Manuelle sideruder, stålhjul og ingen radio.. Det er ‘udstyrspakken’ fra det nye, amerikanske bilmærke Slate. Til gengæld holdes prisen nede.
Det nye amerikanske elbilmærke Slate har præsenteret en bil uden elruder og på stålhjul. Det sidste må kunderne selv skaffe.
Et nyt amerikansk bilmærke, Slate, har netop lanceret sin første bil. Det er en elektrisk pickup som sigter mod de meget prisbevidste kunder.
Fraprisen forventes at ligge omkring 175.000 danske kroner før eventuelle tilskud. Modellen, der også kan konfigureres som en SUV, er en anderledes tilgang til elbilsmarkedet. Den fokuserer på basis-funktionalitet til en lav pris.
Slate adskiller sig markant fra mange andre nye elbiler. Den leveres i en ekstremt simpel basisudgave. Bilen har manuel betjening af vinduerne via håndsving. Den leveres også kun med baghjulstræk og på stålhjul.
Interiøret er ligeledes minimalistisk. Der er ingen radio, højttalere eller lommer i dørene som standard. Ideen er at holde startprisen så lav som muligt.
Firmaets administrerende direktør, Chris Barman, udtaler: “Der er en massiv kundebase derude, der leder efter en prisbillig bil.” Det understreger virksomhedens strategi.
Bilens informationssystem er også enkelt. En lille skærm foran rattet viser nødvendig information. Det inkluderer hastighed og billede fra bakkameraet. Der findes ingen stor central touchskærm.
Elbilen fra Slate er ren ‘gør-det-selv’-byg
Andre funktioner styres via førerens egen mobiltelefon. Telefonen kan placeres i en dertil indrettet holder. Det er en løsning for at spare omkostninger på indbygget hardware.
En central del af konceptet er muligheden for senere opgraderinger. Slate planlægger at tilbyde et bredt udvalg af tilbehør. Bilejere kan selv installere det meste af tilbehøret.
Slate vil levere gør-det-selv-manualer til formålet. Det giver ejerne mulighed for at tilpasse bilen over tid. Det er en fleksibel model for bilejerskabet.
Blandt tilbehøret findes to forskellige sæt. De kan omdanne pickup-versionen til en SUV. Det giver bilen en dobbeltfunktion.
Andre tilgængelige opgraderinger inkluderer elruder og højttalere. Man kan også tilkøbe sædebetræk og sædevarme. Det giver mulighed for øget komfort senere.
Rækkevidde, opladning og Fremtidsplaner for Slate
Slate vil tilbyde bilen med to batteristørrelser i den samme model. En pakke på 52,7 kWh og en på 84,3 kWh. Rækkevidden angives efter den amerikanske EPA-norm. Det svarer til cirka 400 km for den lille pakke og 640 km for den store.
Bilen understøtter hurtigladning med op til 120 kW. Det giver mulighed for rimelige ladetider på farten.
Chris Barman anerkender dog bilens begrænsninger i et interview med Inside EVs.
– Vi ved, at det ikke er en bil for alle, især hvis du skal køre meget langt, siger han.
Produktionen af Slates første bil er planlagt til at begynde i slutningen af 2026. Allerede nu har bilmærket dog ambitiøse mål for fremtiden. Om bare få år skal de bygge mindst 150.000 biler om året
Interessen for nye elbilmærker og især elektriske pickups er svinger. Ford havde eksempelvis så store problemer med at sælge den elektriske udgave af F-150, at produktionen måtte skæres markant ned.
Andre bilmærker, der forsøgte sig med lignende projekter, er allerede gået konkurs. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]