Oprindelig blev der produceret 765 3.0 CSL baseret på BMW E9 indtil 1975. Efterfølgeren bliver der – desværre – noget længere i mellem.
Det har taget BMW 45 år. Men nu har 3.0 CSL endelig fået en efterfølger. Batmobilen – som den også blev kaldt – lavede tyskerne egentlig et moderne koncept ud af i 2015, men vi skulle altså hele 7 år længere frem i tiden, før mærket gjorde noget ved det for alvor.
Den nye 3.0 CSL er baseret på den nuværende M4. Men heldigvis for CSL’eren er den gyselige front gjort, hvad skal man sige, gjort lidt mindre gyselig. For kølergrillen – eller som BMW siger ‘nyerne’ – er stadig meget markante.
Udover de klassiske M-stafferinger skal vi dog en tur rundt om bilen, før det bliver en rigtig hyldest til originalen fra 70’erne. Den store spoiler er – som på originalen – dog ikke bare for sjov og syns skyld. BMW’s M-afdeling har brugt 200 timer i en vindtunellen på at få den helt rigtige aerodynamik ud af bilen.
Motormæssigt er der også virkelig noget guf at komme efter. I hvert fald hvis man sværger til den klassiske BMW-kombination af baghjulstræk, rækkesekser og manuelt gear. 3.0 CSL har det hele og 560 hestekræfter oveni. 50 hestekræfter mere end eksempelvis M4 Competition.
Dermed bliver den nye 3.0 CSL, den anden mest potente gadebil fra BMW nogensinde. Faktisk er den kun overgået af monster-SUV’en XM, når BMW altså sætter gang i produktionen. Og meget apropos produktionen bliver det en ultra kort fornøjelse. På tre måneder bygger BMW M 50 biler, og så er det slut. De 50 biler er selvfølgelig for at markere, at M-afdelingen i år fylder 50.