Annonce

Dødsfælde på vej til Danmark dumpes af Euro NCAP

Euro NCAP advarer mod ny elbil: Den kinesiske Dongfeng Box er en dødsfælde, der går op i svejsningerne og låser dig inde under en kollision.

En ny, kinesisk elbil, der er på vej til Danmark, er i virkeligheden en dødsfælde.

I en ny crashtest fra den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP går bilen bogstaveligt talt op i svejsningerne, mens dørene låser sig fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Advarslen er en af de mest alvorligste i nyere tid og sender chokbølger gennem bilindustrien.

Det er den lille, elektriske Dongfeng Box, der har fået en katastrofal bedømmelse i den seneste testrunde.

Bilen, der er lanceret i Norge og siden flere gange rygtet på vej til Danmark, må nøjes med en skuffende karakter på kun tre ud af fem stjerner.

Det er især bilens passive sikkerhed – dens evne til at beskytte passagererne i en kollision – den er helt gal med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svejsninger brød op under kollision

Under den kritiske frontaltest, der simulerer en frontal kollision, skete det utænkelige: Flere af bilens punktsvejsninger i karrosseriet brød op.

Det er en fundamental og ekstremt farlig fejl.

Når svejsningerne svigter, mister hele bilens sikkerhedsbur sin styrke. Det øger risikoen for, at kabinen bliver deformeret og kollapser ind over passagererne.

Mere efter videoen

Frontalkollisioner er den ulykkestype, der forårsager flest dødsfald og alvorlige kvæstelser. En bils evne til at modstå den type kollision er derfor helt afgørende for sikkerheden.

Euro NCAP: En uacceptabel sikkerhedsrisiko

Problemerne for den kinesiske elbil stoppede dog ikke der.

Testen afslørede en anden, potentielt livsfarlig fejl. Efter kollisionen forblev bilens døre låst.

Det betyder, at passagererne ville være fanget inde i bilen. Samtidig ville det være umuligt for redningsfolk at komme ind og hjælpe eventuelt fastklemte eller bevidstløse personer.

Airbaggen i rattet blev heller ikke pustet helt op. Det betød, at testdukkens hoved ramte rattet med stor kraft.

Dele af instrumentbrættet viste sig desuden at udgøre en fare for passagerernes ben.

Mere efter annoncen

Endelig mangler Dongfeng Box en central airbag mellem forsæderne, som skal forhindre, at fører og passager støder hovederne sammen ved en sidekollision.

Tilbage til fortidens farlige Kina-biler

Den samlede dom fra Euro NCAP er hård og utvetydig.

– Dongfeng Box matcher ikke sikkerheden i andre små elbiler, lød det fra Dr. Aled Williams, programdirektør i Euro NCAP, umiddelbart efter testens resultater lå klar.

Mere efter annoncen

– Det er en bekymring, at punktsvejsningerne blev kompromitteret under vores test. En sådan fejl skal løses for at matche konkurrenterne.

Den katastrofale crashtest er en brutal påmindelse om en tid, mange bilister med rette ellers kunne forvente var forbi.

For år tilbage var kinesiske biler berygtede for deres elendige sikkerhed.

Siden har de kinesiske producenter dog med imponerende hastighed lært at bygge biler, der rutinemæssigt scorer topkarakter.

Mens Euro NCAP altså slår hårdt ned på den kinesiske bils manglende sikkerhed, er der andre bilproducenter, der aktivt nedtoner betydningen af en topkarakter.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, mener Mitsubishi, at fire stjerner er “godt nok”. I hvert fald når det kommer til sikkerheden i personbiler.

Men det er meget sandsynligt, at bilmærkerne snart skal stramme gevaldigt op. Hvis de – modsat Suzuki – fortsat jagter 5-stjernede sikkerhedsvurdering. Det kræver nemlig knapper til 5 helt centrale funktioner.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også