En elbil-ejer fra Dortmund mente ikke, han skulle følge en 30 km/t-grænse i en miljøzone, fordi han kører elbil. Nu har retten talt.
En tysk ejer af en elbil har tabt en principsag ved retten. Sagen handlede om en hastighedsgrænse på 30 km/t i en miljøzone i Dortmund.
Elbil-ejeren mente ikke, at fartgrænsen gjaldt for ham. Retten var dog af en helt anden opfattelse.
Sagens kerne var simpel. Elbiler udleder lokalt ingen skadelige stoffer. Derfor mente bilisten heller ikke, at en hastighedsgrænse på grund af “luftforureningskontrol” burde gælde for ham.
Han kørte derfor hurtigere end de tilladte 30 km/t. Noget han næsten lige så hurtigt fik en bøde for. Den bøde nægtede han at betale og tog sagen til byretten i Dortmund.
Her led han sit første nederlag. Retten gav nemlig politiet medhold i sagen mod manden. Bilisten var dog uenig i dommen og valgte at anke sagen til en højere retsinstans.
Anken blev behandlet ved den højere landsret i Hamm. Her blev processen dog gjort endnu kortere. For byrettens afgørelse bliver der bestemt ikke rykket ved.
Derfor gælder fartgrænsen også for elbiler
Dommerne var ikke uenige i, at elbiler ikke udleder forbrændingsprodukter. Det er bare ikke det afgørende i sagen.
Et skilt med teksten “Luftforureningskontrol” er nemlig kun en forklaring. Det er ikke et lovkrav der gør en hastighedsgrænse gældende.
Informationen skal blot motivere bilister til at overholde reglerne. Det er en serviceoplysning for at skabe forståelse.
En advokat fra retten forklarer det simpelt.
– Det er det samme som med et ekstra skilt med teksten ‘støjkontrol’, siger han til den tyske avis Bild.
Henvisningen til luftforurening skal altså kun forklare, hvorfor man skal køre langsomt på en ellers bred vej. Med afvisningen fra landsretten er alle muligheder for anke nu udtømte for elbil-ejeren.
Elbiler forurener også – bare på en anden måde
Elbiler kan desuden forurene luften på andre måder. Det sker blandt andet gennem dækslid.
Problemet er faktisk større for elbiler end for biler med forbrændingsmotor. Elbiler er markant tungere på grund af deres store batterier.
Det øgede dækslid skaber flere partikler. Ifølge den tyske bilistorganisation ADAC kan en tredjedel af al mikroplastudledning i Tyskland spores til dækslid.
Man forventer en stigning i de udledninger. Det skyldes, at elbiler ofte accelererer hurtigere på grund af det høje drejningsmoment fra elmotorerne.
Hastighedsgrænser for at mindske luftforurening findes i mange tyske byer. Det gælder eksempelvis i Berlin, München og Stuttgart.
Nogle steder er grænserne dog blevet hævet igen, efter forureningen er faldet. I Danmark bliver der heller ikke gjort forskel på bilister. Uanset biltype skal hastighedsgrænserne altid overholdes.
Langt de fleste kommuner må dog opgive våde drømme om at få bilisterne til at køre langsommere.
Tidligere på året sagde transportminister Thomas Danielsen (V), at det altid er staten, der bestemmer hastighedgrænserne i Danmark. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]