Den nye Dodge Charger Daytona sรฆlger ikke bare dรฅrligt, den accelerer ogsรฅ uventet. Men Stellantis-koncernen kalder den ‘en standardfunktion’.
Den nye elektriske Dodge Charger Daytona skaber endnu engang overskrifter.
Denne gang er det fordi, bilen accelerer helt uden bilisten bag rattet trykker pรฅ speederen. Stellantis, der ejer Dodge, siger dog, at det her helt bevist.
Altsรฅ at bilen accelerer af sig selv.
Handelsplatformen Edmunds har problemet direkte. Det skete i den Dodge Charger Daytona, de har til langtidstest.
– Jeg var ved at trรฆkke ud pรฅ en stรธrre vej fra en parkeringsplads ved et indkรธbscenter, da Chargerens instrumentpanel begyndte at lyse op med advarselslamper for stabilitetskontrol, frontalkollisionsadvarselssystem, regenerativ bremsning og mere.
– Der var ogsรฅ en kortvarig besked โ det kunne have vรฆret noget om frontalkollisionsadvarselssystemet โ og at bilen ville gรฅ i lavenergimode. Det er ikke godt, skriver en af de Edmunds-ansatte der tester bilen.
– Jeg kunne mรฆrke, at noget var galt, fordi bilen accelererede trรฆgt,” afsluttede testeren sin beretning om den indledende fase af hรฆndelsen.
Bilen reagerer uventet – det samme gรธr Dodge
Da bilen nรฅede op i fart, fortsatte den i รธvrigt selv med at รธge farten. Det skete, selv efter fรธreren havde sluppet foden fra speederen.
Sรฅdan en opfรธrsel er usรฆdvanlig i enhver bil. Det er endnu mรฆrkeligere i en elbil. I elbiler vil bremserne normalt renegerere energi, sรฅ snart speederen er sluppet. Pรฅ den mรฅde tvinges bilen ned i fart. Men nej.
Stellantis fastholder, at bilen er designet pรฅ den mรฅde. Koncernen siger, at det har noget med sikkerhed at gรธre. Men det er nu alligevel overraskende.
Et vรฆsentligt kritikpunkt er den manglende information til fรธreren. Bilen giver ingen advarsel om, hvad der sker.
Den vejleder heller ikke fรธreren til at bruge bremsepedalen for at kontrollere hastigheden i de situationer.
Mange elbiler har i dag det sรฅkaldte one pedal-drive. De systemer bruger aktiv regenerering til selve at bremse bilen, nรฅr foden lรธftes fra speederen. Men i Dodge Charger Daytona ser effekten ud til at vรฆre den stik modsatte.
Udbredt forvirring giver ikke noget svar
Edmunds er ikke de eneste, der har oplevet den bizare mรฅde, den nye Dodge kรธrer pรฅ.
Thomas Hundal fra Autopian har samlet en liste over enslydende oplevelser. De er dokumenteret online af forskellige Charger Daytona-ejere.
En af de sager inkluderer en direkte klage til NHTSA. Det er den amerikanske trafiksikkerhedsstyrelse.
Her hรฆvdede en Charger Daytona-ejer ogsรฅ, at bilen accelererede, selv efter speederen var sluppet.
– Jeg fik udelukkende kontrollen over bilen igen ved at bruge bremsepedalen, lyder det fra ejeren i klagen.
Da Stellantis blev konfronteret med de beviser, lรธd svaret fra bilproducenten: “Funktionen virker efter hensigten.”
Stellantis hรฆvder, at der er tale om en funktion overfรธrt fra biler med forbrรฆndingsmotor. Indtil videre har det ikke vรฆret muligt – heller ikke for Boosted-redaktionen – at finde eksempler pรฅ biler der accelerer af sig selv. I hvert fald ikke uden at der er tale om en fejl.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]