Der er mange biler og mange motorer, man skal holde sig fra. I hvert fald økonomien skal hænge sammen, siger skotsk ekspert.
Skotten Grant, der følges af næsten 80.000 på video-platformen Youtube, kommer her med en advarsel, hvis man er bilist.
Han har identificeret fire motorer, som er problematiske. Nogle af dem endda særdeles problematiske.
Motorerne har alle betydelige kvalitetsmangler, der kan medføre store reparationsudgifter. På sin YouTube-kanal “Scottish Car Clan” giver Grant et indblik i, hvilke motorer brugte bilkøbere bør være særligt opmærksomme på.
Grant påpeger, at flere af de pågældende motorer ved deres introduktion fik gode anmeldelser. Over tid har der dog vist sig adskillige problemer, som mange ejere har måttet sande.
– Mit bedste råd er at undgå alle disse motorer som pesten, siger han.
Den første motor, Grant advarer imod, er Jaguar og Land Rovers 2,0-liters Ingenium-dieselmotor. Den findes i adskillige af de to mærkers modeller.
Det er især problemer med olien og tandkæden, der plager den.
– Der er flere problemer med den motor. Jeg ville ikke have anbefalet den til nogen,” siger Grant.
Dernæst er det Fords 1.0 Ecoboost-motor, der også får hug med på vejen. Den har en tandrem, der kører i olie, og den går let i stykker. Ganske enkelt fordi den smuldrer væk i oliebadet.
Udskiftning af den ødelagte tandrem er en bekostelig affære og tager omkring seks timer. En reparation, der snildt kan løbe op i 17.000 kroner.
Også hos norske NAF, der svarer til FDM herhjemme, advarer den motorkyndige Benny Christensen mod Ecoboost-motoren.
– Vi kan kun håbe, at den, der kom med motordesignet, ikke har et job i dag, udtalte han.
Den tredje motor, Grant advarer om, er Stellantis Puretech 1,0 og 1,2-motor. Den har samme konstruktion som Fords Ecoboost-motor.
De trecylindrede motorer med 1,0- og 1,2-liters slagvolumen var i begyndelsen populære på grund af deres gode brændstoføkonomi og relativt solide ydeevne. Det gjorde dem populære i mange biler og blandt mange bil-ejere.
Motorerne findes i adskillige modeller fra Peugeot, Opel og Citroën. Men på trods af de daværende positive omtaler viste det sig hurtigt, at Puretech-motorernes design er langt fra at være optimalt.
– Puretech-motorerne bliver gerne kaldt rent skrald i branchen, siger Grant.
Til sidst advarer Grant mod ældre udgaver af Mazdas Skyactiv-motor. De motorer, der er produceret mellem 2010 og 2014, kan have problemer med oliepumpens indsugning.
Det kan let blive blokeret, så motoren ikke får tilstrækkelig olie.
– Motoren har også problemer med kæden og turboen, siger han.
Læs flere artikler efter annoncerne: