Efter styrtdyk i aktien – “Tesla er bare endnu et bilmærke”

Foto: Tesla Fans Schweiz/Unsplash

Tesla er ikke noget specielt. Blot et bilmærke som alle de andre, lyder det efter mærket har tabt over 70 procent af sin aktieværdi.

Ifølge en kommentar fra chefredaktør på mediet Euroinvestor, Simon Richard Nielsen, er Tesla ‘bare et bilmærke’. Faktisk er der ikke noget specielt ved det amerikanske mærke. Nielsens medie kunne i sidste uge ellers fortælle, hvordan danskere i tusindvis var hoppet med på Tesla-toget.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

LÆS OGSÅ: Her skaffer børnearbejde din elbils batteri

Og det selvom de mindre investorer – ligesom alle andre i øvrigt – blot har kunnet set kursen på Tesla-aktien styrtdykke. Fra højdepunktet i oktober 2021 til nedsmeltningen i slutningen af 2022. En nedsmeltning der ikke synes at have rettet sig endnu.

Teslas aktionærer er ‘fans’ på linje med Trump-tilhængere 
Tværtimod tabte Tesla-aktien yderligere 13 procent af sin værdi på den første dag for den amerikanske bør i 2023. Der er dog nogen som har set nedturen komme. Blandt andre direktør i Maj Invest Jeppe Christiansen.

Reklameblok:



– Der er nærmest noget Trumpsk over hele den historie. Aktionærer i Tesla kan nærmest betragtes som fans, ligesom Trumps vælgere er fans. Jeg tror nærmest de er mere begejstrede for Tesla, end Elon Musk selv er, sagde direktøren i efteråret 2020.

Noget andet er, skriver Euroinvestor, at Teslas position som ‘first mover’ er skrumpet. Forspringet til konkurrenterne i bilindustrien er ikke længere det kvantespring, det har været.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk