En ny opgørelse afslører de elbiler, der har det største værditab. Værst ser det ud for den kinesiske GWM Ora 03, som taber næsten 75 procent af sin værdi på tre år.
En ny, dyster opgørelse afslører nu, hvilke elbiler der taber mest i værdi.
En række populære modeller, herunder flere der sælges i Danmark, taber op mod 70 procent af deres værdi på bare tre år.
Det er et økonomisk mareridt for de berørte ejere. Det er Auto Express, der har analyseret sig frem til de vilde værditab på baggrund af data fra firmaet CDL.
Her har man undersøgt værditabet på hundredvis af bilmodeller efter tre års ejerskab.
Konklusionen er klar: Elbiler taber generelt deres værdi hurtigere end både benzin- og hybridbiler.
Elbiler taber mest værdi
I gennemsnit kan en elbil kun holde på 44,8 procent af sin nyværdi efter tre år.
Til sammenligning beholder en benzinbil 48,6 procent, mens en hybridbil beholder 50,3 procent.
Forskellen er markant. Men når man ser på de enkelte bilmodeller, bliver billedet endnu mere alarmerende.
Listen over de biler, der klarer sig dårligst, er domineret af elbiler. Fire modeller skiller sig især negativt ud med et værditab på over 70 procent.
De 4 største tabere
Den absolutte bundskraber er den kinesiske elbil GWM Ora 03.
Den mister næsten tre fjerdedele af sin værdi på bare tre år. En ejer får altså under en fjerdedel af købsprisen tilbage ved et salg efter tre år.
Andre elbiler lider under lignende, massive værditab.
Det gælder Nissan Leaf, Jaguar I-Pace og Lexus UX-e. De mister alle mere end 70 procent af deres værdi på tre år.
Men også hybridbilerne er en dårlig forretning. Og det rasende hurtigt.
DS3, DS9 og Opel Astra, der gennem Stellantis-koncernen er i familie, vil efter 3 år have tabt mere end 70 procent af deres værdi.
Ifølge AutoExpress er der flere forklaringer på det astronomiske værditab.
Statslige tilskud og store rabatter på nye biler presser priserne på brugte biler ned. Samtidig betyder den hurtige teknologiske udvikling, at nye modeller hurtigt får ældre modeller til at fremstå forældede.
Mens værditabet altså er en enorm og ofte skjult udgift, er det ikke den eneste økonomiske fælde for bilejere.
Og her er dem i benzin- og dieselbiler bestemt hverken fredet eller specielt hellige.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er prisen på reparationer af moderne biler eksploderet. Her kan en enkelt sensor i kofangeren koste op til 65.000 kroner at udskifte.

