De fik tæsk for første at tilbyde det kun for siden at trække det tilbage igen. Nu prøver Stellantis-importøren Wismo Group igen med en længere garanti. Men kun på elbiler, og selv det krav udelukker mange.
Træerne vokser ikke ind i himlen. Heller ikke hos den danske Stellantis-importør, Wismo Group.
Her står man ellers klar med en 8-års garantiordning til en række biler fra mærkerne Citroën, Peugeot, Opel og DS.
Det skriver importøren i en pressemeddelelse.
Garantien er betinget af, at alle service udføres i Danmark på et af Wismo Groups egne værksteder. Altså mærke-værkstederne for Opel, Peugeot og eller Citroen.
– Vi ønsker at være en partner for vores kunder gennem bilens livscyklus. Derfor glæder det os, at danske bilkøbere nu kan få glæde af CARE-programmet, som giver ekstra tryghed og overskuelighed på tværs af Peugeot, Opel, Citroën og DS i mange år frem, siger Brand Director hos Wismo Group, Jonas Stausholm i en pressemeddelelse.
Men langt de fleste Stellantis-modeller på de danske veje er slet ikke dækket af den nye garanti. For ikke bare skal der være tale om elbiler.
Bilerne skal også være indregisteret efter 21. april 2025, før importøren vil åbne muligheden for den 8 år lange garanti på elbilerne.
For nyere elbiler købt efter 1. november 2025 vil importøren automatisk lade 8 års garanti omfatte bilerne. Det kræver dog, at Wismo Groups egne værksteder er de eneste, som røre ved bilen.
For visse elbiler – Peugeot E-3008 og E-5008 – vil importøren have yderligere 5.000 kroner af ejerne for at stille muligheden for 8 års garanti i udsigt.
Fik tæsk for at trække tidligere garanti tilbage
Stellantis-importøren i Danmark har tidligere fået gevaldige hug for at trække en lignende garanti tilbage.
Faktisk blev det så stort et problem for Wismo Group, at man både havde reklameret med den såkaldte Allure Care-garanti og fortalt Peugeot-ejerne om den, at mærket alligevel måtte dække en hel del ejere med garantien.
I alt blev 220 bilister kompenseret af importøren.
Også selvom den garanti i importørens øjne ikke findes. I hvert fald ikke på det danske marked. Så sent som i september fik importøren, da også et rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden.
Dengang sagde myndigheden, at Wismo Group havde vildledt sine kunderne. Det blev dog ikke til nogen bøde. I stedet slap firmaet med en irettesættelse.

