Eric Berg, der står bag YouTube-kanalen ‘I Do Cars’, undersøger i en ny video, hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron stod af efter 2 år. Resultatet er noget skrald, mener han.
På sin YouTube-kanal “I Do Cars” har Eric Berg skilt en ødelagt elmotor fra en Audi e-tron ad. Dommen er da heller ikke til at tage fejl af: Motoren er noget skrald.
Blandt andet har motoren et design, der får den til at lække kølevæske, som opsamles i en lille beholder. Denne dåse skal tømmes ofte.
Eric Bergs undersøgelse kaster lys over potentielle problemer med elmotorer. Motoren var bare to år gammel, da den døde, og nu er den blevet skilt ad.
– Jeg ved ikke, hvor langt den har kørt, men da den kun er to år gammel, kan vi sagtens konkludere, at den gik i stykker alt for tidligt, siger Eric Berg.
Modsat diesel- og benzinmotorer mangler elmotorer komponenter som cylindre, stempler, plejlstænger, krumtapaksler og knastaksler. Tandrem eller kæde er det heller ikke nødvendigt med.
Det er fabrikkens fejl at motoren døde efter 2 år
Altså burde bilen på grund af den meget simplere elmotor heller ikke give nær så mange problemer. Men Audi har dog givet elmotoren i e-tron et problem helt fra begyndelsen, mener Eric Berg.
Den – altså motoren – er ganske enkelt dårligt designet. Helt konkret på grund af den kølevæske-lækage, som opstår og samler sig i selve motoren.
– Motoren er væskekølet, og flere vigtige steder i motoren er der forskellige pakninger til at holde kølevæsken ude.
– Når pakningerne går i stykker, kan det give store skader på systemet, så stopper elbilen helt med at fungere, forklarer Eric Berg.
Beholderen, der opsamler den lækkede kølevæske, skal tømmes regelmæssigt. Men hvis den i stedet bliver overfyldt, risikerer ejeren, at motoren tager skade permanent.
– Når beholderen er overfyldt, burde det udløse en advarsel i bilens display og forskellige fejlkoder, som i de fleste tilfælde kræver, at Audien bliver bugseret hen til det nærmeste værksted, siger Eric Berg.
Under sin undersøgelse har Eric Berg fundet et mærkat, der indikerer, at motoren er produceret i Kina.
Motorens konstruktion gør den vanskelig at adskille, da den ikke er designet til at blive skilt ad i det hele taget.
Dog viser de fleste komponenter sig at være i god stand. Eric Berg finder, hvad han mener er en defekt pakning. I hvert fald mener han, at det kan forklare problemet lige i det ene tilfælde.
Efter at have adskilt motoren konkluderer Eric Berg, at det ikke var og er særligt vanskeligt at arbejde med, og at det i øvrigt kun kræver ganske få værktøjer.
Han er dog ikke fan af selve designet, der gør det næsten umuligt at reparere delene enkeltvis. Regningen lander nemlig kun ét sted – nemlig hos bilejerne.
– Det er ærgerligt i dag, at vi ikke ordner ting, men i stedet bare køber nyt. Alt det her er affald på grund af en defekt pakning, fastslår han.
Læs flere artikler efter annoncerne: