Elbilen får skylden for, at det 340 år gamle, tyske familiefirma Croner må lukke. “Vi er ikke de første, og vi bliver ikke de sidste,” siger direktøren.
Efter 340 år er det slut.
Et historisk, tysk familiefirma er nu tvunget til at lukke, og elbilerne får skylden. Virksomheden, Croner Präzisionsformenbau, kan ikke længere overleve i en bilindustri, der i øjeblikket gennemgår en af sine største kriser nogensinde.
Det skriver den tyske avis Bild.
Beslutningen om at lukke er truffet af ejerne selv. Det sker, før firmaet bliver truet af en konkurs.
– Så kan de med æren i behold sige farvel til en familietradition, der strækker sig over flere århundreder, skriver avisen.
Ifølge direktøren er de tilbageværende 33 ansatte alle hjulpet videre i nye job.
Direktør: Branchens fremtid er dyster
Ejeren, Wolfgang Croner, er pessimistisk på hele branchens vegne.
– Vi er ikke de første, og vi bliver ikke de sidste. Fremtidsudsigterne for branchen er meget dystre, siger han til Bild Zeitung.
Firmaet har i årtier fremstillet og leveret dele til den tyske bilindustri.
Men overgangen til elbiler og en øget konkurrence fra Kina, er ordrebøgerne nu tomme.
– Vi har måttet sige farvel til vores faglærte arbejdere og også en familietradition med ekspertise, der er opbygget gennem århundreder, siger en tydeligt berørt Wolfgang Croner.
En familietradition der går tilbage til 1685
Croner-familiens historie som smede er imponerende. Den kan spores helt tilbage til 1685.
Dengang bestod familiens grundlægger Paul Croner en eksamen, der gjorde, at han måtte kalde sig for smed.
Siden da har generation efter generation i familien arbejdet med stål.
Den nuværende virksomhed blev grundlagt af brødrene Wolfgang og Mathias Croner i 1988 for at holde den århundreder gamle tradition i live.
– Det er en meget svær beslutning for os. Det påvirker os personligt, ikke mindst fordi vi har stål i blodet, slutter Wolfgang Croner.
Lukningen af det lille familiefirma er desværre ikke en enestående historie i Tyskland.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er en af de helt store giganter, ZF, med 160.000 ansatte også i dyb krise.
Her frygter eksperter for en decideret konkurs. Senest har selvsamme ZF da også meldt ud, at man er nødt til at fyre yderligere 12.000 ansatte.
Men det er ikke kun underleverandører, der har det svært i bilindustrien. Hos Renault tyder meget på, at der skal findes 3.000 stillinger i nedskæringer.
Allianceparteren Nissan er endnu værre ramt. Her skal hele 20.000 folk og adskillige fabrikker skæres fra i nedskæringer efter et tab på mere end 30 milliarder kroner i 2024.
Over for Boosted har den danske importør dog afvist, at man bliver ramt af de ellers globale nedskæringer, som ledelsen i Japan enten har varslet eller gennemført.

