Efter bøder for 13,3 milliarder kr. indfører Italien nye, skrappe regler for fartkameraer. Det skal beskytte bilister mod skjulte fotofælder og øge retsikkerheden.
Nye regler for de 11.000 fartkameraer i Italien er på vej.
Efter massive bøder – og mindst lige så meget kritik af de nuværende regler på området – skal bilister have bedre vilkår.
De nye italienske regler for fotofælder træder i kraft den 12. juni og har til formål at skabe mere gennemsigtighed, når det kommer til politiets jagt på fartsyndere.
Det skriver La Republica.
Italien er kendt for sine mange fotofælder. Sidste år indkasserede staten og kommunerne i fællesskab et rekordbeløb fra fartbøder.
Samlede set smed de italianske bilister 13,3 milliarder danske kroner i statskassen på den måde.
Pengene er kommet fra de 11.000 fartkameraer, som er placeret rundt omkring i landet. De er ofte opsat på steder, hvor de kan fange mange bilister.
På den måde har selv flere af landets mindst kommuner tjent styrende summer på bilisterne. Nogle byer med kun få hundrede indbyggere har formået at opkræve millioner i bødeindtægter.
Noget der i den grad har sat sindende i kog hos landets bilister. Flere af dem er endda begyndt på egen hånd at skære fotofælderne ned. Læs mere om det her.
Skiltning og afstand mellem fartkameraer
Kritikken har især handlet om kameraernes placering. Mange bilister har oplevet dem som skjulte fælder, og formålet har virket mere økonomisk end trafiksikkerhedsmæssigt.
Men nu er der nye tider på vej for bilister i Italien. Regeringen indfører de nye regler for at øge trafiksikkerheden og gennemsigtigheden.
En af de vigtigste ændringer er kravet om bedre skiltning. Fremover skal der opsættes et skilt mindst en kilometer før et fartkamera. Det skal give bilister en fair mulighed for at tilpasse farten.
Tidligere har skiltningen været mangelfuld mange steder. Det har gjort det svært at opdage kameraerne i tide og har ført til mange bøder.
Der kommer også regler for afstanden mellem de enkelte fartkameraer. I byområder skal der nu være mindst en kilometer mellem dem, og uden for byerne skal afstanden være fire kilometer.
Kommunal tilladelse og hastighedsgrænser
Det skal forhindre, at bilister bliver fanget af flere kameraer i træk på en kort strækning. Boosted har tidligere fortalt om en bilist, der fik bøder for 200.000 danske kroner på bare seks måneder
De nye regler betyder også, at kommunerne ikke længere frit kan opsætte kameraer. De skal fremover have en tilladelse fra det lokale præfektur, hvilket skal sikre en mere kontrolleret proces.
Derudover justeres reglerne for hastighedsgrænser på de veje, hvor der er kameraer. Det skal sikre, at hastighedsgrænserne er rimelige i forhold til vejens type og de generelle færdselsforhold.
De mange ændringer er et forsøg på at genoprette tilliden i systemet. Bilister skal igen føle, at fartkontrol primært handler om sikkerhed og ikke om at fylde kommunekasserne.
De nye italienske regler kan derfor blive en god nyhed. Især for de mange turister, der hvert år besøger landet i bil.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]