Europas bilmรฆrker skal ikke bare pรฅ en alvorlig slankekur de nรฆste รฅr. Men at slรฆkke pรฅ emissionskravene vil kun gรธre ondt vรฆrre, lyder kritikken.
EU’s skรฆrpede emissionskrav til bilproducenter fra det nye รฅr 2025, tvinger producenterne til at sรฆlge mindst 20 procent elbiler for at undgรฅ store bรธder.
Det er en betydelig stigning fra de 13 procent, der var gรฆldende sidste รฅr. Elbiler er derfor et varmt emne i bilindustrien i รธjeblikket. Men nu advarer europรฆisk bilindustri, om at reglerne kan sende den endnu lรฆngere bagud i forhold til kineserne.
Allerede nu lyder der advarsler fra flere europรฆiske bilproducenter om, at det kan blive en stor udfordring at leve op til de nye krav.
Det skyldes blandt andet den begrรฆnsede efterspรธrgsel pรฅ elbiler, der er pรฅ mange af de store europรฆiske markeder. Derfor kan det blive svรฆrt at nรฅ EU’s mรฅl.
De bรธder, som producenterne risikerer, hvis de ikke overholder kravene, er da ogsรฅ til at tage og fรธle pรฅ.
Faktisk kan det samlede bรธdebelรธb lรธbe op i 15 milliarder euro, hvilket svarer til svimlende 112 milliarder danske kroner. Det viser beregninger fra bilindustrien selv. Belรธbene er baseret pรฅ salgstal fra fรธrste halvรฅr af 2023.
For at undgรฅ massive bรธder, der kan fรธre til afskedigelser og fabrikslukninger, forsรธger bilproducenterne nu at fรฅ myndighederne til at รฆndre kurs i emissionsspรธrgsmรฅlet.
Det er en kamp for overlevelse, da 13 millioner mennesker er beskรฆftiget i den europรฆiske bilindustri, og mange af de arbejdspladser er i fare.
Volkswagen har allerede advaret, om de konsekvenser bรธderne vil fรฅ for hele den tyske koncern. Lรฆs mere om det her.
Forsรธget pรฅ at lempe kravene mรธder dog modstand fra flere sider.
Blandt andet fra to europรฆiske, E-Mobility Europe og ChargeUp Europe, der i et brev til EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, advarer mod at give efter for bilproducenternes pres.
Det skriver Reuters.
De to organisationer, der blandt andet har Tesla som medlem, mener, at det vil skade den europรฆiske bilindustri i det lange lรธb og gรธre dem endnu mere bagud i forhold til Kina.
EU holder dog fast i, at der kun vil blive solgt nul-emissionsbiler i Europa fra 2035, og at der i de kommende รฅr vil blive indfรธrt gradvist skรฆrpede emissionskrav.
Et af de forslag, som bilindustrien angiveligt har fremsat, er at give mulighed for at sรฆlge plugin-hybrider ogsรฅ efter 2035.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: