Annonce:

Ejer bruger 1,4 milliarder på at redde Polestar

Det dybt forgældede Polestar får nu en håndsrækning fra sin hovedejer, Geely-koncernens Li Shufu. Kineseren skyder via en aktieudvidelse 1,4 milliarder i Volvos søstermærke.

Kinesiske Polestar kæmper med økonomien. Ud af en gæld på mere end 48 milliarder kroner skal flere store lån skal betales tilbage i 2025.

Så nu griber hovedejeren, Geely-koncernens stifter Li Shufu, ind med en økonomisk håndsrækning.

Geely-stifteren hælder 1,4 milliarder danske kroner i Polestar. Det sker via selskabet PSD Investment.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Redningsplanken kommer i form af en nyemission. Her vil Polestar udstede nye aktier for at rejse penge. Det samlede beløb forventes at lande på knap 1,4 milliarder danske kroner.

Det skriver Reuters.

Pengene fra de nye aktier er helt afgørende for Polestars drift. Selskabet har selv meldt ud, hvad pengene skal bruges til.

De skal gå til driftskapital og andre generelle formål i virksomheden. Det skal sikre stabilitet i en svær tid for bilmærket.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Investeringen fra Li Shufu er den primære del af den nye plan.

Nye aktier skal dække drift

Polestar udsteder 190 millioner nye aktier. Li Shufu køber de mange aktier. Prisen pr. aktie lander på cirka 7,30 danske kroner.

Det er en nødvendig manøvre for at holde selskabet kørende. Uden de nye midler ville fremtiden se usikker ud.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Gælden har længe været en sort sky over Polestar. De kommende afdrag i 2025 har skabt et stort pres.

Derfor er den nye kapital en vigtig nyhed for selskabet. Den giver et tiltrængt pusterum. Og det giver mulighed for at fokusere på produktion og udvikling.

En del af den udvikling er den kommende Polestar 5, der får næsten 900 hestekræfter. Store dele af holdet bag bilen er dog netop blevet fyret. Læs mere om det her.

Mere efter annoncen:

Li Shufu sidder på flere bilmærker.

Li Shufu er en central figur i Polestars verden. Han kontrollerer allerede en stor del af selskabet.

Hans ejerskab er fordelt på flere selskaber. Det gælder PSD Investment, Geely Sverige og Volvo Cars.

Mere efter disse links:

Den nye investering cementerer hans store indflydelse i Polestar. Geely-koncernen ejer desuden en række andre bilmærker som Lotus, Zeekr, Volvo Cars samt Lynk & Co.

Polestar blev oprindeligt etableret som et selvstændigt mærke i 2017. Det skete i et samarbejde mellem Volvo Cars og Geely. To år forinden havde Volvo købt sig til kontrollen med selve firmaet bag.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også