Annonce:

Du behøver ikke en GR-version for at have det rigtig sjovt i en Yaris

Det er ikke nødvendigt at bruge en halv million på GR Yaris for at finde en lille Toyota, der får dig til at sige “halleluja!”. Den skal bare have manuelt gear og 125 hk. Det skriver Bil Magasinets Mathias Brandt.

For mig er det vigtigt, at Årets Bil i Danmark skal tilbyde køreglæde. Og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke helt, at Yaris Hybrid kommer helt i mål her. Det skyldes hovedsageligt dens CVT-gearkasse, der retfærdigvis er blevet bedre, men stadig frarøver noget af fornøjelsen. Efter min første tur bag rattet af hybriden, var jeg ikke sikker på, om jeg syntes, at Yaris fortjente den plads, den havde fået i finalefeltet til Årets Bil 2021.

Men så kom jeg bag rattet af den Oxide Bronze-farvede bil på billedet, og det ændrede alt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Yaris bliver sjov, når den får tæsk
Den er udstyret med en lille omdrejningsvillig sugemotor med tre cylindre og måske endnu mere vigtigt – en 6-trins manuel gearkasse. Der skulle ikke mange kilometer til, før Yaris strøg ind i min top tre.

Motoren kræver stryg, hvis man vil have dens maksimale potentiale. De 125 hk er først fuldt til stede ved 6.600 o/min, og når den snurrer så hurtigt, fyldes kabinen med en hysterisk mekanisk hvinen, der lyder som en ­klassisk ­rallybil. Undervognen er til den stramme side, og den manuelle gearkasse har en kort og præcis vandring, som gør gearskift til en leg.

Denne manuelle Yaris står i kontrast til den halvkedelige Yaris Hybrid og henvender sig til Yaris-købere, der gerne vil have en fed lille bil, men ikke lige kan se sig selv bruge 499.990 kr. på en fuldfed Toyota GR Yaris med firehjulstræk og 261 hk. Halleluja.

Hvad koster Yaris, og hvad er dommen?
Testbilen er ramt af afgiftsomlægningen, hvilket har fået prisen til at stige med 11.000 kr.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Den starter nu ved 214.980 kr., men til gengæld kommer den med et højt niveau af standard­udstyr, så du knap nok behøver at sætte et kryds på ekstraudstyrslisten – det skulle lige være metallakken til 4.990 kr.

Vi synes:
125 hk og manuelt gear er, hvad der skal til for at finde køreglæden frem i Toyota Yaris.

Denne test er fra Bil Magasinet, men det er bare en af mange fede artikler, du får hver måned, hvis du abonnerer på Bil Magasinet. Klik her!

Toyota Yaris 1,5 VVT-I T3
Pris: 214.990 kr.
Årlig afgift: 1.160 kr.
Ydelse: 125 hk og 153 Nm
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 9,0 sek.
Forbrug (WLTP): 18,2 km/l
Mål: 394/175/150 cm L/B/H
Vægt: 1.140 kg
Last: 415 kg
Påhæng: 815 kg
Bagagerum: 286 liter

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

Annonce:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler