Efter 10 år som direktør for Porsche er Oliver Blume færdig. Han bliver ifølge tyske medier erstattet af den tidligere McLaren- og Ferrari-chef Michael Leiters.
Efter ti år i spidsen for Porsche er den mangeårige direktør, Oliver Blume, ikke længere manden i spidsen.
Udskiften i toppen af den kriseramte sportsvognsgigant betyder ifølge den tyske avis Bild, at Blume tidligere McLaren- og Ferrari-chef, Michael Leiters.
Michael Leiters forsvandt, som Boosted kunne fortælle, selv på ‘mystisk vis’ fra sin toppost hos McLaren tidligere på året.
Tilbagetrækningen er den foreløbige kulmination på en dyb og eskalerende krise hos det tyske mærke.
Porsche har officielt meddelt, at de vil indlede forhandlinger med Michael Leiters om at overtage posten.
Hverken Porsche eller moderselskabet Volkswagen har ifølge Reuters villet kommentere yderligere på sagen.
Men ifølge Bilds oplysninger er beslutningen reelt truffet.
En teknisk ekspert skal redde Porsche
Valget af Michael Leiters som ny topchef er et klart signal om, hvilken retning Porsche nu vil bevæge sig i.
Leiters er en anerkendt teknisk ekspert med en fortid som teknologichef hos Ferrari og senest som administrerende direktør for McLaren Automotive.
Han tilskrives æren for lanceringen af modeller som McLaren 750S og Artura samt udviklingen af Ferrari Purosangue.
Han er en “VW Group-veteran” med en dyb teknisk forståelse, som skal bringe Porsche tilbage på sporet.
Bestyrelsen forventes at stemme om udnævnelsen i den nærmeste fremtid.
Dobbeltrolle og massiv kritik
Oliver Blume har stået i spidsen for Porsche siden 2015. I 2022 overtog han samtidig den tunge post som koncernchef for hele Volkswagen Group.
Den dobbeltrolle har mødt massiv kritik fra investorer, der har ment, at han ikke kunne varetage begge opgaver fyldestgørende.
Samtidig har Porsche været under et enormt pres på grund af svigtende økonomiske resultater. Ændringerne hos Porsche betyder dog, ikke at Blume også slipper sin rolle som overordnede VAG-direktør.
Kollaps i Kina og fejlslagen elbil-strategi
Krisen hos Porsche er især drevet af to store problemer.
For det første er salget på det altafgørende kinesiske marked kollapset.
For det andet har en dyr omlægning af firmaets elbilstrategi slået fejl og kostet milliarder.
I september var krisen så alvorlig, at Porsche måtte nedjustere sine forventninger markant. De advarede om, at årets driftsmargin kunne ende på et katastrofalt lavt niveau på kun to procent.
Den fejlslagne elbil-strategi har allerede haft store og dramatiske konsekvenser.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har den økonomiske situation tvunget Porsche til at trække sig helt fra World Endurance Championship og det legendariske 24-timersløb i Le Mans.

