December 2021 blev måneden, hvor eldrevne biler – herunder også hybridbiler – overhalede fossilbiler i rene salgstal.
Det går godt for salget af el- og hybridbiler. Måneden inden de danske registreringsafgifter endnu engang steg, stod de to biltyper således for 56 procent af det samlede nybils-salg i Danmark.
Det viser tal fra De Danske Bilimportører, som holder øje med nybils-salget på det danske marked.
– De grønne biler leverede en fornem slutspurt i december måned i et år, hvor salget af grønne biler er gået langt bedre end de fleste havde turdet håbe på. Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug-in hybriderne er vækstet med over 120 procent,« siger direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Nu stiger ALLE fartbøder og ejerafgifter – så dyrt bliver det
Fra og med i går – lørdag 1. januar 2022 – steg registreringsafgiften i Danmark, fordi en politisk aftale fra december 2020 justerer på bundfradraget og batterifradraget. Begge blev ved årsskiftet sat ned. Derudover indføres Co2-tillæg, ligesom der gradvist indføres afgifter på lav-emissionsbiler. Hvilket samlet set betyder, at nye biler i Danmark bliver kun dyrere.
Sådan ser stigningerne ud
Alle biler forventes at stige i pris. Eksempelvis stiger en ren elbil, der koster mere end 500.000 kr. og har en batterikapacitet på 44 kW, med 12.000 kr. i det nye år.
For en hybridbil til 250.000 kr. betyder de nye afgiftsregler, at prisen i snit stiger med 10.000 kr., mens en hybridbil, der i 2021 kostede 450.000 kr., koster 25.000 kr. mere i det nye år.
Det er dog ikke noget, der holder bilkøberne tilbage. Niels Vrist Bertelsen, der er adm. direktør i Nic. Christiansen Gruppen, fortæller til Finans.dk, at han forventer, at nybils-salget i 2022 vil være nogenlunde på niveau med det fra 2021.