Annonce:

Guide: Det betyder BMW’s forkortelser

BMW står for Bayerische Motoren Werke. Det ved enhver. Men hvad betyder det egentligt, når der står “Ci”, “is” eller sDrive på bagsmækken af din Bimmer? Læs med og find ud af det her.

BMW har længe brugt en kompleks række af alfanumeriske betegnelser for at fortælle omverden om deres modelbetegnelser. Nogle, som “d” for diesel, giver selvfølgelig sig selv.

Men det gør “sDrive”, “Ti” og “e” ikke nødvendigvis. Så i denne artikel har vi samlet til bunke blandt de bayerske modelbetegnelser for én gang for alle at få BMW-alfabetet på plads.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Dermed siger vi – desværre – ikke, at det bliver nemmere at finde rundt i BMW-modeller. For en 328i af i dag er ikke en 3 Serie med 2,8-liters rækkesekser som i gamle dage. Men derimod en to-liters, firecylindrede turbo-motor. Godt nok drevet af benzin stadigvæk.

Men her får du styr på de alfanumeriske betegnelser.

  • “C” – Sådan beskrev BMW deres tidlige coupé-modeller. I dag bruges det store “C” om cabrioleter.
  • “Ci” – Den betegnelse bruger BMW ikke mere. Men da de gjorde, stod “Ci” for en benzindrevet coupé.
  • “Cd” – hænger sammen med den ovenover, her betyder det en en coupé der kører på diesel.
  • d” – Det nok mest logiske bogstav i BMW’s alfanumeriske samling, for det betyder at bilen kører på diesel.
  • “e” – Hvis “d” er logisk så er “e” det næsten også. Det betyder at det er en plug-in hybrid du står og kigger på.
  • “i” – Det lille ‘i’ står for injection – altså BMW’er med benzindsprøjtning
  • “ic” – Når BMW bytter lidt rundt på bogstavesrækkefølgen – og skriver både “i” og “c” med småt, har vi at gøre med en benzinslugende cabriolet.
  • “sDrive” – Betyder at den trækker på 2 hjul. Tidligere var det garanteret en baghjulstrækker, men med 2-serien’s Active Tourer og den nye 1-serie er det ikke længere.
  • “xDrive” – Det betyder at bilen er firhjulstrukket, dog har de helt sikkert også mulighed for udelukkende at trække på baghjulene.
BMW’s “is’-modeller er godt nok ‘kun’ firecylindrede – men de er ofte det bedste valg, hvis alternativet er en sekscylindrede 320i. Den firebenede er lettere og sjovere. Findes både som E30 og E36-udgaver af 3 Serien.

“Ci” – Den betegnelse bruger BMW ikke mere. Men da de gjorde, stod “Ci” for en benzindrevet coupé.

“Cd” – nej, det er ikke en compact disk fyldt med dit musik fra 90’erne. Men derimod en coupé der kører på diesel.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

d” – ser du en 330d, en 535d eller måske en 730d på vejene, ved du nu, at den kører på… diesel!

“ic” – Når BMW bytter lidt rundt på bogstavesrækkefølgen – og skriver både “i” og “c” med småt, har vi at gøre med en benzinslugende cabriolet.

CS – Nu begynder noget med ‘C’ virkelig at blive sjovt, når det har med BMW at gøre. CS slår for Club Sport eller Clubsport.  En berømt CS-model er E9 3.0 CS fra 80’erne. I dag bliver det brugt på bl.a. M2 CS.

LÆS OGSÅ: 7. juli 2024 rammer ny EU-regel alle bilister – “Går særlig hårdt ud over danskerne”

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

CSL – Coupé Sport Leichtbau eller Coupé Sport Letvægt. Navnets oprindelse finder vi i 1970’erne på BMW E9, der med tiden fik en CSL-variant. En berømt mere nutidig udgave er E46 M3 CSL. Den var total strippet. Aircondition-anlægget skulle du betale BMW for at lægge tilbage i bilen. Ja, den er god nok

e” eller ETA – denne betegnelse brugte BMW op gennem 80’erne og i start-90’erne for at beskrive deres mest brandstofbesparende modeller. Og har kan det faktisk godt blive lidt forvirrende, for eksempelvis en BMW E30 325e er ikke en 3 Serie med 2,5-liters rækkesekser. Derimod er motoren vokset til 2,7 liter.

Til gengæld er den justeret ind til at være så brændstofbesparende. Eller så brændstofbesparende som overhovedet kunne være i 1980’erne.

I dag bruger BMW “e”-betegnelsen på deres plugin-hybrider. Eksempelvis 530e. Sådan et bæst har 252 hestekræfter, går fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder og går officelt 30 kilometer literen.

Annonce:


“h” – hydrogen. Eller som vi andre vil sige: brint! Og ja, de findes faktisk, de Bimmeren. Omend det er småt med dem. Blandt andet findes BMW 5 Series GT Hydrogen.

Der finde ikke mange brintbiler fra BMW.. endnu. Men de kommer. Her ses konceptet 5 Serie GT

“L” – lang! Hvis du skal have ekstra god benplads, skal din Bimmer have ekstra akselafstand. Men bare rolig det fås selvfølgelig også. For BMW har kunder, der befinder sig bedre på bagsædet end bag rattet. Forstå det, hvem der kan. L-Bimmerne er særligt populære i Kina.

td” – som i turbodiesel. Ja, så simpelt kan det faktisk siges.

“ti” – Turismo Internazionale brugte BMW på de små compact-biler. Altså 3-serien, der kom som hatchback i modelgenerationen E36 og E46. Det blev dog droppet efterfølgende og erstattet med 1 Serien, som siden da har været mærkets hatchback. “tii” blev brugt

“sDrive” – single drive. Eller som BMW prøver at fortælle dig; en bil der kun trække på to af sine fire hjul – nemlig de bagerste.

“xDrive” – imodsætning til sDrive er xDrive systemet, der får din BMW til at trække på alle fire hjul. BMW’s pendant til Audis Quattro-system. På ældre firhjulstrukne BMW’er stod der iX. Men princippet er det samme – nemlig firhjulstræk.

GT” – Gran Turismo. Præcis ligesom alle andre bilproducenter der bruger udtrykket – nemlig til at beskrive en flyder af rang, der befinder sig bedst i ydresporet på autobahn. BMW har lavet GT-udgaver af både 3, 5 og 6 Serien.

M – Motorsport. De sjoveste BMW’er kommer fra M-divisionen. Behøver vi sige mere? Det plejede at være lige ud af landevejen. M3 og M5 – that’s it. Eller sådan var det. I dag er M-rækken nærmest uhyggelig. M3, M4, M5, M6, M8. Men… sjovt nok har BMW aldrig bygget en M-udgave af flagskibet 7 Serien.

Når M står foran tal i modelbetegnelsen, vil BMW gerne fortælle dig, at du ikke køre en M-bil.. men næsten.

Det nyeste M-skud på BMW-stammer er – for at sige det mildt – omdiskuteret. Ikke alle synes om fronten på den nye M3/M4

 

 

 


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler