Efter en gigantisk investering fra moderselskabet Stellantis dropper Dodge nu sin elektriske topmodel. Pengene skal i stedet bruges på at udvikle en ny V8-model.
Som Boosted kunne fortælle i sidste uge, gør det amerikanske bilmærke Dodge klar til at lægge en ellers ventede elektrisk topmodel i graven.
Afløseren kører på benzin.
Beslutningen er en del af en ny strategi, hvor moderselskabet Stellantis vil investere 10 milliarder dollars, svarende til 69 milliarder danske kroner, i at genoplive mærkets ikoniske V8-modeller.
Det skriver Bloomberg.
Nyheden er den seneste og mest markante i en række af kovendinger fra Stellantis-koncernen, der trækker sig fra sine ambitiøse elbil-planer.
Efter den tidligere direktør, Carlos Tavares, blev fyret, har den nye topchef, Antonio Filosa, lagt kursen helt om.
Fokus er nu flyttet tilbage til de traditionelle benzinmotorer.
Dropper den elektriske topmodel “Banshee”
Den mest markante konsekvens af den nye strategi er, at den elektriske topmodel, Dodge Charger Daytona SRT Banshee, er droppet.
Bilen, der skulle have haft mere end 900 hestekræfter, var tiltænkt en rolle som spydspidsen i Dodge’ fremtid, der udelukkende skulle bestå af elbiler.
Men ifølge “intern hvisken”, som MoparInsiders henviser til, er den model nu droppet.
I stedet vil de massive investeringer blive brugt til at genåbne lukkede fabrikker i Illinois og Michigan.
De skal blandt andet bruges til at udvikle en helt ny V8-drevet “muskelbil”.
Direktør har allerede løftet lidt af sløret
Rygterne om en genoplivning af V8-motoren hos Dodge er ikke nye.
Tilbage i august blev Dodge-direktør Matt McAlear spurgt, om en V8-motor teoretisk set kunne passe ned i motorrummet på den nye Charger.
Hans svar var kryptisk, men sigende:
– I skal ikke være overrasket over, hvis det passer.
Bloomberg-historien er endnu et bevist på, at det hele ikke kun er teori og tanker på et stykke papir. Men at det hele faktisk er en del af en officiel strategi.
Stellantis har i en udtalelse bekræftet, at de “revurderer produktstrategien for kunne tilpasse den det, kunderne efterspørger”.
Omvendt er Dodge ikke de eneste, der vender om i forhold til elbiler lige i øjeblikket. Audi har angiveligt også travlt med at lægge en elektrisk udgave af RS 6 på hylden.
I stedet satser mærket fra Ingolstadt heftigt på en hybridløsning med 8 cylindre og mere end 700 hestekræfter.

