Endnu engang advarer eksperter mod at tilslutte telefoner til bluetooth-enheden i kinesiske biler. Denne gang advares engelsk militær- og efterretningsansatte.
En ny bølge af bekymring skyller ind over England. Denne gang er kinesiske elbiler og datasikkerhed det helt store spørgsmål.
Englænderne frygter nemlig spionage fra det kommunistiske styre i Beijing.
Opfordringen til forsigtighed kommer fra flere sikkerhedsfirmaer. De arbejder tæt sammen med den britiske forsvarsindustri. De ser en stigende risiko for kinesisk spionage i landet, og våbnet er umiddelbart bilerne.
Salget af kinesiske biler er i vækst. Det får alarmklokkerne til at ringe hos flere organisationer. De maner til forsigtighed.
Det engelske forsvarsministerium har allerede reageret. De har forbudt biler med bestemt kinesisk teknologi. De må ikke befinde sig i beskyttede og på militære områder
Det skriver mediet The i Paper.
En leder i et britisk forsvarsfirma har anonymt sat ord på frygten.
– Salget af kinesiske biler stiger, og vi er med rette forsigtige.
– Vi gør vores personale opmærksomme på de forholdsregler, de bør tage, hvis de vælger at købe en kinesisk bil.
Advarsler mod dataindsamling i moderne biler
Militærpersonel i visse stillinger frarådes på det kraftigste at rode med bluetooth-opkoblingen, hvis de kører i kinesiske biler. Det samme gælder kabeltilslutning.
Begrundelsen er risikoen for, at data kan blive tilgængelige for kineserne. Hvis en telefon er tilsluttet, kan bilen potentielt opsamle information.
Myndigheder uden for Kina og firmaer har længe advaret mod at tilslutte private enheder som USB-nøgler til arbejdscomputere.
Yderligere rådes medarbejdere til ikke at parkere kinesiske biler på parkeringspladser, der tilhører det britiske forsvar.
De bør heller ikke diskutere deres arbejde, mens de sidder i en kinesisk bil. Det er for at minimere enhver risiko.
Disse forholdsregler anses for at være rimelige af flere eksperter. Cyberforsker Joseph Jarnecki ved Royal United Service Institute er en af dem.
Spionagefrygt og bilmærkernes ansvar
Joseph Jarnecki peger på, at forsvarsvirksomheder er attraktive mål.
– Forsvarsvirksomheder har vist sig at være vigtige mål for kinesisk spionage, forklarer han.
Han mener derfor, at de nye forholdsregler er en fornuftig metode til at håndtere risiciene.
Bekymringen bunder også i kinesisk lovgivning. En såkaldt sikkerhedslov i Kina betyder nemlig, at alle kinesiske firmaer skal udlevere data til det kommunistiske styre.
Det selvom der måske måtte være andre og mere restriktive love i andre lande, hvor bilerne sælges. Briterne er da heller ikke de første, der advarer mod de kinesiske biler.
En svensk professor i cybersikkerhed advarede allerede sidste år direkte mod Volvo, fordi mærket er kinesisk. Læs mere om det her.
Der er dog også andre perspektiver på den problematik, som englænderne på peger. Mike Hawes er administrerende direktør for brancheorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders. Han påpeger et vigtigt ansvar, der ligger direkte hos bilmærkerne.
– Samtidig er det bilmærkes ansvar at overholde de databeskyttelsesregler, der gælder her i landet. Kinesiske biler er ingen undtagelse.
Hvor meget styret i Kina blæser på international lovgivning er uvist. Men i Sverige har Volvo eksempelvis måtte forsikre politiet om, at deres biler ikke bliver aflyttet. Det er dog ikke nødvendigvis tilfældet for privatpersoner.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]