Annonce:

Elbil skal lade 12 gange for at køre 1.000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke norske Bjørn Nyland, der måtte lade elbilen hele 12 gange for bare at køre 1.000 kilometer.

Den nye Citroën ë-C3 har som en prisvenlig elbil været ventet med spænding.

Mange så frem til en elbil for almindelige familier. Men efter en 1.000 kilometer lang test er den norske youtuber Bjørn Nyland ikke ligefrem imponeret. Især rækkevidde og opladning langer han kraftigt ud efter Citroën ë-C3.

Stellantis-koncernen havde store forventninger til Citroën ë-C3 ved lanceringen. Elbilen fik da også positiv omtale fra motorjournalister verden rundt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Flere medier fremhævede den som en billig elbil. Den skulle give familier mulighed for at skifte til el. Men den norske Youtuber Björn Nylands test på 1000 kilometer har ført til hård kritik.

Björn Nyland er kendt for sine grundige rækkeviddetests af elbiler. En af hans faste undersøgelser på kanalen “Bjørn Nyland” er at køre 1000 kilometer i elbiler.

Han presser bilerne for at klare distancen hurtigst muligt. Denne gang var det Citroën ë-C3 Aircross’ tur til at blive testet.

Nyland tester ë-C3: rækkevidde og opladning

Elbilen er udstyret med et 44 kWh LFP-batteri. Det giver en officiel rækkevidde på 320 kilometer ifølge WLTP-standarden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Da Björn Nyland begyndte sin prøvetur på motorvejene, opdagede han snart noget uventet. Efter at have kørt cirka 140 kilometer med en hastighed på 120 km/t, var batterikapaciteten nede på kun 11 procent.

Samtidig indikerede bilen, at der kun var 21 kilometers rækkevidde tilbage. Det betyder, at elbilen reelt kun har en samlet rækkevidde på omkring 160 kilometer ved motorvejskørsel.

– Det er virkelig mærkeligt, udtalte Björn Nyland.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Da han efterfølgende stoppede for at oplade elbilen, startede opladningen med en effekt på 90 kW. Efter et stykke tid faldt effekten dog til 80 kW.

Citroën ë-C3: Software og konklusion på de 1.000 kilometer

– Hvad skete der med de 100 kW, vi skulle have fået?, spørger en chokeret Bjørn.

Under opladningen bemærkede han et andet væsentligt problem med elbilen. Opladningen afbrydes, så snart man starter elbilen. Det vil være ekstra generende om vinteren.

Mere efter annoncen:

Det betyder, at det ikke er muligt at forvarme bilen, mens den oplader.

– Opladningen er afbrudt. Er du seriøs?, undrede Björn sig.

Mere efter disse links:

Nyland var heller ikke imponeret over bilens infotainmentsystem. Ifølge ham kunne det være 30 år gammelt.

Han mener, det er problematisk, at det ikke er muligt at se elbilens aktuelle forbrug. Han fandt heller ikke informationen fyldestgørende, når elbilen lader op.

– Den nuværende software viser ikke forbrug. Det er fuldstændig vanvittigt, sagde han.

Mere efter annoncen:

Det tog Björn Nyland i alt 12 ladestop at tilbagelægge de 1000 kilometer med Citroën ë-C3 Aircross. Han gennemførte testen på 12 timer og 25 minutter.

Efter testen udtrykte Björn Nyland, at han var glad for at have gennemført den. Han var dog tydelig i sin melding om, at elbilen er en af de dårligste, han har prøvekørt for nylig.

En positiv ting, han fremhævede ved Citroën ë-C3, er komforten. Ellers har bilen ifølge ham ikke meget positivt at byde på.

– Hvis jeg skulle vælge en favoritbil i samme kategori som den, ville jeg være nødt til at vælge Volkswagen ID.3, afsluttede Bjørn.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også