En læser er i tvivl: Skal han skifte sin Volvo benzinbil ud med en Polestar elbil for klimaets skyld? Vi forsøger at finde svaret.
En læser har spurgt os på Boosted: Hvis han gerne vil mindske sin CO2-udledning her og nu, er det så en god idé at skifte en brugt Volvo benzinbil ud med en fabriksny Polestar elbil?
Vi forsøger at finde et svar, og det er faktisk mere nuanceret, end du måske tror.
Vi har taget udgangspunkt i to konkrete biler. En fabriksny Polestar 2 elbil og en brugt Volvo V40 T3 benzin fra 2018. Begge skal køre 10.000 kilometer om året i to år.
Ifølge Polestars egne tal udleder produktionen af en Polestar 2 omkring 23 ton CO2. Det tal dækker over hele bilens produktion, inklusiv batteriet.
I modsætning hertil er Volvo’en allerede produceret, og vi regner derfor kun på dens udledning under kørsel.
CO2-regnestykket: Polestar 2 kontra Volvo V40 benzin
En Polestar 2 bruger omkring 17,5 kWh/100 km, hvilket svarer til et forbrug på 0,175 kWh/km. Med 10.000 km om året bliver det 1.750 kWh om året. I Danmark er elnettet relativt grønt, og vi regner derfor med en CO2-udledning på ca. 100 gram per kWh (kilde: Energinet).
Over to år svarer det til 0,35 ton CO2 fra selve kørslen.
Volvo’en kører omkring 15 km/l, og benzin udleder ca. 2,32 kg CO2 per liter ved forbrænding. Det giver ca. 3,09 ton CO2 over to år. Hertil skal lægges udledningen fra produktion og distribution af benzinen, som Green NCAP anslår til ca. 0,5 kg CO2 per liter.
Det giver yderligere 0,67 ton, og en samlet udledning på 3,76 ton CO2 over to år.
Det tager næsten 13 år at nå break-even med ny Polestar vs. brugt Volvo
Hvis vi sammenligner de to biler direkte, udleder Polestar’en 23,1 ton (produktion) + 0,35 ton (brug) = 23,45 ton CO2 på to år, mens Volvo’en kun udleder 3,76 ton CO2, fordi den allerede er bygget.
Men hvornår rammer man så break-even med en ny Polestar i forhold til den brugte Volvo? Regnestykket viser, at der skal køres i ca. 12,9 år med 10.000 km om året, før Polestar’en har indhentet Volvo’en. Og det forudsætter, at elnettet forbliver så grønt, som det er i dag.
Elbiler udleder ikke noget lokalt
Det store plus ved elbiler er dog, at de ikke udleder noget lokalt, når de kører. Det betyder mindre luftforurening i byerne, hvor udstødning og partikler stadig er et sundhedsproblem.
Og over tid bliver elbiler mere miljøvenlige. Både fordi batteriproduktion bliver mindre CO2-belastende, og fordi elnettet bliver grønnere.
Der er dog også den økonomiske side af sagen. Elbiler har lavere driftsomkostninger, fordi el er billigere end benzin, og fordi elbiler har færre bevægelige dele og dermed ofte færre reparationer.
Til gengæld kan afskrivningen være stor, som vi fx har set med Tesla’er det seneste år.
Og endnu mere voldsomt har det været for ejere af de lidt vildere elbiler som Porsche Taycan og Audi E-tron GT, som er faldet op til flere hundrede tusinde kroner om året.
Og elbiler generelt er ikke altid billige. Mange modeller har en nypris på den anden side af 300.000 kroner, og skønt afgifterne er lave i Danmark, spiller det stadig ind på budgettet for mange bilkøbere.
Hvad skal du vælge – ny elbil eller brugt fossilbil?
Hvis du vil reducere din CO2-udledning her og nu, er det faktisk bedre at beholde den bil, du allerede har, så længe den kører fornuftigt.
At få produceret en ny elbil som f.eks. Polestar 2 udleder i sig selv over 23 ton CO2, når den står klar hos bilforhandleren uden af have kørt en eneste kilometer. Og det tager altså en del år at kompensere for den udledning, selv med ret grøn dansk el.
Men på lang sigt vinder elbilen. Og kører du mange kilometer om året, sker break-even langt tidligere. Samtidig får du en bil uden lokale udledninger og med lavere omkostninger til drift.
Men valget er dit.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]