Tilbage i januar indførte det internationale motorsportsorgan FIA et forbud mod at bande over radioen i motorsport. Straffen var 1 million kroner. Nu trækkes forbuddet tilbage.
Formel 1-kørerne kritiserede forbuddet i smadre, og i rallysportens verden ville kørerne slet ikke tale med pressen efter forbuddet.
Men nu dropper det internationale motorsportsorgan FIA igen det forbud mod at bande over radioen, som organet ellers indførte i december sidste år.
FIA forsvarede sig dengang med, at alle motorsportsfolk i verden skulle tage hensyn til, at de har mange seere rundt om på kloden. Og at kørerne derfor skal opføre sig ‘pænt’ – særligt over radioen.
Forbuddet faldt dog ikke i god jord. Tværtimod. Faktisk nægtede alle WRC-kørere at tale med pressen på det ellers almindelige anerkendte engelsk mellem dem og journalisterne efter forbuddet.
Det nye forbud betød nemlig, at en af rallykørerne allerede har måttet betale mere end 70.000 kroner for at bande over radioen. Og hvis han gør det igen, vil FIA fordoble bøden.
Eller rettere sagt. FIA ville fordoble bøden. For nu eksisterer forbuddet ikke længere. Det bekræfter FIA’s vicepræsident Claire Dubbelman.
– Inden for kommunikation med deres hold bør kørerne kunne sige, hvad som helst, så længe det ikke er stødende. At bande over radioen vil ikke blive straffet, siger hun.
FIA holder dog stadig fast i, at de på visse områder ikke tåler kritik. Kørerne må eksempelvis stadig ikke svine en FIA-ansat til med bandeord.
Det selvom straffen for at hælde skældsord udover en FIA-ansat er blevet sat ned til det halve.
Bøden for at svine en FIA-ansat er dermed sat ned fra 10.000 euro til nu 5.000 euro.
Dommerpanelet internt i organisationen har dog mulighed for helt at suspendere bøden. Det kan eksempelvis være, hvis det er første gang, en kører bruger bandeord offentligt.
Formel 1-kørerne har dog i mange henseener stadig mundkurv på. Siden 2023 har ingen af kørerne måtte udtale sig om hverken religion eller politik. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]