Ved indgangen til 2022 var der så få elektriske lastbiler i Danmark, at deres andel af det samlede kilometerantal for transportbranchen slet ikke kunne måles. Det kan man nu.
Ved indgangen til 2022 var antallet af elektriske lastbiler så ligegyldigt i Danmark, at deres samlede andel af de kørte kilometer i Danmark ikke kunne måles.
I hvert fald ikke uden, at tallene ville blive opslugt af den statiske usikkerhed. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.
Tre år senere kan de elektriske lastbilers samlede antal af de kørte kilometer i transportsektoren godt måles.
Men på trods af den nye kilometerafgift, hvis formål det er at tvinge vognmændene over i elektriske køretøjer, er el-lastbilerne stadig forsvindende få ude på vejene.
Bare 0,6 procent – eller 24 millioner tonkilometer – der angiver varemængden i lastbilen ganget med antal kilometer – blev det til.
Det er ifølge Danmarks Statistik en vækst på 200 procent i forhold til antallet af kilometer i elektriske lastbiler i Danmark siden første kvartal 2024.
Samlet set bliver der kørt 4 milliarder tonkilometer på de danske veje hvert år. En udviklingen der ifølge statistikkontoret har holdt sig nogenlunde stabilt de seneste år.
De seneste tal afslører dog også et lille fald i de samlede antal kilometer, som lastbilerne kører på de danske veje. Det er gået tilbage med 0,3 procent.
Det er dog ikke kun i Danmark, at de elektriske lastbiler ikke for alvor har gjort sig gældende. I det hele taget har lastbilmærkerne svært ved at komme af med de ikke-dieseldrevne alternativer.
Det VW-ejede Scania meddelte tilbage i marts eksempelvis, at bare 0,26 procent af deres nye lastbiler kører på strøm. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]