Det dybt forgældede Polestar får nu en håndsrækning fra sin hovedejer, Geely-koncernens Li Shufu. Kineseren skyder via en aktieudvidelse 1,4 milliarder i Volvos søstermærke.
Kinesiske Polestar kæmper med økonomien. Ud af en gæld på mere end 48 milliarder kroner skal flere store lån skal betales tilbage i 2025.
Så nu griber hovedejeren, Geely-koncernens stifter Li Shufu, ind med en økonomisk håndsrækning.
Geely-stifteren hælder 1,4 milliarder danske kroner i Polestar. Det sker via selskabet PSD Investment.
Redningsplanken kommer i form af en nyemission. Her vil Polestar udstede nye aktier for at rejse penge. Det samlede beløb forventes at lande på knap 1,4 milliarder danske kroner.
Det skriver Reuters.
Pengene fra de nye aktier er helt afgørende for Polestars drift. Selskabet har selv meldt ud, hvad pengene skal bruges til.
De skal gå til driftskapital og andre generelle formål i virksomheden. Det skal sikre stabilitet i en svær tid for bilmærket.
Investeringen fra Li Shufu er den primære del af den nye plan.
Nye aktier skal dække drift
Polestar udsteder 190 millioner nye aktier. Li Shufu køber de mange aktier. Prisen pr. aktie lander på cirka 7,30 danske kroner.
Det er en nødvendig manøvre for at holde selskabet kørende. Uden de nye midler ville fremtiden se usikker ud.
Gælden har længe været en sort sky over Polestar. De kommende afdrag i 2025 har skabt et stort pres.
Derfor er den nye kapital en vigtig nyhed for selskabet. Den giver et tiltrængt pusterum. Og det giver mulighed for at fokusere på produktion og udvikling.
En del af den udvikling er den kommende Polestar 5, der får næsten 900 hestekræfter. Store dele af holdet bag bilen er dog netop blevet fyret. Læs mere om det her.
Li Shufu sidder på flere bilmærker.
Li Shufu er en central figur i Polestars verden. Han kontrollerer allerede en stor del af selskabet.
Hans ejerskab er fordelt på flere selskaber. Det gælder PSD Investment, Geely Sverige og Volvo Cars.
Den nye investering cementerer hans store indflydelse i Polestar. Geely-koncernen ejer desuden en række andre bilmærker som Lotus, Zeekr, Volvo Cars samt Lynk & Co.
Polestar blev oprindeligt etableret som et selvstændigt mærke i 2017. Det skete i et samarbejde mellem Volvo Cars og Geely. To år forinden havde Volvo købt sig til kontrollen med selve firmaet bag.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]