Den svenske batterifabrik Northvolt, der gik konkurs tilbage i maj måned, skylder hele 80 milliarder kroner væk, er en amerikansk domstol kommet frem til.
Den svenske batterigigant Northvolt er endt som en økonomisk katastrofe efter konkursen i maj måned i år.
Og torsdag i denne uge lukkede fabrikken ned for sidste gang. Det oplyser fagforeningen IF Metalls sikkerhedsrepræsentant Johan Brännström til SVT.
En gæld på over 80 milliarder svenske kroner, svarende til mere end 54 milliarder danske kroner, tynger resterne af selskabet.
Northvolt skulle ellers levere batterier til fremtidens elbiler fra flere store bilproducenter. Volkswagen var en endda den største aktionær i batterieventyret.
Gælden, der er kortlagt i det amerikanske retssystem, hvor Northvolt har søgt beskyttelse mod sine kreditorer, fordeler sig på to af selskabets centrale datterselskaber.
Det drejer sig om selskaberne Northvolt AB og Northvolt Ett. De to selskaber melder samlet om den enorme gæld.
Situationens alvor understreges af, at fem datterselskaber nu har indgivet en konkursbegæring. Det er sket ved byretten Stockholm i Sverige.
Begæringerne kom efter et mislykket forsøg på at forhandle gældsbetingelser på plads. Forhandlingerne foregik i det amerikanske svar på Sø- og handelsretten.
Northvolt var ellers udråbt som et flagskibsprojekt i Europa. De mange fabrikker skulle sikre Europas egen produktion af batterier til elbiler.
Det skulle mindske afhængigheden af især kinesiske batterifirmaer. Men nu ser selv Northvolt Drei, som skulle etableres i Hamborg, Tyskland, også ud til at dreje nøglen om. Læs mere om det her.
Aktiver forsvinder i massiv gældspost
Værdien af selskabets aktiver står i skærende kontrast til gælden. Northvolt anslås til ‘kun’ at have værdi er for lidt mere end 1,4 milliarder danske kroner.
Den amerikanske domstol havde et andet bud på gældens størrelse. Her blev den samlede gæld tidligere anslået til 60 milliarder svenske kroner. Det er omkring 41 milliarder danske kroner.
Uanset den præcise størrelse er gælden massiv. Den stiller store spørgsmålstegn ved selskabets fremtidige drift.
Drømmen om en stærk europæisk batteriproducent er dermed kommet i alvorlig modvind. Hele projektet var ellers en central del Europas planer om at bygge elbiler.
De økonomiske problemer har ulmet i flere måneder. Og det hele ser altså ud til at ende med konkurser for samtlige af Northvolts selskaber.
Konsekvenser for Volvo og Volkswagen
Flere store bilmærker havde op til de konkurser, der allerede nu er en realitet, investeret massivt i Northvolt.
De har også indgået aftaler om fremtidige batterileverancer fra den svensk-ejede fabrik. Northvolt leverede dog aldrig et eneste batteri til en elektrisk personbil.
Det selvom mærker som dem i Volkswagen-koncernen, BMW og Volvo Cars stod på kundelisten. De eneste, der nåede at få batterier ud af fabrikker, var lastbilproducenten Scania.
Boosted kunne for nylig fortælle, at selvsamme mærke overvejer at smide en redningsplan efter de raske dele af batterigiganten. Hvis der er noget tilbage at bygge en virksomhed på.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]