Produktionen af elbilerne Volvo EX90 og Polestar 3 er indstillet på Volvos fabrik i South Carolina, USA. En vital komponent fra en underleverandør mangler.
Produktionen af de nye elbiler Volvo EX90 og Polestar 3 er ramt af problemer.
På den amerikanske fabrik i South Carolina, USA, har man derfor indstillet arbejdet.
Det skyldes mangel på en specifik komponent til de bilerne, der bygges på anlægget. Fabrikken har stået stille siden sidste uge.
Det skriver Dagens Industri.
En underleverandør har ikke kunnet levere den nødvendige del. Det bekræfter Volvo Cars i en officielt udtalelse.
Uden delen kan bilerne ikke færdiggøres på samlebåndet. Det skaber en alvorlig forsinkelse for de på mange måder teknologisk avancerede elbiler.
– Det skyldes, at en leverandør ikke har leveret en komponent.” Udtalelsen understreger alvoren i leveringsproblemet for bilproducenten, siger Volvo Cars pressechef Kristin Boldemann Wester til Dagens Industri.
Hvad der mangler vil Volvo ikke udtale sig om.
Normalt kan bilmærkerne eftermontere manglende dele på et senere tidspunkt. Det sker ofte for at holde produktionen i gang og undgå et produktionsstop.
Men manglen på fabrikken tillader tilsyneladende ikke, at hverken EX90 og Polestar 3-produktionen fortsætter.
Bilmærket håber at kunne genoptage produktionen snarest muligt.
EX90 forsinkelser og fabrikskapacitet
Den nye elbil Volvo EX90 har i forvejen oplevet flere forsinkelser. Modellen er en meget vigtig del af Volvos fremtidige strategi for fuldt elektriske biler.
Der er indtil videre solgt 4.000 enheder af EX90 i år trods produktionsudfordringer.
Fabrikken i South Carolina er central for Volvos elbilproduktion i Nordamerika. Det er en nøglefacilitet for mærkets vækst på det amerikanske marked. Anlægget har en årlig produktionskapacitet på 150.000 biler.
Produktionsstoppet kommer på et særdeles kritisk tidspunkt for Volvo Cars. Mærket fortalte tidligere på ugen, at man fyrer 3.000 ansatte. De fleste skal findes i mærkets tidligere hjemland Sverige.
De fleste af de medarbejdere, som nu skal fyres, arbejder i Gøteborg. Det drejer sig primært om ingeniører og administrativt kontorpersonale.
Nedskæringerne betyder, at cirka 2.200 svenske arbejdspladser forsvinder. Samtidig vil mærket ifølge netop Dagens Industri rykke endnu mere af forretningen til Kina.
Volvo-fyringer og industriel usikkerhed
De seneste begivenheder tegner et billede af et bilmærke og en industri der helt generelt er under voldsomt pres.
Volvo er ikke nemlig ikke de eneste, der har det svært. På det seneste er bilmærker og underleverandører både gået konkurs og/eller iværksat voldsomme nedskæringer.
Nogen skal spare mere end andre. Et af de mærker er Nissan, der dog i et skriftligt svar til Boosted skriver, at den danske importør går fri af en markant sparerunde. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]