Elbiler behøver ikke være røvsyge – se bare her!


Audi GT flytter grænsen for, hvad en elbil kan, på samme måde som Tesla gjorde det for et årti siden. Her er både drama og vildskab.

Da jeg i starten af året var til præsentationen af Audi E-tron GT, faldt jeg bagover af benovelse. Det er en stor, fed, lav, bred og monstertung performance-bil – en overraskende søster til Porsche Taycan med temperament, der varsler håb for dem, der tror, at elbiler er røvsyge. Det behøver de ikke være!

Første møde var kun et par timer bag rattet, men senere har jeg haft mulighed for at køre en uge i bilen, og det har kun understreget mit første indtryk. Jeg er fan, skriver Bil Magasinets Steen Bachmann.


Grafik: Bil Magasinet

Kort fortalt har GT al den drama, vildskab og satan-og-helvede attitude, som vi ofte savner i elbiler. Som noget usædvanligt er her 2-trins transmission for at sænke forbruget,

Men man mærker ikke noget til den, og det er bare at trykke på D, slippe bremsen og trille afsted. Her er et stort batteri i bunden og en 0-100-tid på 4,1 sek., og både undervogn og bremser er dimensioneret til de mange kræfter.

E-tron GT beskytter dig
GT er lav, men har okay udsyn og et fremragende 360-graders kamera. Man kører rundt med et digitalt skjold, der beskytter mod omverdenen, uanset om der er fare på færde bagfra, forfra eller fra siden.

Testbilen har Assistentpakke Plus (52.686 kr.) med automatisk parkering, som kan foretages via en mobiltelefon og Audi’s app – det er idiotsikkert og giver tryghed i små p-båse (det er en stor bil).

Pakken har også rejse­assistent, der selv sætter farten op og ned via lokale forhold, skilteaflæsning og data fra realtime-navigation, undvige- og drejeassistent, vejkrydsassistent, udstigningsadvarsel og assistent til registrering af tværgående trafik.

Dommen over Audi E-tron GT
Kabinen er lige så lækker som i søsterbilen Porsche Taycan og har fokus på sport frem for plads. Man sidder lavt, og her er plads til 190 cm østjyde på bagsædet, hvor den midterste plads dog er for trang til voksne.

Standardudstyret er omfattende med alt, hvad man kan forvente i en performance-bil inklusive ladeport i begge sider med indbygget 11 kW-­lader til hjemmeladeren.

På langturen kan det store batteri med den lynhurtige 800 volts-arkitektur lades med op til 270 kW, og med varsom speederpedal og lidt umage med at rekuperere – opsamle energi fra nedbremsninger – er i hvert fald 400 km muligt på en opladning i lave temperaturer.

Audi RS-menigheden er ikke sådan lige at hive ud af deres elskede og brølende benzinbiler, men Audi GT kan blive elbilen, der gør det.