Den elektriske muskelbil Dodge Charger Daytona lever ikke op til forventningerne. Derfor udgår basismodellen, mens fokus rettes mod den større Scat Pack-model.
Salget af den elektriske muskelbil Dodge Charger Daytona har ikke nået de ønskede højder. Det får nu konsekvenser for en af bilens versioner.
Dodge solgte kun 1.947 eksemplarer af den elektriske muskelbil i første kvartal af 2025.
Mange entusiaster med en forkærlighed for V8-motorer rynkede mere end kraftigt på næsen, da Dodge fortalte, at Charger med fobrændingsmotor ville udgå af produktion og selve modelprogrammet, og nu vender de ryggen til den elektriske afløser.
Siden lanceringen for lidt over et år siden har salgstallene for Dodge Charger Daytona nemlig været yderst beskedne. Salget er faldet med 54 procent, hvilket indikerer en udfordret markedsposition for bilen.
Boosted har tidligere fortalt om udfordringer med biler der gik i stykker endda før de nåede ud til kunderne fra forhandlerne. Læs mere om det her.
Den lave efterspørgsel betyder nu, at Dodge justerer i sit modelprogram for elektriske muskelbiler.
Ifølge oplysninger fra Mopar Insider vil Dodge stoppe produktionen af basismodellen Charger Daytona inden 2026. Beslutningen er en direkte følge af de lave salgstal.
Fokus rettes mod Dodge Charger Daytona Scat Pack
Bilmærket opgiver dog ikke helt projektet med elektriske muskelbiler. Produktionen af den kraftigere Charger Daytona Scat Pack fortsætter foreløvig. Den model er udstyret med firehjulstræk og to elmotorer.
De to motorer yder tilsammen 670 hestekræfter. Det er en markant forøgelse sammenlignet med basismodellen Charger Daytona, som råder over 496 hestekræfter.
Prisen på Charger Daytona Scat Pack forventes at at falde i et forsøg på at tiltrække kunder. Der er dog endnu ingen officielle meldinger om, hvorvidt det vil betyde ændringer i og eller forringelser af udstyrsniveauet.
Dodge har desuden planer om at sende flere elektriske muskelbiler på markedet allerede i løbet af næste år.
Fremtiden for Dodge Charger og STLA Large-platformen
– Chargers fleksible STLA Large multi-energiplatform giver os mulighed for at fokusere på Charger Daytona Scat Packs ydeevne som verdens hurtigste og mest kraftfulde muskelbil.
– Vi vil også tilføje den nye firedørsmodel til Charger-mikset til modelåret 2026 og læne os op ad de nye Charger SIXPACK-modeller, der lanceres i andet halvår, siger en talsperson for Dodge til Carscoops.
De kommende Charger SIXPACK-modeller antyder, at forbrændingsmotoren måske ikke er helt fortid hos Dodge. Det vil tiden vise, når de nye modeller præsenteres.
Den elektriske omstilling er en udfordring for mange bilproducenter, især dem med en stærk tradition for store motorer. Og på det seneste har bilmærkerne på det nærmest holdt i kø for at overbevise deres kunder, om at de alligevel ikke vil droppe forbrændingsmotoren.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]