Annonce:

Elbil kørte syv personer ned – nu begynder retssagen

Syv personer kom til skade, da en Volkswagen ID.3 i sommeren 2023 pløjede ind i en menneskemængde i den norske by Drøbak. Nu begynder retssagen.

En teknisk defekt kan være skyld i flere ulykker med Volkswagen ID.3, hvilket har ført til retssager og undersøgelser.

Den 23. juli 2023 udviklede en sommerdag sig til en ulykke i Drøbak, da en Volkswagen ID.3 kørte ind i en gruppe mennesker. I alt kom syv personer til skade.

Blandt de ramte var en mor og hendes lille barn. To kvinder pådrog sig henholdsvis et bækkenbrud og en brækket arm, da bilen ramte bænken, hvor de sad.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver norske Motor.

Flere af de forurettede har før retssagen sagt, at de går efter erstatning. Efter halvandet års efterforskning har anklagemyndigheden rejst tiltale, og sagen vil blive behandlet i Nordre Østfold Byret den 19. marts.

Ifølge anklageskriftet var føreren af ID.3’eren ikke tilstrækkeligt opmærksom, da han drejede fra Osloveien ind på Torggata. Anklageren hævder, at føreren ved en fejl trykkede på speederen i stedet for bremsen.

Forsvareren afviser anklagerne og argumenterer for, at der er tale om en teknisk fejl i bilen. Advokaten har fremlagt 12 lignende sager, der involverer samme bilmodel, som bevis for bilistens uskyld.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Efter en dødsulykke i Sandvika, der også ligger i Norge, hvor en Volvo XC40 kørte ud af et parkeringshus, er der kommet flere eksempler på elbiler, der ‘er ude af kontrol’, frem.

Selvom de fleste af ulykkerne er sket i biler fra Volvo, er der også eksempler på, hvordan Teslaer og altså Volkswagen ID.3 har skabt panik.

I 2021 kom det frem, at bremserne på Volkswagen ID.3 angiveligt svigtede. Det betød, at bilen drønede ind i syv andre biler.


Fælles for de ulykker er, at de tekniske undersøgelser, der er blevet udført af Statens Vegvesen, ikke har kunnet finde en forklaring på tekniske fejl.

I de fleste tilfælde viser data fra bilernes “sorte bokse” eller EDR-systemer, at speederen blev trykket helt i bund i sekunderne umiddelbart før ulykken. På den baggrund får bilisterne oftest skylden.

Motor har forsøgt at få politikommissær Ane Korsøen Kjeilen til at forholde sig til, hvorfor det i sagen fra sommeren 2023 tog lang tid, før ID.3’eren blev afhørt. Det har ifølge mediet ikke været muligt.

En anden leder i politiet har dog tidligere fortalt mediet Amta, at ventetiden kan have haft indflydelse på, hvad bilisten kan huske. Men lederen mener også, at afhøringen kan være skubbet af hensyn til både bilisten og ofrene i sagen.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også