Efter bare 35.000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparationen koster 135.000 kroner. Beklageligt, siger importøren.
Cato Bryn var en af dem, der faldt for Jaguar I-Pace. Nu seks år senere, står han med en elbil der er død efter 35.000 kilometer. Reparationen koster ham 135.000 kroner.
– Vi købte vores Jaguar I-Pace HSE for godt 800.000 kroner i september 2018 hos forhandleren Motorpool, og har været meget tilfredse med den.
– Den er dejlig at køre, og vi venter spændt på den næste elbil fra Jaguar, siger Cato Bryn til norsk TV2.
Han fortæller, at elbilen kun er kørt 35.500 kilometer på de seks år, han har ejet den. Alle service er fulgt til punkt og prikke, og at bilen generelt er blevet passet godt på. Den har bl.a. altid stået inden for.
– Mod slutningen af oktober i år oplevede vi, at bilen ikke ville lade op, og vi fik flere fejlmeddelelser.
– Det skulle efterhånden vise sig, at det her var mere alvorligt, end jeg først troede – og det var simpelthen ikke muligt at få hjælp fra en forhandler, siger han.
– Vi kontaktede selvfølgelig først Motorpool, da det var der, bilen er købt. Her fik vi svaret, at de “måske kunne se på det i januar 2025.”
– Vi blev anbefalet at prøve Insignia Oslo i stedet og kontaktede dem. Her fik vi at vide, at de skulle lave et computertjek af bilen for at finde ud af, hvad problemet egentlig var.
– Alene det kostede 10.000 kroner. Ville vi være villige til at betale for dette? Mit svar var, at vi ikke har noget valg.
Efter et par dage vender værkstedet tilbage for at spørge Cato, om han har valgt en forsikring, der sikrer ham mod motohaveri. For Jaguaren er død.
Reparationen koster 135.000 kroner. Penge som Cato selv skal betale, fordi forsikringen ikke dækker den slags.
Prisen synes Cato er helt absurd. Særligt fordi elbilen ikke ar kørt mere end de 35.000 kilometer. Og altså heller ikke er ældre end 6 år.
Som Jaguar-ejeren forstår det, skyldes den høje pris, at batteriet er defekt. Og at der skal sørges for, at opladning ikke overopheder det. Desuden er der flere defekter på bilen
Men der er altså ingen hjælp at hente. Jaguar-importøren i Norge mener dog, det er beklageligt, at en bil med så lavt kilometertal er stået af. Men heller ikke her er der hjælp at hente. Det samme afviser forhandleren desuden.
Herhjemme mener importøren heller ikke, at der er noget at gøre. Men det handler mest om, at Jaguar ikke mener, bilerne har nogen problemer. Læs mere om det her.
I hvert fald ikke af den slags, der har fået Jaguar i USA til at tilbagekøbe op mod 3.000 I-Pace-modeller netop på grund af batteripakkens mange problemer.