig er der ændringer i de amerikanske miljøregler. Regler som benzinbilerne nu alligevel godt kan leve op til.
Trump-regeringen vil nemlig droppe statsstøtte til elbiler og lempe emissionskravene til biler med forbrændingsmotor.
Noget der kun gør det sværere for Dodge at forsvare den elektriske Charger, som i øvrigt er udstyret med falsk motorlyd fra fabrikken.
Derfor har Dodge nu et alternativ klar. En ny Charger med en 3-liters rækkesekser med dobbelte turboer. Motoren i sig selv lystrer navnet Hurricane.
Produktionen af de nye benzinmodeller bliver allerede fra nu af øget markant. Både den todørs og firedørs version skal bygges på Windsor-fabrikken i Canada.
Og for at følge med tempoet går fabrikken tilbage til et toholdsskift, så der igen bliver bygget biler om natten.
Flere bilister vil smide penge efter en Charger med benzinmotor
Sam Fiorani fra AutoForecast Solutions følger udviklingen hos mærket tæt.
I et interview til Windsor Star fortæller han, at produktionen af den todørs benzin-drevet Charger forventes at nå op i tusindvis af eksemplarer allerede omkring september.
– Udrulningen af den elektriske (Charger, red.) var en relativt udramatisk begivenhed, lyder det diplomatisk fra Sam Fiorani.
Han uddyber sin pointe om markedet.
– Det (bilen, red.) er måske god nok. Men markedet vil have biler med benzinmotorer, forklarer han.
De ændrede emissionsregler i USA har da også åbnet for flere biler med forbrændingsmotor. Og det kommer bilfabrikkerne til at udnytte.
Benzin-modellerne forventes nemlig ikke kun at være interessant for en meget lille skare af entusiaster. Flådekunder – altså virksomheder med ansatte i firmabiler – vil ifølge Fiorani også hellere se sig om efter benzinbiler.
Vender den ikoniske Hemi V8-motor tilbage?
Et stort spørgsmål er på den anden side stadig ubesvaret. Får den nye Charger en V8-motor? Dodge undersøger angiveligt mulighederne for at presse en Hemi-motor i den nye STLA Large-platform.
Sam Fiorani advarer dog mod forhastede konklusioner. Produktionsdata har endnu ikke bekræftet, om det er en reel mulighed.
Tidligere på måneden dukkede der billeder op. De viser angiveligt en prototype af den nuværende Charger med V8-motor.
Det er dog uklart, om det er et reelt projekt eller blot ønsketænkning fra entusiaster.
Spekulationerne får dog næring fra andre steder. Søstermærket RAM har for nylig genoplivet Hemi V8-motoren i en af deres modeller. Det gør et comeback i en Charger mere sandsynligt.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]