Annonce

Elbil til 89.000 kroner koster 223.000 kr at reparere

Drรธmmen om en billig elbil er knust. Efter 8 รฅr er der nemlig ingen, der gider bรฆre ansvaret for en elbil. Nu stรฅr ejeren selv med en regning pรฅ 223.000 kroner efter omfattende rust- og vandskader.

En bilejers drรธm om en billig elbil blev forvandlet til et รธkonomisk mareridt. Tilbage stรฅr ejeren med en bil der er plaget af rust- og vandskader.

En VW e-Golf fra 2016, der blev kรธbt for 139.000 norske kroner (ca. 89.000 danske kroner) skulle nemlig repareres for for 350.000 norske kroner ( godt 223.000 danske) โ€“ nรฆsten tre gange bilens vรฆrdi. I hvert fald i fรธrste omgang.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Nu har retten afsagt dom i sagen.

Mareridtet begyndte for alvor, da e-Golfen skiftede hรฆnder juleaften 2022. Pรฅ det tidspunkt havde den kรธrt 87.500 kilometer.

Kรธberen fik fragtet bilen, som han havde kรธbt ubeset, med en hurtigfรฆrge. Men da bilen havde fast grund under hjulene igen, var skaderne – og ikke mindst rusten – ikke til at tage fejl af.

Vand trรฆngte ind i batterihuset

Det var dog ingenting i forhold til, hvad der ventede Golfen fรฅ mรฅneder senere.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

For pludselig stoppede bilen med at tage imod strรธm.

Pรฅ et vรฆrksted kom man frem til, at der trรฆngte vand ind i selve batteripakken. Strรธmstyringsenheden var beskadiget, og der var alvorlige skader pรฅ selve batteriets celler.

Herefter fik ejeren besked pรฅ, at det ville koste godt 350.000 kroner – eller 223.000 danske kroner – bare at fรฅ bilen til at kรธre igen.

Mere efter videoen

Kรธberen anlagde sag mod brugtvognsforhandleren med krav om at fรฅ kรธbet ophรฆvet Forhandleren skyndte sig imidlertig at nรฆgte alt ansvar.

Forhandleren mente, at rust pรฅ en bil er noget, man skal forvente.

Retten: Rust er en mangel, men kรธbet skal ikke ophรฆves

Sagen endte i byretten. Og her talte dommeren i sin afgรธrelse bรฅde for og imod bilejeren. Retten fandt nemlig, at der var skader pรฅ bilen.

Men det betรธd ikke, at kรธberen kunne fรฅ kรธbet ophรฆvet.

Brugtvognsforhandleren fremlagde nemlig dokumentation for, at selve batteriet i Golfen kunne udskiftes for kun 20.000 norske kroner. Svarende til ‘bare’ 13.000 danske kroner.

Retten konkluderede derfor, at manglerne kunne dรฆkkes af et prisafslag pรฅ godt 19.000 danske kroner.

Mere efter annoncen

Det belรธb skulle dรฆkke udskiftning af batteri og vรฆrditabet pรฅ bilen pรฅ grund af brugtvognsforhandlerens lรธgne.

Elbil-ejere stรฅr med hele risikoen efter 8 รฅr

Sagen bestรฅr dog af flere lag. Og sรฆrligt et af dem, er vรฆsentlig for alle, der kigger pรฅ รฆldre elbiler.

Dommeren slog nemlig ogsรฅ fast, at bilen var mere end 8 รฅr gammel, da der blev klaget over skaden. Og her kommer den 8. รฅrs batterigaranti ind i billedet.

Mere efter annoncen

Retten kom nemlig ogsรฅ frem til, at bilister mรฅ og skal vรฆre forbedret pรฅ at bรฆre hele risikoen, nรฅr de 8 รฅrs garanti udlรธber.

Den norske dom understreger at den samlede รธkonomi i et elbil-kรธb ikke bare er bilens pris.

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der gigantisk forskel pรฅ prisen for en ny batteripakke. Prisen kan variere fra 42.000 kroner til 650.000 kroner for populรฆre biler i samme prisklasse.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ