Forside Blog Side 3

Klemt kinamærke indrømmer: De gode tider er forbi

0

Nio har det svært i Danmark. Og nu indrømmer direktøren, at de gode tider er forbi. “Vi fokuserer primært på Kina”, siger han.

De gode tider, hvor de kinesiske bilmærker bare kunne sprøjte biler ud i armene på køberne, er forbi.

Og det selv i Kina. I hvert fald hvis man spørger chefen for og grundlæggeren af Nio, William Li.

I et nyt interview med Reuters indrømmer William Li, at de gyldne dage nok er forbi. Direktøren tror heller ikke på at tiderne vender tilbage.

Nios eksporteventyr har haft svært ved at blive til noget. Heller ikke selvom det hele begyndte i 2021 i elbilernes Paradis Norge. Først i efteråret 2022 kom kineserne til Danmark.

Det gik dog så skidt, at man i marts 2024 valgte at pakke sammen, fyre direktøren og langt de fleste ansatte.

Først da den private importør Nic. Christiansen, som også importerer Ford til Danmark, meldte sig på banen, skete der noget igen.

– Vi fokuserer primært på Kina, siger William Li i dag til Reuters.

Og det kan ses. Over for Boosted bekræftede Nic. Christiansen i en skriftlig kommentar, at man ikke viderefører Nios særlige kendetegn i form af batteriskiftestationer.

Den private importør bekræftede desuden, at man ikke havde noget med den eneste station i Slagelse at gøre. Kort efter overtagelsen af importen var stationen i Slagelse da også pillet ned af Nios egne folk.

– Nic. Christiansen Gruppen kommer i udgangspunktet til at se bort fra batteriskifte-teknologien og kommer heller ikke til at opsætte nye stationer i Danmark.

– Stationen i Slagelse drives ikke af Nic. Christiansen Gruppen, men af NIO Inc. Så den har Nic. Christiansen Gruppen ikke noget at gøre med, lød det i en mail til Boosted.

Senest har mærket meldt ud, at man stopper lanceringen af nye modeller i hele Europa. Samtidig siger Nio, at man stopper udviklingen af software til europæiske biler.

Som Boosted kunne fortælle, handler det angiveligt om, at den europæiske del af bilmærket simpelthen ikke har råd til at udvikle og tilpasse software til de europæiske biler.

Omvendt satser den danske importør nu benhårdt på, at man kan sælge Nios billigere sub brand Firefly i samarbejde med elektronikkæden Power. I første omgang fra varehuset i Odense.

Tesla er ude af top 5: VW tager førstepladsen

Der stod engang Tesla på hver tredje brugte elbil hos de danske bilforhandlere. Nu er mærket nede på 5,5 procent af salget.

Tesla har mistet sin dominerende position på det danske marked for brugte elbiler. I 2022 stod Tesla for hver tredje brugte elbil, som danske forhandlere solgte. I årets første fem måneder af 2026 er andelen faldet til blot 5,5 procent.

Det viser en ny analyse fra AutoUncle, som har gennemgået danske forhandleres annoncer for brugte batterielektriske biler fra januar 2021 til og med maj 2026.

For første gang i fem år er Tesla ude af top 5 over solgte brugte elbiler i Danmark.

VW har overtaget førstepladsen

Vendepunktet kom i første halvår af 2024. Her overhalede Volkswagen faktisk Tesla på det danske brugtmarked med en andel på 23,2 procent mod Teslas 15,1 procent.

I de første fem måneder af 2026 står VW nu for 23,0 procent af de solgte brugte elbiler hos danske forhandlere. Tesla er faldet til sjettepladsen og er overhalet af VW, Mercedes, Skoda, BMW og Audi.

Ifølge AutoUncle sælger danske forhandlere i dag godt fire brugte VW-elbiler for hver brugt Tesla.

Markedet er løbet fra Tesla

Faldet betyder dog ikke, at Tesla sælger færre brugte biler end tidligere. Tværtimod registrerer AutoUncle omkring 450 brugte Tesla-handler om måneden i 2026 mod 153 om måneden i 2021.

Men resten af markedet er bare vokset langt hurtigere. Det samlede brugtmarked for elbiler er ifølge analysen vokset næsten 15 gange i samme periode, fra omkring 570 til over 8.000 handler om måneden.

Teslas volumen er altså steget, men mærkets andel er dykket. “Tesla sælger ikke mindre, men resten af branchen er løbet forbi dem,” siger Mads Nørgaard, markedsanalytiker hos AutoUncle.

Model 3 er ikke længere nok

Teslas udfordring er blandt andet, at mærket i praksis bærer brugtmarkedet på to modeller. Model 3 og Model Y fylder fortsat meget, men konkurrencen er blevet markant bredere.

Ifølge AutoUncle sælger Model 3 nu kun omkring halvt så meget pr. måned som i 2022. Model Y har stabiliseret sig omkring 200 brugte handler om måneden siden 2023.

Samtidig vælter brugte Volkswagen ID-modeller, Skoda Enyaq, Polestar 2 og flere andre elbiler ud på markedet efter leasingperioder.

Tesla er ikke alene længere

Tesla nød i flere år godt af at være det oplagte valg for mange elbilkøbere. Men brugtmarkedet er nu modnet, og udvalget af elbiler er blevet langt større.

Det gør det sværere for ét mærke at dominere, selv når salget stadig er højt. Teslas egne prisnedsættelser på nye biler siden 2023 har samtidig presset værdien på brugte modeller.

For danske brugtbilkøbere betyder udviklingen større udvalg, hårdere konkurrence og flere alternativer til Tesla.

Det er slut – BMW dropper M3 med kanintænder

0

Den vakte ramaskrig, da den kom frem i november 2020. Små seks år senere har BMW sat en slutdato på M3’eren med kanintænderne.

Det var ikke nogen varm modtagelse, den nuværende BMW M3 fik, da den gik i produktion i november 2020. Men lige om lidt er det hele slut igen.

I slutningen af maj 2026 løftede BMW nemlig sløret for, at modellen kører på lånt tid.

Ifølge chefen med ansvaret for M3-produktionen, Scott Stirling, bliver 2027 det sidste år med den nuværende G8x-generation af M3’eren på samlebåndet.

Det fortæller han til Bimmerlife.

At det lakker mod enden – og har gjort det i et stykke tid nu – behøver vi sådan set ikke Scott Stirlings ord for. Men nu har vi det. BMW har nemlig allerede gjort alvor af en aprilsnar om en 24 timers-racer af M3 Touring.

Noget tyskerne ellers sagde, de aldrig ville gøre til virkelighed. Samtidig er speicaludgaven M3 CS Handschalter dukket op. Tag ikke fejl af navnet.

Trods de tyskklingende gloser er CS Handschalter udelukkende forbeholdt det nordamerikanske marked. Forklaringen skal findes i kabinen, hvor M3’eren udelukkende leveres med en sekstrins manuel gearkasse.

Men CS Handschalter bliver ikke bare en af de sidste M3, før den næste generation baseret på platformen Neue Klasse tager over. G80-generationen bliver også den sidste M3-platform med manuelt gear.

Som Boosted gentagne gange har kunnet fortælle, har BMW længe varslet, at det manuelle gear er på vej ud. Konkurrenterne hos Mercedes har eksempelvis for længst taget den beslutning.

Farvellet til M3 G8x efterlader reelt set kun M2 og M4 med manuelt gear. Og selv de biler er på vej ud.

Tilbage ved M3’eren. Altså den nuværende. For bilen fik ekstremt meget røg for sit udseende, da det og den blev præsenteret op mod lanceringen i november 2020.

Særligt den internationale presse og bilmiljøets del af internettet var hurtig til at fange sammenlignen mellem tænderne på en kanin og den dengang nye M3-front med de lodrette gæller til kølingen. Eller nyrer som tyskerne kalder det.

Herhjemme er G80 M3 i øvrigt en ekstremt dyr vogn. Bilen koster fra 1,6 millioner kroner, når afgiften er betalt. Det gør også desværre, at der er meget få på de danske veje.

Boosteds kig i motorregisteret viser dog, at der er indregisteret 16 eksemplarer af G8x-generationen af M3’eren i øjeblikket. Helt væk fra dansk asfalt er bilen altså ikke.

16-årige Magnussen kører sig på podiet med McLaren

Luca Magnussen fik en stærk debut i McLaren Trophy Europe, hvor han sikrede andenpladsen i sit første sportsvognsløb på Monza.

Luca Magnussen fik en debut, de fleste unge racerkørere kun tør håbe på. Den 16-årige dansker kørte sig direkte på podiet i sit første sportsvognsløb, da McLaren Trophy Europe åbnede sæsonen på Monza i Italien.

Her delte Magnussen en McLaren Artura GT4 med britiske Callum Davies. Duoen sikrede sig en andenplads i weekendens første løb efter en stærk indsats fra begge kørere.

Callum Davies lagde grundstenen til resultatet i løbets første halvdel. Briten kørte bilen fra syvendepladsen og frem til tredjepladsen, før han overlod rattet til Luca Magnussen.

Danskeren overtog bilen og fortsatte i højt tempo. Han lukkede hurtigt hullet til bilen på andenpladsen og satte angrebet ind i den berygtede chikane efter start-mål-langsiden.

Overhalingen lykkedes, og derefter holdt Magnussen andenpladsen sikkert helt til mål.

Magnussen også hurtig i andet løb

I weekendens andet løb viste Magnussen igen fart. Her startede danskeren fra 16. pladsen og arbejdede sig hurtigt frem gennem feltet.

Midtvejs i løbet afleverede han bilen til Davies fra niendepladsen. Et sammenstød med en konkurrent kostede dog holdet dyrt.

Bilen måtte bruge ekstra tid i pitten på reparation af en forskærm, og Davies kom tilbage på banen som nummer 19. Selv om teamet igen avancerede, blev løbet først ramt af safetycar og siden rødt flag efter større uheld. Resultatet blev derfor en 14. plads.

Debut over forventning

Luca Magnussen var alligevel tydeligt tilfreds efter sin første weekend i sportsvogn.

“Superfed weekend! Jeg er virkelig glad, både på mine egne og holdets vegne,” siger Luca Magnussen. “Første ræs gik supergodt, Callum lagde godt ud, og jeg havde en fed duel til sidst, hvor jeg virkelig fik vist farten.”

Han pegede samtidig på, at tempoet også var til mere i andet løb.

“I andet løb kom jeg godt fra start, men bliver så ramt under en overhaling, hvilket desværre koster os tid i pitlane. Men igen, farten var god, og alt i alt har det været en debutweekend over forventning,” siger han.

Næste opgave for Luca Magnussen bliver anden afdeling af McLaren Trophy Europe. Den køres den 26. og 27. juni som supportløb til det legendariske 24-timersløb på Spa-Francorchamps.

Dermed venter endnu en stor motorsportsweekend for det unge danske talent.

16-årige Magnussen kører sig på podiet med McLaren

Hvem er Luca Magnussen?

Luca Magnussen er lillebror til Kevin Magnussen og søn af Jan Magnussen. Hele familien kommer fra Roskilde. Læs mere her: www.lucamagnussen.dk

Derfor er din elbil blevet 24 procent dyrere at lade op

Elprisen steg næsten 24 procent i maj, og det rammer også opladning af elbiler – især hvis bilen lades i de dyreste aftentimer.

Det er blevet dyrere at lade elbiler i Danmark. Efter flere måneder med faldende elpriser vendte udviklingen i maj, hvor den rene elpris steg fra 0,61 kr. pr. kWh i april til 0,75 kr. pr. kWh.

Det svarer til en stigning på knap 24 procent på en enkelt måned. Det viser nye tal fra Norlys, som peger på flere årsager til prisstigningen.

Ifølge Norlys har store dele af Europa haft lavere produktion fra vindmøller og solceller, end man normalt ser på årstiden. Samtidig er vandreserverne i Sverige og Norge lave.

Oven i det har Sverige og Finland i perioder haft atomkraftværker lukket på grund af vedligeholdelse.

“Vi har set en lavere elproduktion fra vindmøller og solceller i store dele af Europa, end vi normalt oplever på årstiden,” siger Mads Brøgger, direktør for Norlys’ energiforretning.

Han peger også på, at Danmark stadig påvirkes af gaspriser, når elproduktionen skal suppleres med strøm fra gasfyrede kraftværker.

Gas presser strømmen op

Selv om Danmark får meget strøm fra sol og vind, er elmarkedet koblet tæt sammen med resten af Europa. Når der mangler billig grøn strøm, kommer dyrere kraftværker ind i regnestykket.

“I de perioder, hvor vi er tvunget til at supplere med strøm fra gasfyrede kraftværker, er det naturgaspriserne, der sætter niveauet for elprisen,” siger Mads Brøgger.

Den usikre situation i Mellemøsten har ifølge Norlys længe sat sit præg på gaspriserne. Dermed rammer uroen også danske elbilister, selv om bilen hjemme i indkørslen lades med strøm.

Stor forskel på strømpriser middag og aften

Maj-tallene viser også, hvor meget tidspunktet betyder. I gennemsnit var strømmen billigst omkring klokken 13, hvor prisen lå på cirka 0,25 kr. pr. kWh.

Den dyreste time var klokken 20, hvor gennemsnitsprisen ramte 1,30 kr. pr. kWh. Det betyder, at strømmen i den dyreste time var mere end fem gange så dyr som i den billigste.

For elbilister med variabel elpris kan tidspunktet derfor have stor betydning for ladeudgiften.

Sådan kan elbilister spare penge

Har man mulighed for at styre opladningen, er der stadig penge at spare. Det gælder især ved hjemmeladning, hvor bilen kan sættes til at lade om natten eller midt på dagen, afhængigt af strømpris og nettariffer.

“De store udsving betyder, at der stadig kan være meget at hente ved at flytte noget af elforbruget til de billigere timer,” siger Mads Brøgger.

Han nævner blandt andet opladning af elbil, tøjvask og opvaskemaskine som forbrug, der kan flyttes. Den rene elpris er dog kun en del af den samlede pris. Oven i kommer blandt andet nettarif, moms, abonnementer og tillæg.

Men retningen er klar. Efter et forår med faldende priser blev maj måneden, hvor strømmen til elbilen igen blev dyrere.

Derfor er din elbil blevet dyrere at lade op
Det er blevet dyrere at lade elbilen op derhjemme. Foto: Norlys

Superbiler skaber håb på Padborg Park: Kom og køb en tur

0

CoolCarsEvent samler superbiler, helikopterture, flyvemaskiner og familieoplevelser på Padborg Park til fordel for udsatte børn.

Padborg Park bliver rammen om en biloplevelse med et formål, der rækker langt ud over hestekræfter. CoolCarsEvent afholder arrangementet “From Horsepower to Hope”, hvor publikum kan købe ture i superbiler, helikopter og flyvemaskiner.

Overskuddet går ubeskåret til Cool Unite Fonden, som støtter udsatte børn og unge i Danmark. Arrangementet er åbent for alle og samler biler, motorlyd, luftfart og familiehygge på én dag.

Et af dagens store trækplastre bliver muligheden for at købe passagerture i superbiler på Padborg Park. Bilerne deles op i fem kategorier, hvor alle ture består af tre omgange.

Priserne for superbilturene bliver 400 kr., 600 kr., 800 kr., 1.000 kr. og 1.200 kr., afhængigt af bilkategori.

For publikum betyder det mulighed for at mærke acceleration, lyd og kræfter tæt på, uden selv at skulle eje en bil i millionklassen. Ud over superbiler bliver der også mulighed for at købe ture i helikopter og flyvemaskiner.

En dag for hele familien

CoolCarsEvent lægger op til en dag, hvor både bilfolk, børn og familier kan være med. Programmet begynder klokken 10.00, hvor porten åbnes for gæster.

Fra klokken 10.00 til 16.00 er der banekørsel og helikopteraktiviteter, mens køretøjsudstillingen holder åbent fra klokken 10.00 til 17.00.

Madgaden er åben fra klokken 11.00 til 17.00, hvor pladsen lukker. På området bliver der blandt andet mulighed for at købe helstegt pattegris, grillpølser, sodavand, kaffe og kage.

Billigere billet i forsalg

Entréen koster 50 kr. i forsalg, mens prisen i døren bliver 75 kr. Billetter kan købes via Billetto her!

Mere information om biler, program og aktiviteter bliver løbende delt på CoolCars’ Facebookside.

Superbiler skaber håb på Padborg Park: Kom og køb en tur

Endnu et EU-land godkender selvkørende Teslaer

0

Den estiske transportmyndighed åbner nu for Teslas avancerede og selvkørende FSD-system. I Danmark kaldes planerne for forretningshemmeligheder af Færdselsstyrelsen.

Endnu et EU-land godkender Teslas selvkørende system FSD.

Den estiske transportsstyrelsen har officielt givet grønt lys til, at softwaren må rulle ud på offentlig vej.

Det oplyser myndigheden i en erklæring. Landet anerkender dermed den typegodkendelse, som den hollandske køretøjsmyndighed RDW udstedte i april måned.

Estland slutter sig på den måde til en lille gruppe af lande, der også tæller Holland og Litauen. De to lande har også godkendt den avancerede software i Teslas biler.

– Autonome og fjernstyrede køretøjer har rullet i Estland siden 2017, og at tillade Teslas højt automatiserede FSD på estiske veje var en logisk fortsættelse af den udvikling, skriver den estiske myndighed.

Kort efter bekræftede Teslas officielle europæiske profil på det sociale medie X også nyheden. Her lød meldingen kort og kontant: “FSD Supervised er nu godkendt i Estland. Udrulning begynder snart.”

EU-forordning baner vejen selvkørende biler

Det faktum, at individuelle medlemslande kan godkende softwaren, skyldes en helt specifik EU-forordning med nummeret 2018/858.

Forordning giver landene mulighed for midlertidigt at godkende teknologi, der endnu ikke er dækket af de traditionelle regler.

Det europæiske FSD-system er dog væsentligt anderledes opbygget end det system, som i øjeblikket benyttes i Nordamerika. Det er i Europa strengt klassificeret som et såkaldt SAE Level 2-system. Der er 5 niveauer.

Det betyder i praksis, at bilerne ikke er selvkørende juridisk forstand, selvom en computer styrer og bremser. Bilisten skal således konstant holde øje med trafikken under kørslen.

– Føreren er til enhver tid personligt og fuldt ansvarlig for at køre køretøjet sikkert og i overensstemmelse med gældende færdselsregler.

– Man skal være forberedt på at overtage kontrollen med det samme, når det er nødvendigt, understreger den estiske myndighed.

I Holland har myndighederne desuden tvunget Tesla til at indføre en obligatorisk sikkerhedstest. Den skal ejerne bestå, før det overhovedet er muligt at aktivere systemet for første gang.

Færdselsstyrelsen i Danmark mørklægger de selvkørende fremtidsplaner

Størstedelen af de øvrige lande i unionen vælger dog fortsat at tage den med dyb ro i forhold til godkendelserne.

I Danmark har Færdselsstyrelsen således fuldstændig afvist at kommentere på den store udvikling i Holland.

Boosted er kommet i besiddelse af en mail, hvor den danske myndighed mørklægger sagen. De kalder i stedet de mulige planer om selvkørende biler i Danmark for en ren forretningshemmelighed.

Det tavse svar kan være et massivt økonomisk tilbageslag for de mange danske Tesla-ejere. Mange har nemlig i god tro betalt 58.000 danske kroner for systemet i håb om kunne bruge det.

Trods krads kritik hæves alle fartbøder 1. januar

Det er ikke kun i Danmark, at bilisterne skal betale mere, når de kører for stærkt. Fra 2027 skal hollænderne betale 2,7 procent mere trods krads kritik.

I lighed med danskerne skal hollænderne have mere opad lommen, når de kører for stærkt.

Hvor bidraget til den såkaldte Offerfond i Danmark blev fordoblet ved årskiftet, har hollandske bilister dog lige lidt at løbe på endnu. Men fra 1. januar 2027 stiger alle fartbøder.

Helt konkret melder regeringen i Haag ud, at man hæver alle fart- og øvrigt trafikbøder med 2,7 procent fra årskiftet. Stigningen er fastsat, selvom både eksperter og branchefolk har kritiseret fartbødernes størrelse kraftigt.

Så sent som i november 2025 sagde chefen for det hollandske bødekontor stop. Bøderne er, sagde han, blevet for vanvittige. Men selv den type advarsler er der altså ingen der lytter til.

Den afgående direktør for bødekontoret CJJB, Albert Hazelhoff, kritiserede, at politiet får flere penge i kassen, selvom man egentlig skriver færre fartbøder ud til bilisterne.

Som dansker skal man dog næppe godte sig over ikke at være hollænder. Den 1. januar 2026 steg bødestraffen herhjemme nemlig også. Offerfonden, som bilister under visse omstændigheder bidrager til, skal nemlig have flere penge.

Helt konkret steg det såkaldte bidrag med 50 procent fra 500 til 1.000 kroner. Offerfonden betaler bilister eksempelvis til, hvis hastigheden også udløser et klip i kørekortet.

Og det bryder FDM sig ikke om.

– Selvom det utvivlsomt er vigtigt at hjælpe ofre for bl.a. personfarlig kriminalitet, så er det et faktum, at Offerfonden i udpræget grad finansieres af bilister, der har brudt færdselsloven, uden at der var et offer involveret, siger chefkonsulent Dennis Lange.

FDM har da også noget at have kritiken i. De seneste tal, som er fra 2024, viser nemlig, at 86 procent af alle bidrag til Offerfonden kom fra bilister.

Benzinprisen eksploderer i Rusland – flere melder alt udsolgt

0

Ukrainske angreb på raffinaderier og øget international uro sender brændstofpriserne i vejret, mens flere tankstationer melder om totalt udsolgt i Rusland.

Benzinprisen i Rusland er eksploderet i løbet af foråret. Noget der efterlader de lokale bilister i en yderst kritisk situation.

Selvom landet traditionelt set er en af verdens absolut største olieproducenter, slås forbrugerne nu med prisstigninger på brændstof.

Ifølge det finansielle analysebilsite Trading Economics steg den russiske benzinpris nemlig markant på blot en enkelt måned.

Prisen hoppede således op fra 5,60 danske kroner pr. liter i april til 6,55 danske kroner pr. liter i maj. Det svarer til en stigning på lidt over 17 procent i det hårdt ramte land.

Udover de tårnhøje priser meldes der nu også om deciderede forsyningsproblemer i flere store, russiske regioner. Den finske avis Iltalehti har kortlagt situationen og peger på en række helt åbenlyse årsager til det pludselige kollaps.

Den absolut største synder skal findes i den igangværende og langvarige krig i Ukraine. Det ukrainske militær har således målrettet sine angreb mod vitale russiske raffinaderier og centrale oliehavne over en længere periode.

Ukrainske droneangreb rammer vitale russiske olieraffinaderier

Det store og velansete russiske bilmagasin Za Ruljom skriver i den forbindelse ærligt om de mange ødelæggelser i industrien. Magasinet bemærker, at angrebene i maj i stigende grad har ramt de faciliteter, der forsyner hjemmemarkedet.

De mange ramte raffinaderier har været tvunget til at gennemgå omfattende og tidskrævende reparationer på ubestemt tid. Produktionsstoppet har medført en mærkbar mangel på både almindelig benzin og diesel til de russiske bilister.

Officielt har de russiske myndigheder forsøgt at forklare de tomme pumper med planlagt vedligeholdelsesarbejde. Men selv de statslige russiske medier er nu begyndt at forbinde brændstofmanglen direkte med krigshandlingerne.

Dmitrij Prokofjev, der er leder af et russisk analyseinstitut, peger dog også på andre væsentlige faktorer bag krisen. Manglen forstærkes af, at den russiske stat forsøger at gennemtvinge en kunstig prisregulering på benzin.

De russiske bilister er dog ikke de eneste, som skal bekymre sig i disse dage. Som Boosted allerede har fortalt forsvinder en særlig diesel nemlig helt i Danmark.

Det er der ifølge Shell i Danmark særligt én forklaring på.

Tag med til ‘bilisternes grundlovsdag’ i København

Borgerinitiativet Ja Tak til Parkering inviterer til grundlovsarrangement om parkering, fremkommelighed og byudvikling i København.

Parkering, fremkommelighed og bilisternes plads i København bliver sat på dagsordenen grundlovsdag. Fredag den 5. juni holder borgerinitiativet Ja Tak til Parkering både grundlovsarrangement og generalforsamling i Det Kongelige Biblioteks Have i København.

Arrangementet finder sted fra klokken 11 til 13 på adressen Proviantpassagen 1.

Her vil arrangørerne sætte fokus på en debat, som fylder stadig mere i hovedstaden. Nemlig hvordan politiske beslutninger om parkering, trafik og byudvikling påvirker borgere, erhvervsliv og tilgængeligheden i byen.

Borgmestre deltager i debat

På programmet er blandt andet en grundlovsdebat med deltagelse af flere københavnske borgmestre. Michael Vindfeldt fra Socialdemokratiet, Jakob Næsager fra Konservative og Jens-Kristian Lütken fra Venstre er blandt deltagerne.

Debatten ventes at komme omkring nedlæggelse af parkeringspladser, trafikregulering og fremtidens mobilitet i København.

For mange bilister handler spørgsmålet ikke kun om komfort. Det handler også om adgang til arbejde, butikker, håndværksopgaver, fritidsaktiviteter og hverdagslogistik.

Parkering er blevet en politisk kampplads

København har i flere år bevæget sig mod færre biler i de centrale byrum. Flere cykelstier, bredere fortove, grønne byrum og nye byggeprojekter har samtidig betydet, at bilisternes plads flere steder er blevet mindre.

For tilhængere er udviklingen nødvendig for en mere moderne og grøn by. For kritikere betyder udviklingen, at almindelige borgere, pendlere og mindre virksomheder får sværere ved at bruge byen.

Netop den konflikt er kernen i grundlovsarrangementet, hvor Ja Tak til Parkering vil give bilister og berørte borgere en tydeligere stemme.

Åbent for borgere og presse

Arrangementet er åbent for både presse, borgere og andre interessenter. Ja Tak til Parkering lægger op til debat om, hvordan København kan udvikles uden at gøre hverdagen unødigt besværlig for dem, der stadig har brug for bilen.

Dermed bliver grundlovsdag også en slags bilisternes grundlovsdag midt i hovedstaden. Spørgsmålet er, hvor meget plads bilen skal have i fremtidens København.

Ferrari svarer igen – kritiseret elbil er ved at være udsolgt

Ifølge Ferraris administrerende direktør skyder kritikerne forkert. I hvert fald når man kigger på ordrebogen for mærkets første elbil. Bogen er nemlig næsten fyldt.

Ferrari har måttet høre for meget, efter at mærket i denne uge rev klædet af den første elbil, Luce, fra fabrikken i Maranello.

Eksempelvis hader mærkets tidligere direktør elbilen Luce så meget, at end ikke tror, kineserne gider kopiere designet. Men det skræmmer ikke den nuværende direktør.

I stedet slår Benedetto Vigna igen mod kritikerne.

Ifølge Vigna er Luce nemlig allerede godt på vej mod en status som udsolgt. I hvert fald er det ikke noget problem at få ordrebogen fyldt ud. Spørgsmålet er så, hvor meget plads Ferrari efterlader til Luce.

Hvis der er tale om 20 biler på et år, er direktørens udmelding ingen overraskelse. Omvendt har Ferrari allerede sagt, at Luce ikke er noget, man vil eller skal begrænse i antal.

Tværtimod siger Benedetto Vigna, at flere kunder allerede har betalt forud for deres Luce. Faktisk går det så godt, at Ferrari kan bygge Luce-modeller fra nu og indtil udgangen af 2027 uden problemer.

– Hvis man ser på, hvem der afgiver ordrerne, er der eksisterende kunder iblandt dem, men også nye,” forklarede Vigna til Bloomberg.

Det laver dog ikke om på, at præsentationen af Ferrari Luce fik en lunken modtagelse. Som Boosted kunne fortælle fik den nye elbil endda mærkets aktie til at falde med næsten 10 procent.

Aktien har dog siden rettet sig og er i skrivende stund næsten 5 procent højere, end den var før Luce blev præsenteret for verdenspressen.

Modsat Ferrari er det da heller ikke alle bilmærker, der kan rejse sig fra en børsnedtur. Som Boosted også har fortalt måtte det Geely-ejede Polestar lægge flere aktie-poster sammen for at undgå at blive smidt af børsen.

Senest er det kommet frem, at mærket fortsat taber milliarder af kroner på forretningen. Og det selvom de første 10.000 Polestar allerede er solgt i Danmark.


Elbiler er alligevel ikke fremtiden, siger Lotus

0

De troede sådan set på det i England. Men nu har det kinesisk-ejede Lotus ombestemt sig og tager V8-motoren til nåde på elbilen bekostning.

Det blev dyrt for Lotus at satse på elbilen.

Som Boosted allerede har kunnet fortælle, satser mærket nu på et comeback til V8-motoren. Og i dag vil Lotus-ledelsen gerne sætte lidt flere ord på hvorfor.

I et nyt interview siger mærkets direktør Feng Qingfeng, at man tog fejl, da det blev besluttet at gøre Lotus til et rent elektrisk brand. Det er kunderne nemlig ikke interesseret i.

Lotus, indrømmer direktøren, tog fejl og overvurderede, hvor klar deres egne kunder er til elbiler. Når det kommer til, hurtigt bilisterne generelt tager elbiler til sig, skød Lotus også ved siden af, lyder det nu.

– Visse kunder nyder den oplevelse det er at have en kraftfuld motor, også selvom der måtte være noget forsinkelse i leveringen af hestekræfterne.

– En glidende oplevelse (som den elbilen kan levere, red.) er god i hverdagen. Men dem, der køber performance-biler, gør sig ikke de overvejelser.

– De vil have den vilde oplevelse. Spænding og underholdning. De vil bare have det sjovt, siger Feng Qingfeng.

Af samme grund bliver det i fremtiden til et farvel. I hvert fald til motorleverandørerne Mercedes-AMG og Toyota, der leverer henholdsvis en firecylindrede benziner og en V6’er til Lotus.

I stedet vil kineserne satse på, at Geely-koncernen udvikler en V8-motor med op mod 1.000 hestekræfter tilsat en lille hybridpakke. Den mindre Emira får desuden en ny V6-motor.

Selv udelukker Qingfeng, at Lotus igen vil satse på firecylindrede motorer.

Mærket, der har været truet af massefyringer og egentlig fabrikslukning i England, har i forvejen valgt at udstyre den større, elektriske SUV Eletre med en benzinmotor.

Simpelthen fordi salget af den rene elbil gik for dårligt. Herhjemme er det i øvrigt svært at få øje på Lotus. De er her, men i løbet af første kvartal i 2026 er kun 1 Lotus kommet på danske plader.

Smuthul lader unge køre Ferrari for absurd lav pris

0

Der er ikke et nul for lidt. Japanske unge har fundet en måde at køre superbil som Ferrari og McLaren på. Og det for 200.000 kroner om året.

Hvem der bare var japaner.

Og i dette tilfælde ung japaner. Et leasingfirma i “solens eget land” har nemlig specialiseret sig i at lease biler ud til unge mennesker. Og det uhye billigt.

I hvert fald når man tænker på, hvad de unge kan køre rundt i.

For 3 til 5 million yen om året kan man lease sig en Ferrari. Og det lyder måske af meget. Men i dansk mønt svarer det faktisk til ‘bare’ 200.000 kroner.

Hvad er så smuthullet? Jo, bilerne er billige af en årsag. Leasingfirmaet Rendez-Vous køber nemlig kun brugte biler som Ferrari 360, som de til gengæld leaser videre.

Det holder prisen nede, siger talsmand Ryota Asaoka til Nikkei Asia.

Aftalerne, som Rendez-Vous indgår med de unge bilister, der typisk er i 20’erne, er da heller ikke leasing, som vi kender det herhjemme. I stedet bliver de unge ‘medejere’ af biler for et år ad gangen sammen med flere andre.

Reglen er, at de unge hver især må bruge bilerne 50 dage om året. Men så er alt fra parkering over vedligeholdelse og forsikring også med i prisen.

– Personer i 20’erne har typisk ikke råd til at eje en bil.

– Det er vores håb, at vi kan reducere de samlede omkostninger, så de unge mennesker kan nyde det at køre bil, lyder det fra talsmanden.

For nylig afslørede en undersøgelse da også, at 33 procent af unge i Japan slet ikke er interesseret i at eje en bil. En lignende undersøgelse, som Toyota står bag, viser, at omkostningerne til vedligeholdelse er det, der primært skræmmer de unge væk.

Spørgsmålet er så, om idéen kan brede sig udover Japans grænser. Eksempelvis til Danmark. Boosteds egen søgning viser, at det stadig koster kassen at lease en Ferrari 360 Modena.

Vi fandt et leasingtilbud, der lyder på 6.780 kroner om måneden og 125.000 kroner i førstegangsydelse på en 360 Modena fra 2002 med automatgear.

Så er 200.000 kroner alt inklusiv på et år – når man tænker på bilisterne unge alder – alligevel til at leve med.

Mercedes-ejer snød fotofælde 89 gange – nu ryger kørekortet

Ejeren af en hvid Mercedes Sprinter troede, han var smart nok til at snyde en række fotofælder, som han kørte for hurtigt forbi hele 89 gange. Nu må han dog aflevere kørekortet.

En opfindsom bilist lykkedes med at snyde fotofælder 89 gange ved systematisk at dække sit ansigt til under kørslen.

Men nu er (h)jule-legene med politiet slut.

Manden blev blitzet i adskillige fotofælder over hele Sverige, uden at myndighederne kunne rejse én eneste sag mod ham. Hver gang kameraet glimtede, gemte manden sig snedigt nok sit ansigt bag solskærmen, sin hånd eller et stykke papir.

Lokalavisen Hallandsposten skriver, at de mange hastighedsoverskridelser skete i forskellige varevogne. Sagerne landede til sidst på bordet hos det svenske politis særlige ATK-center i byen Kiruna.

Og her fik efterforskerne tilsyneladende nok af den systematiske hån mod færdselsloven, så man satte alt ind på at fælde Mercedes-ejeren for noget.

Betjentene fattede hurtigt mistanke til et specifikt firma, som ejede samtlige de registrerede køretøjer.

Virksomhedens ejer brugte bilerne til at køre rundt til forskellige markeder i landet. Da han blev konfronteret med anklagerne af myndighederne, nægtede han dog blankt ethvert kendskab til kørslen.

Politiet brugte gamle aviser i jagten

Politiet nægtede omvendt at lade manden gå fri. Ordensmagten begyndte af samme grund at nærstudere de få dele af mandens ansigt som var synlig på flere af billederne.

Betjentene sammenlignede efterfølgende de unikke kendetegn med ældre fotos af ejeren fra diverse lokalaviser. Under en efterfølgende afhøring faldt den afgørende brik i på plads.

Manden medbragte nemlig præcis den samme mobiltelefon, som den hensynsløse bilist holdt i hånden på ét af billederne. Ejeren fastholdt dog sin uskyld hele vejen igennem forløbet i byretten.

Anklagemyndigheden valgte at rejse tiltale for 11 tilfælde af hastighedsoverskridelse. Tiltalen omhandlede ligeledes den ulovlige brug af håndholdt mobiltelefon under selve kørslen på de svenske veje.

Byretten vurderede efterfølgende, at der ud fra de samlede beviser ikke kunne være tvivl om førerens identitet. Dommeren kendte manden skyldig og udmålte en bøde på 10.000 svenske kroner.

Beløbet, der svarer til lige knap 7.000 danske kroner, er dog ikke den eneste straf. I Sverige er loven nemlig strikket sådan sammen, at kørekortet ryger, hvis/når bilister fem gange inden for to år bliver taget i at køre for stærkt.

Kinesiske biler mister deres værdi dobbelt så hurtigt

0

Kinesiske bilmærker er på brugtmarkedet en rigtig dårlig investering. I hvert fald taber ejerne dobbelt så hurtigt deres penge sammenlignet med andre mærker, viser analyse.

Kinesiske biler mister deres værdi hurtigere end andre bilmærker på brugtmarkedet. Faktisk dobbelt så hurtigt.

Den kedelige tendens rammer især de populære elektriske modeller og plug-in-hybrider, som i øjeblikket oversvømmer bilforhandlerne.

Det er den tyske organisation Deutsche Automobil Treuhand, forkortet DAT, der har lagt opsigtsvækkende tal frem i deres seneste årsrapport.

Organisationen har fungeret som bilbranchens førende ekspert i værdiansættelser i over 90 år.

De dugfriske statistikker viser en skræmmende udvikling for de asiatiske bilmærker over de seneste to år. Værditabet på de kinesiske elbiler er da også vokset med 14 procent sammenlignet med den seneste måling fra 2024.

Til sammenligning er brugtværdien på elbiler fra mere etablerede kun faldet med det halve – nemlig syv procent – i samme periode. De nye mærker taber med andre ord terræn dobbelt så hurtigt som konkurrenterne.

Analytikerne peger på, at producenterne har haft alt for stort fokus på hurtigt at æde markedsandele. Den aggressive strategi har resulteret i, at næsten fabriksnye biler endte som korttidskontrakter og derfor endte ‘for hurtigt’ på brugtmarkedet.

Bilisterne er bange for at bilmærkerne kollapser

Samtidig vælter det konstant ind med nye kinesiske bilmærker. Noget der kun gør forvirringen blandt forbrugerne endnu større.

Den hastighed, bilerne udvikles med Kina, ender på den måde med at blive en direkte ulempe i Kina.

Når en opdateret version lanceres kort efter den oprindelige model, kollapser brugtprisen på den ældre årgang fuldstændigt. Det skaber en udbredt mangel på tillid til de mange nye bilmærker.

Noget som selv de kinesiske bilister klager over. De kan med andre ord ikke noget at købe en bil, før et facelift er præsenteret og ude hos forhandlerne.

Ifølge DAT-undersøgelsen frygter hele 45 procent af de adspurgte bilkøbere, at flere af de nye mærker er helt forsvundet inden for fem år. Forbrugerne holder derfor igen af frygt for at brænde inde med værdiløs bil.

Bilerne behøver dog ikke være kinesiske. Boosted har gentagne gange kunnet fortælle, hvordan det gik for Fisker Inc.

Med danske Henrik Fisker i spidsen kollapsede mærket i juni 2024. Konkursen efterlod mere end 7.000 bil-ejere uden adgang til internettet i deres biler.

Selvom undersøgelsen tager udgangspunkt i det tyske marked, mærkes de nøjagtigt samme tendenser i de skandinaviske lande. Svenske Vi Bilägares egne beregninger bekræfter billedet fra Tyskland.

Mediet har lavet en konkret måling på deres egen langtidstestbil MG 4. Her er 44 procent af værdien væk inden for bare få år.

Betjent fælder sig selv – mister kørekortet med 190 km/t

En politibetjent er blevet suspenderet på ubestemt tid. Ligesom han har måttet aflevere sit kørekort, fordi han har kørt mindst 190 km/t.

En betjent har måttet aflevere kørekortet, efter at det er blevet afsløret, at han groft har misbrugt sin tjenestebil til at køre mindst 190 kilometer i timen.

Den amerikanske politibetjent Taylor Sanchez fra San Antonio i Californien er desuden blevet sendt hjem på ubestemt tid. Om han kan vende tilbage til jobbet, vides ikke.

Den farlige kørsel blev opdaget, da Sanchez’ chefer fik kigget på patruljevognens GPS. TV-stationen KSAT fortæller, at den kriminelle betjent mindst fem gange på den samme vagt kørte alt for stærkt uden grund.

I de efterfølgende dage fortsatte den samme betjent med at køre alt for stærkt. I det værste tilfælde kørte han mindst 190 kilometer i timen, hvor han højst måtte køre 100 km/t.

Andre steder kørte han mindst 158 km/t, hvor han måtte køre 100 km/t. Ledelsen kan ikke finde nogen undskyld for den slags opførsel, derfor har Sanchez udover kørekortet også afleveret sit politiskilt.

Avisen San Antonio Express-News tilføjer, at han bevidst undlod at tænde for de dashcams, patruljevognen er udstyret med.

Eks-betjent kørte over for rødt og mod trafikken

Den nu suspenderede betjent tændte både blink og horn uden at have fået besked på det. Selv uden for tjeneste kørte han konsekvent med tårnhøje hastigheder på op til 166 km/t.

Politiets egne data viser, at han blæste direkte over for rødt og ignorerede flere stopskilte. Betjenten kørte endda flere gange imod kørselsretningen.

Udover de mange færdselsforseelser ignorerede han de interne procedurer for bevismateriale. Han undlod at uploade mere end 300 videooptagelser fra sit kropskamera

Det svarer i alt til svimlende 64 timers videomateriale, som ledelsen aldrig fik adgang til. Suspenderen skal desuden lægges til Sanchez’ historisk, der allerede er fyldt med to tjenestelige samtaler i september 2025.

Det var dog først i februar i år, at ledelsen fik nok af betjentens opførsel

Dansk betjent sigtet for vanvidskørsel

Det hører til sjældenhederne, at en betjent blæser så meget loven. Vi behøver dog langtfra tage til USA for at finde store problemer hos politiet.

Herhjemme har Boosted tidligere kunnet fortælle om en lignende sag. En af landets mest kendte betjente blev nemlig sigtet for vanvidskørsel, kort før han gik på pension.

Det er desuden kommet frem, at samme betjent brækkede benet på en bare 13-årig dreng og løj om det i retten.

Kina forbyder sæder i nye biler

Kinesiske myndigheder strammer nu sikkerhedsreglerne og forbyder de såkaldte zero-gravity-bilsæder. Dikaturet begrunder forbudet med sikkerhed for bilister.

Kina forbyder bilsæder af typen zero-gravity i en ny og omfattende offensiv mod usikre designtendenser.

De kinesiske myndigheder mener ikke bare, at passagerne kan komme til skade men direkte dø, fordi de ekstremt tilbagelænede bilsæder skaber en overset dødsfælde ved kollisioner.

Den luksuriøse funktion har ellers taget bilerne på særligt det asiatiske marked med stor de senere år. Bilmærkerne har kæmpet en indædt kamp for at forvandle kabinerne til rullende dagligstuer med massage og liggestole.

Men den behagelige liggeposition spænder fuldstændig ben for de indbyggede sikkerhedssystemer, når uheldet er ude, lyder det fra styret i Bejing.

Sikkerhedsseler og airbags er simpelthen ikke konstrueret til at beskytte en person, som ligger ned i kabinen.

Det kinesiske ministerium for industri og informationsteknologi har i en officiel advarsel beskrevet risikoen meget præcist. Passagerer i de ‘liggende’ sæder risikerer at glide direkte ud under selen i forbindelse med ulykker.

Reuters skriver, at myndighederne i Kina har fastsat en såkaldt høringsfrist til 25. juli, hvis offentligheden vil brokke sig over det nye forbud. De nye regler er dog kun en mindre del af en langt bredere og mere aggressiv opstramning på de kinesiske veje.

Skjulte dørhåndtag er allerede forbudt

Tidligere på året valgte de kinesiske myndigheder ligeledes at forbyde de populære elektriske dørhåndtag, som flugter med karrosseriet. Flere alvorlige ulykker har ifølge styret afsløret, at de skjulte håndtag er nyttesløse i tilfældet af uheld.

Boosted har da også kunnet fortælle, at den form for håndtag fik skylden, da ejeren af en Xiaomi SU7 døde, fordi vedkommende ikke kunne komme ud af bilen, der brød i brand efter en trafikulykke.

De kontroversielle yoke-rat og de udbredte et-pedals-systemer, som i øvrigt er meget populære i Danmark, er også noget, kineserne overvejer at forbyder.

Selv de gigantiske touchskærme, som har invaderet moderne biler, står nu for skud i den store forbudspakke, der nu rammer nye biler. Det kinesiske styre vil tvinge bilmærkerne til at genindføre fysiske knapper til en række funktioner.

Så langt er myndighederne i Europa endnu ikke gået. Men sikkerhedsorganisationen Euro Ncap har allerede sagt, at det trækker ned, hvis ikke bilmærkerne har fysiske knapper.

Det gælder blandt andet for betjeningen af havariblink, blinklys, gearvalg og de automatiske nødopkald. Den minimalistiske stil, som oprindeligt blev startet af amerikanske Tesla, møder således voldsom modstand i Asien.

Og selv Tesla indrømmer i dag, at bilmærket i jagten på minimalisme er gået for langt i flere tilfælde.

Totalt ukendt kinesisk offroadmærke på vej til Danmark

0

iCAUR fra Chery Group vil lancere offroad-inspirerede elbiler i Norden, og Danmark bliver efter planen første marked i 2027.

Endnu et kinesisk bilmærke har kurs mod Danmark. Navnet er iCAUR, som udtales “i-car”. De er en del af Chery Group.

Samme kinesiske koncern står allerede bag flere bilmærker, som enten er på vej til eller allerede findes på det danske marked.

Hos iCAUR beskrives mærket som et globalt elbilbrand med fokus på klassisk design, ny energiteknologi og biler til kunder, der vil have mere end almindelige by-SUV’er.

Ifølge oplysninger fra Motor-magasinet ventes iCAUR at lancere i Norden i første kvartal 2027, hvor Danmark bliver første marked.

Vil skille sig ud med offroad-look

iCAUR går efter en anden profil end mange kinesiske elbilmærker. I stedet for strømlinede sedaner og familie-SUV’er satser mærket på kantede, robuste biler med outdoor- og offroad-inspireret design. Og det er nok ikke helt forkert at sige, at der er ret meget Land Rover over designet…

Modellerne V23 og V27 bliver centrale i mærkets internationale program. V23 er den mere kompakte SUV med retroprægede linjer, mens V27 er større og mere teknologiorienteret. Se begge biler nederst i artiklen.

Begge modeller forsøger at ramme kunder, der kan lide klassiske offroad-former, men som samtidig vil have elektrificeret drivlinje og moderne software.

Chery presser sig ind i Europa

iCAUR er ikke et enkeltstående forsøg fra Kina. Chery Group er en af Kinas største bileksportører og står blandt andet bag mærker som Omoda og Jaecoo.

Koncernen arbejder målrettet på at få flere bilmærker ind på europæiske markeder, hvor Danmark kan fungere som et attraktivt testland.

Årsagen er enkel. Danske bilkøbere vælger elbil i meget højere grad end gennemsnittet i Europa, og markedet har allerede vist sig åbent over for nye kinesiske mærker. Det gør Danmark interessant for producenter, der vil bygge kendskab hurtigt.

Prisen bliver afgørende

Der er endnu ingen danske priser på iCAUR-modellerne. Men mærket ventes at forsøge at kombinere premiumpræg, kantet design og konkurrencedygtige priser.

Netop prisen bliver afgørende, hvis iCAUR skal have fat i danske kunder. Markedet for el-SUV’er er allerede presset med mærker som BYD, Xpeng, Leapmotor, Skoda, Tesla og Volkswagen.

Offroad-designet kan give opmærksomhed, men bilen skal stadig ramme rigtigt på rækkevidde, udstyr, garanti, service og pris.

Kan blive vist i Paris

iCAUR-modellerne ventes at blive præsenteret for et bredere europæisk publikum på Paris Motor Show til oktober. Her får europæiske bilkøbere formentlig et klarere billede af, hvordan mærket vil positionere sig.

For Danmark betyder iCAUR-lanceringen, at strømmen af kinesiske bilmærker fortsætter. Spørgsmålet er ikke længere, om kineserne kommer. Spørgsmålet er, hvor mange af dem danske bilkøbere faktisk ender med at vælge?

Totalt ukendt kinesisk offroadmærke på vej til Danmark
iCAUR V27
Totalt ukendt kinesisk offroadmærke på vej til Danmark
iCAUR V23

Ferraris elbil er så grim at kineserne ikke kopierer den, siger eks-chef

Kritikken vælter ned over den første elbil med Ferrari-logo. Nu siger mærkets tidligere direktør, at Luce er så grim, at end ikke kineserne vil kopiere den.

Ferraris første elbil er så grim, at selv kineserne holder sig væk.

Det mener mærkets tidligere direktør Luca di Montezemolo i hvert fald. Faktisk er den italienske forretningsmand slet ikke i tvivl, om at kinesernes trang til at kopiere er helt forstummet.

Det siger den tidligere direktør i et interview med avisen Askanews.

– Vi riskerer at ødelægge et legendarisk mærke. Jeg håber, at de i det mindste fjerner den stejlende hingst.

– Det her er med alt sikkerhed en bil, som kineserne ikke kommer til at kopiere, lyder det fra en næsten grådkvalt Luca di Montezemolo.

di Montezemolo er iøvrigt langt fra at være ene om at rynke på næsen over den nye Ferrari. Også Italiens vice-premiereminister Matteo Salvini synes, bilen er noget makværk.

– Den (Luce-modellen, red.) ligner overhovedet ikke en Ferrari. Skal det nu være innovativt?

– Hvem ved, hvad Enzo Ferrari ville have sagt, skriver vicepremiereministeren i et opslag på X.

Det er dog slet ikke sikkert, Ferraris grundlægger vil have sagt noget. I sin bog “Enzo Ferrari: The Man, the Cars, the Races, the Mach” skrev forfatteren Brock Yates, at Ferrari var notorisk kendt for at være fløjtende ligeglad med gadebilerne, der bar hans navn.

Det eneste, der betød noget, var racerbilerne. Helt konkret Formel 1-bilerne.

Omvendt har markedet reageret usædvanligt negativt på nyheden om den elektriske Ferrari. Kort efter præsentationen af bilen faldt bilmærkets aktieværdi, som Boosted kunne fortælle, markant.

Det er i øvrigt ikke tilfældigt, at Luca di Montezemolo nævner kinesernes trang til at kopiere. Eller rettere sagt ikke gøre det i Ferraris tilfælde.

For kineserne har i mange år været kendt for skamløst at kopiere især de vestlige bilmærker. Senest har et støvsugerfirma lavet, hvad der ligner en 1:1-kopi af Bugattis design.

Porsche har ovenikøbet ikke brokket sig over, at SAIC-koncernen har lavet, hvad der ligner en skamløs kopi af den i forvejen problematiske Taycan-model.

29-årig får mere end 2 års fængsel for at stjæle Porscher

Anklager Jens Ole Jensen er tilfreds med straffen, efter Retten i Lyngby sendte en 29-årig mand mere end 2 år i fængsel for en række Porsche-tyverier.

En 29-årig mand har fået mere end 2 års fængsel for at stjæle Porscher i en række sjællandske byer.

Den omfattende sag om det lige så omfattende tyveri blev onsdag afsluttet ved Retten i Lyngby.

Den dømte mand fra Solrød modtog en dom på to år og seks måneders fængsel. Anklagemyndigheden påstod, at tyverierne og flere forsøg fandt sted i perioden 9. april til den 13. november 2025.

Og det fandt retten bevist

I alt blev fjorten Porscher til en værdi af flere millioner kroner stjålet eller forsøgt stjålet. Udover de kostbare biler blev manden også kendt skyldig i tyveri af adskillige nummerplader.

De mange tyverier er begået i blandt andet Charlottenlund, Nordhavn, Gentofte, Brøndby, Hellerup og Frederiksberg. Gerningsmanden handlede i flere tilfælde i forening med andre, lyder det i dommen.

Ifølge politiet og senere anklagemyndigheden benyttede den 29-årige sig af ‘avancerede’ computerudstyr, der kan manipulere med bilernes tændingssystem.

Bilerne skulle bruges som reservedele i Polen

Det avancerede udstyr gjorde det muligt for manden hurtigt at starte og køre afsted med bilerne. Efterfølgende gennemsøgte han og måsle flere medgerningsmænd bilerne og fjerende sporingsenheder.

De stjålne biler blev derefter parkeret på offentlige parkeringspladser. Formålet var at sikre, at ejerne eller politiet ikke kunne spore bilerne via GPS.

Hensigten var efterfølgende at transportere Porscherne ud af landet med kurs mod Polen. Her skulle de mange dyre biler skilles ad og sælges som reservedele.

Det lykkedes for tyvene at føre syv af bilerne ud af Danmark. De resterende syv køretøjer blev dog opsporet af politiet, inden de forlod Danmark.

Det er anklagemyndighedens vurdering, at der i alt blev stjålet værdier for omkring ti millioner kroner. Siden anholdelsen af den 29-årige den 18. november 2025 har der ikke været lignende tyverier.

29-årig er allerede løsladt igen

Den dømte har siddet varetægtsfængslet siden grundlovsforhøret, men blev efter dommen løsladt af retten.

Anklager Jens Ole Jensen udtrykker stor tilfredshed med sagens udfald.

– Der er tale om meget organiserede tyverier af betydelige værdier, men UKA Øst har gennem et stort og flot efterforskningsarbejde tydeliggjort, at domfældte var involveret i tyverierne.

– Jeg er derfor tilfreds med, at der nu er faldet dom i sagen, udtaler Jens Ole Jensen.

Selvom den nye sag drejer sig som hele biler, er det ikke første gang, at danske Porsche er udsat for kriminelle typer. Boosted har gentagne gange skrevet, om hvordan langfingrede typer har stjålet Porsche-forlygter for uhyggeligt store summer.

Spyker genopstår – “Vi vil ikke bygge elbiler”

0

Victor Muller bekræfter den vilde genfødsel af Spyker på Instagram, hvor det hollandske kultmærke lover brølende V8-motorer uden tilsætningen af batteripakker.

Det hollandske bilmærker Spyker forsøger nu at genrejse sig efter en konkurs i 2021.

Den karismatiske frontfigur Victor Muller har brugt bilmærkets Instagram-profil til at dele nyt om et – hvis det lykkes – meget vildt comeback.

Ifølge Muller skal der sparkes gang i Spyker i løbet af sensommeren. Fabrikken planlægger at præsentere to spritnye modeller til de købestærke bilentusiaster.

Muller sigter selv efter at kunne præsentere de nye biler på Pebble Beach-udstillingen i Californien. Det vil sige, at Spyker viser sig frem for offentligheden igen i midten af august.

Victor Muller skriver desuden, at han har fået den engelske karrosserivirksomhed Coventry Metalworks til at stå for selve produktionen af Spykers nye karrosseri.

Administrerende direktør Brendan O’Toole indrømmer i klippet, at der er under 100 dage til den store verdenspremiere. Det skaber et enormt arbejdspres på fabriksgulvet.

Spyker kæmper mod uret

– Det hele er typisk for Spyker, at der er en kort tidsramme, og at sværhedsgraden er høj, siger Brendan O’Toole om det hektiske projekt.

Mullers tætte samarbejdspartner Jasper den Dopper udtrykker dog stor skepsis over for den hastige proces. Han mener, at alt går alt for hurtigt, og at situationen fortsat virker en smule uklar.

Hovedattraktionen i Californien bliver en opdateret version af den kendte model C8 Preliator. Bilen udstyres med en voldsom V8-motor med biturbo, som yder omkring 800 hestekræfter.

Superbilens tophastighed vil krydse 300 kilometer i timen, skriver det velorienterede medie The Supercar Blog. Konstruktionen vil i den grad glæde de mest traditionelle bilentusiaster.

– Jeg tror, jeg kan berolige mange fans og kunder ved at sige, at denne bil ikke bliver elektrisk – ikke engang en hybrid,” slår Victor Muller fast.

Det er ikke første gang, Boosted har kunnet fortælle om Spykers comeback-planer. I september 2025 lykkedes det nemlig Victor Muller at samle rettighederne til bilmærket efter hele 22 separate konkurssager.

Spørgsmålet er om ord er nok til at genrejse Spyker. Vi har endnu ikke set noget fysisk bevis eller nogle biler for den sags skyld. Faktisk minder det hele om TVR’s skæbne.

Boosted har senest kunnet fortælle, at TVR forsøger at genrejse sig selv ved at droppe en planlagt elbil og udelukkende satse på en V8-motor udviklet af Ford.

Audi RS 5 bliver for første gang nogensinde en hybridbil

0

Audi RS 5 skifter til plug-in hybrid med V6-motor, elmotor og op til 84 km elektrisk rækkevidde. Danske leveringer starter til sommer.

Audi RS 5 tager nu et markant skridt væk fra den klassiske RS-opskrift. Den nye RS 5 bliver nemlig en plug-in hybrid. Det betyder, at Audi kombinerer en twin-turbo V6-motor med en elmotor i det, mærket kalder en Power PHEV.

Audi beskriver i den danske præsentation RS 5 som den første RS-model fra Audi Sport med plug-in hybridteknologi. Modellen kan allerede konfigureres og bestilles i Danmark, og de første biler leveres til danske kunder i løbet af sommeren.

Den vigtigste nyhed er drivlinjen. Audi holder fast i en højtydende V6-motor, men elmotoren bliver nu en central del af bilens karakter.

For Audi betyder elektrificeringen ikke kun lavere officielle udledningstal. Elmotoren skal også hjælpe med hurtigere respons og mere præcis kraftlevering, fortæller de til Boosted.

Dermed bliver RS 5 en del af den udvikling, hvor flere performancebiler får strøm som hjælpemiddel i jagten på fart, greb og effektivitet. Det kan dog også dele vandene blandt RS-fans, som forbinder modellerne med benzinmotor, lyd og mekanisk brutalitet.

Audi RS 5 bliver for første gang nogensinde en hybridbil
Foto: Audi

Op til 84 km på strøm

Audi RS 5 kommer både som Limousine og Avant. Limousine-udgaven har en opgivet elektrisk rækkevidde på 84 km, mens RS 5 Avant kan køre op til 83 km på strøm.

RS 5 får også et nyt quattro-system med Dynamic Torque Control. Systemet bruger elektromekanisk torque vectoring til at fordele kræfterne mellem baghjulene.

Formålet er at gøre bilen mere præcis gennem sving og give føreren mere kontrol, når kræfterne sendes ud i asfalten. Audi fremhæver netop samspillet mellem V6-motor, elmotor og det nye quattro-system som en del af bilens nye identitet.

RS 5 skal altså ikke kun være hurtig i lige linje, men også mere kontrolleret og aktiv i sving.

Udviklet mellem Tyskland og Ungarn

Den nye hybrid-drivlinje er udviklet gennem et samarbejde mellem Audis motorudvikling i Neckarsulm og Audi Hungaria i Győr.

Design og validering af drivlinjen ligger hos teamet i Neckarsulm, mens Audi Hungaria står for løbende videreudvikling og produktion efter før-seriefasen. Audi fremhæver samarbejdet som en afgørende del af arbejdet med den nye RS 5.

For kunderne er det dog især resultatet, der tæller: RS 5 går nu ind i en ny tid, hvor strøm bliver en del af RS-oplevelsen.

Hybrid kan blive ny RS-normal

Overgangen til plug-in hybrid viser, hvor performancebilerne bevæger sig hen. Strengere krav til udledning og forbrug betyder, at selv de mest sportslige modeller skal elektrificeres.

Spørgsmålet er, om RS-kunderne ser elmotoren som en forbedring eller som et kompromis?

Den nye Audi RS 5 bliver et af de klareste svar på netop det spørgsmål, når den lander hos danske kunder til sommer.

Tesla opfinder kamera der blinker som et menneske-øjne

0

Som hos alle andre bilmærker har Teslas inginører kæmpet mod skidt, snavs og døde dyr på kameraer. Alle dele kan dog snart være fortid. Et nyt kamera blinker nemlig som menneskets øje.


Tesla har opfundet et kamera der blinker som det menneskelige øje.

Det kan lyde kompliceret – hvilket det da også er. Men teknikken skal løse et af de største problemer med snavs på nye og meget avancerede biler.

Nemlig at sensorer og altså kameraer ‘mister synet’ eller med andre ord bliver blokeret af udefrakommende skidt.

Ingeniørerne hos Tesla har længe kæmpet mod døde fluer og skidt på linserne. Hvis en sensor bliver dækket af snavs, stopper de førerassistenter, som bilmærket er så afhængig af, nemlig øjeblikkeligt med at fungere.

Løsninger som indbyggede sprinkerdyser og små mekaniske viskere blev hurtigt valgt fra af udviklingsafdelingen. I stedet kiggede de kreative hjerner mod naturens eget design for at finde en mere holdbar løsning,

Det kan Tesla have fundet nu. I hvert fald beskriver Tesla i en ny patentansøgning en teknologi baseret på en rund linse, hvor et tyndt lag beskyttende fugt løbende kan spredes ud over glasset.

Væsken pumpes ud fra et lille reservoir, som er placeret direkte bag selve kameraenheden i karrosseriet. Den kunstige tårekanal/væske skal forhindre støv og døde dyr i at sætte sig fast.

Kunstige øjenlåg fjerner døde fluer fra linsen

Skulle mængden af skidt alligevel blive for voldsom, træder en anden biologisk funktion i kraft. Et mekanisk øjenlåg kan bevæge sig hen over linsen for effektivt at tørre de døde fluer væk.

Den kompakte enhed med indbygget ‘rivefunktion’ har den store fordel, at den fylder utrolig lidt i bilens opbygning. Det gør det relativt nemt for fabrikken at montere udstyret. Selv på besværlige steder.

De biologiske ligheder med mennesket stopper dog langtfra ved de elbiler som Tesla sprøjter ud på vejene.

Kameraet vil ifølge Tesla kunne overføres direkte til firmaets andre projekter. Det gælder eksempelvis for den humanoide robot Optimus.

De kunstige øjne vil her kunne bidrage til at give robotten et endnu mere menneskeligt udtryk. Ideen om det blinkende øje tjener således et dobbelt formål.

Spørgsmålet er, hvornår og om Tesla har tænkt sig at sætte ‘kameraøjet’ i produktion. Patenter har det nemlig med at blive liggende skuffen. Omend ikke for evigt så i hvert fald meget længe.

Boosted har tidligere fortalt, hvordan Porsche igen vil bygge luftkølede sportsvogne, og hvordan Ferrari vil få en omvendt V6-motor til at køre på brint.

Tesla opfinder kamera der blinker som et menneske-øjne
Foto: Tesla

Sommer-nyhed: Tesla låser prisen på lynladning i Danmark

Tesla indfører faste Supercharging-priser i Danmark over sommeren, så elbilister slipper for svingende ladepriser på farten.

I løbet af sommeren indfører Tesla faste priser på Supercharging herhjemme. Det betyder, at prisen ikke længere skifter efter tidspunkt, efterspørgsel eller belastning på ladenetværket.

For elbilister på vej til arbejde, sommerhus eller ferie sydpå kan ændringen gøre det lettere at regne på turen på forhånd.

Tidligere kunne Supercharger-priserne variere gennem døgnet. Ofte var opladning billigere uden for spidsbelastning og dyrere, når mange brugte laderne.

Samme lade-pris hele dagen hos Tesla

Med den nye sommerpris betaler Tesla-ejere og andre elbilister med Supercharging-abonnement 2,60 kr. pr. kWh. Elbilister uden abonnement betaler 3,60 kr. pr. kWh.

Et Supercharging-abonnement koster 85 kr. om måneden.

For bilister, der bruger Teslas netværk flere gange i løbet af sommeren, kan abonnementet derfor hurtigt blive relevant. Især hvis turen går gennem Danmark mod Tyskland, Sverige eller videre sydpå.

Ny struktur skal fjerne ladeforvirring

Faste priser gør ikke nødvendigvis opladning billigere for alle i hver eneste situation. Men de gør prisen mere gennemskuelig.

For mange elbilister er netop ladepriser en kilde til irritation. Prisen kan skifte fra udbyder til udbyder, fra app til app og fra tidspunkt til tidspunkt.

Teslas model gør det enklere. Man kender prisen, før man sætter stikket i bilen. Det kan især være en fordel i ferieperioden, hvor mange lader på ukendte steder og ikke har lyst til at jagte billigste tidspunkt.

Omkring 40 danske lokationer

Tesla har cirka 40 Supercharger-lokationer i Danmark. De ligger især langs motorveje og større ruter, hvor mange elbilister passerer på længere ture.

Netværket er åbent for Tesla-ejere og for mange andre elbiler med adgang via Tesla-appen. Globalt tæller Teslas ladenetværk mere end 80.000 Superchargere.

Dermed er Tesla stadig en af de mest udbredte ladeoperatører for elbilister, der kører på tværs af landegrænser.

Ferieprisen rammer et vigtigt tidspunkt

Sommeren er højsæson for lange ture i elbil. Netop derfor kommer ændringen på et tidspunkt, hvor mange planlægger ruter, ladestop og feriebudget.

Med faste danske Supercharging-priser forsøger Tesla at gøre én del af regnestykket mere enkel. Det fjerner ikke behovet for at planlægge ladestop på lange ture.

Men det gør det lettere at vide, hvad strømmen koster, når turen begynder i Danmark.

Elbil klarer 1.000 km på under ni timer – inklusive opladning

Xpeng G6 Long Range har kørt 1.000 km på 8 timer og 25 minutter inklusive opladning i britisk rekordforsøg.

En elbilferie handler ikke kun om rækkevidde. Det handler mindst lige så meget om, hvor hurtigt man kan komme videre, når batteriet skal lades.

Netop den pointe forsøger Xpeng nu at understrege med en ny rekord for G6 Long Range RWD.

En standardudgave af bilen har kørt 1.000 kilometer på 8 timer, 25 minutter og 10 sekunder inklusive opladning.

312 omgange på testbane

Rekordforsøget fandt sted på Millbrook Proving Ground i Storbritannien. Her kørte bilen 312 omgange på banens high speed bowl, mens forsøget blev overvåget af UTAC, som arbejder med test og godkendelse i bilindustrien.

Den samlede gennemsnitshastighed endte på 119 km/t. Tiden inkluderer både kørsel, opladningsstop og den tid, det tog at forlade banen, lade bilen og vende tilbage igen.

Forsøget blev gennemført i tørvejr ved temperaturer mellem 7,9 og 15,6 grader.

Opladning tog i snit 13 minutter

Xpeng G6 er bygget på en 800 volt-platform, som gør det muligt at lade med høj effekt på kompatible lynladere. Under rekordforsøget varede opladningsstoppene i gennemsnit 13 minutter og 20 sekunder.

Det er især relevant op til sommerferien, hvor mange elbilister planlægger lange ture gennem Europa. For mange er spørgsmålet ikke længere, om bilen kan nå næste lader. Spørgsmålet er, hvor meget tid opladningen reelt koster.

“Det her resultat viser meget konkret, hvad moderne elbilsteknologi kan i praksis,” siger Mathias Brandt, PR Manager hos Xpeng Danmark.

“På lange ture er det ikke kun batteriets størrelse, der betyder noget. Det handler i lige så høj grad om effektivitet og hurtig opladning.”

Klar besked til ferie-bilister

Rekorden er sat under kontrollerede forhold og ikke på en almindelig motorvej med kø, vejarbejde og ferietrafik. Alligevel viser forsøget, hvor stor forskel hurtig opladning kan gøre på lange elbilture.

Under turen var bilens komfortfunktioner, infotainment og opkoblede tjenester aktive, som de ville være under normal kørsel.

Med rekordforsøget forsøger Xpeng at ramme et punkt, som stadig fylder hos mange bilkøbere: Frygten for lange ladestop på ferie. Men hvis du kan lade hurtigt, er det altså ikke helt så stort et issue, som mange frygter.

Elbil klarer 1.000 km på under ni timer - inklusive opladning
Forsøget skete i England – derfor den højrestyrede Xpeng G6

Nøgletal fra rekordforsøget

  • Distance: 1.000 km.
  • Samlet tid: 8 timer, 25 minutter og 10 sekunder.
  • Gennemsnitshastighed: 119 km/t.
  • Gennemsnitligt opladningsstop: 13 minutter og 20 sekunder.
  • Bil: Xpeng G6 Long Range RWD.
  • Sted: Millbrook Proving Ground i Storbritannien.

Ny elbil fra Renault overopheder på motorvejen

Franske motorjournalister advarer om, at den nye eldrevne bybil Renault Twingo overopheder, fordi vandkølingen er sparet væk.

Den elektriske Renault Twingo overopheder og lider under en række alvorlige barndomssygdomme på asfalten.

Flere franske motorjournalister har testet den lille elbil på virkelighedens veje og peger på problemer som en direkte konsekvens af en rekordkort udviklingstid.

Noget som Renualt selv stolt bemærker har taget dem mindre end to år. Men det kan der nu være flere hager ved.

Bilen, hvis fulde navn er Twingo E-Tech Electric. markedsføres som den fødte bybil. Modellen er udstyret med et batteri på 27,5 kWh, hvilket ifølge fabrikken burde række til 263 kilometers kørsel.

Selve opladningen fra ti til 80 procent skal ifølge de officielle specifikationer klares på blot 30 minutter under optimale forhold. De franske bilanmeldere er da også enige om, at den lille model gør det godt i de tætte bygader.

– Den er ufatteligt nuttet, praktisk og perfekt til bykørsel, skriver Soufyane Benhammouda for mediet Automobile Propre.

Udfordringerne begynder for alvor, så snart det den lille franskmand bevæger sig ud på motorvejen. Journalister fra French Challenges har sammen med Soufyane Benhammouda opdaget en uheldig tendens ved højere hastigheder.

Luftkølet batteri skaber problemer ved hurtig opladning

Efter kørsel med 130 kilometer i timen steg batteritemperaturen i testen til over 40 grader.

Det overophedede batteri gik derefter automatisk i en nødprogram, som mere end fordoblede den normale ventetid ved ladestanderen.

Tiden ved ladestanderen hoppede i den forbindelse op fra de lovede 30 minutter til hele 55 minutter. Forklaringen på det voldsomme temperaturhop skal findes i fabrikkens ekstreme spareiver.

Renault har nemlig valgt helt at fjerne væskekølingen af battericellerne til fordel for simpel luftkøling. Det valg minder om fortidens fejlslagne eksperimenter.

– Den løsning, som for eksempel blev fundet i den første generation af Nissan Leaf, viser sig at være fuldstændig ineffektiv på lange ture, bemærker Soufyane Benhammouda kritisk om konstruktionen.

De franske journalister stødte dog på endnu mere kritiske systemfejl under deres testure med de forskellige pressebiler. Både Automobile Propre og Youtuberen MaxBLD oplevede pludselige nedbrud i Renaultens computersystemer.

Motorjournalister ramt af flere nedbrud

I alt tre separate testbiler rullede ud med fejlmeddelelser som elektrisk fejl efterfulgt af den nedslående besked om, at batteriopladning var fuldstændig umulig.

Da bilerne blev forsøgt genstartet, lyste instrumenteringen op med advarsler om en særlig nødprocedure relateret til fejl på det mindre 12-volts batteri.

Bilerne var i stand til at køre videre. Men både servostyringen, kabinelyset, centrallåsen og bilens aircondition holdt dog helt op med at fungere under turen.

Renaults egne teknikere foreslog efterfølgende en hård genstart af systemet ved at afmontere polerne på det lille batteri. Det råd var dog ubrugeligt for de strandede journalister.

Kølerhjelmen kan nemlig ikke åbnes uden først at skrue kølergrillen af. Og det kan man ikke gøre uden værktøj, siger motorjorunalisterne.

Herhjemme har prisen på den nye elbil længe været genstand for stor spænding. Da Boosted spurgte ind til de danske priser i november 2025, var der dog intet klart svar at hente hos den danske importør.

Flere måneder efter kom den officielle udmelding endelig ud til de danske bilkøbere. Den kontroversielle model lander på det danske marked med en startpris fra 146.990 danske kroner.

Tidligere Top Gear-vært: “Jeg kan godt lide Ferrari Luce”

0

Hvis der er noget, der deler vandene i bilernes verden i øjeblikket, er det Ferraris første elbil. Men én tidligere Top Gear-vært kan nu godt lide Luce.

Reaktionerne vælter ind oven på afsløringen af Ferraris første elbil.

Og ikke bare det. Luce, som bilen er døbt, har endda fået mærkets ellers så klippefaste aktiekurs til at vælte. Men der findes faktisk nogen, som godt kan se idéen med bilen.

Ja, faktisk kan han endda lide den.

Vi taler måske noget overraskende om den tidligere Top Gear-vært James May. I et nyt interview afslører den kendte TV-brite, der også er kendt som Captain Slow, at han ser positivt på skabningen fra Maranello.

– Jeg kan godt lide den.

– Jeg synes, det er interessant, at Ferrari har lavet noget, der er meget nutidigt, noget, der er meget moderne. Jeg tror, ​​det er en del af definitionen af ​​Ferraris styling i tidligere år, siger May til BBC’s Radio 4.

Ifølge May havde Ferrari dog for bare fem år siden en heltt anden holdning til elbiler.

Vi er ikke interesserede i at lave en elbil, skal Ferrari have sagt til James May.

Og hvis den tidligere Top Gear-vært skal være ærlig, troede han da også, at da også at Ferrari ville være de absolut sidste, der nogensinde ville bygge en elbil.

Men nu har mærket, som Boosted også kunne fortælle, endda overhalet Lamborghini, som sidste år fortrødt planerne om en elbil. Der bliver heller ikke noget af en elektrisk udgave af mærkets storsellert, Urus.

Tilbage hos Ferrari mener James May dog, at mærket får sit hyr med at overbevise kunderne om, at Luce og elbilen til 500.000 euro i det hele taget er en god ide.

– Det interessante ved Ferrarier er, at hvis man går tyve år tilbage i tiden, kunne man altid finde en entusiast, der sagde: ‘Når man køber en Ferrari, køber man i virkeligheden kun motoren, og man får resten af ​​bilen gratis’.

– Alt det forsvinder med en elektrisk Ferrari. Det er mere en bil end en superbil, siger May.

Ferrari kan dog meget vel have læst skriften på væggen, før Luce overhovedet blev afsløret for offentligheden. I august 2025 manede mærkets øverste direktør Benedetto Vigna et stædigt rygte i jorden.

Der er ifølge Benedetto Vigna ikke planer om mere end den éne elbil. Han sagde dog ikke noget om antal. Men det bliver altså kun til den ene elbil i modelprogrammet.

Ferrari truede journalister med bøder på 4,4 millioner kroner

0

Absolut intet måtte slippe ud, da Ferrari for nylig præsenterede verdenspressen for den nye elbil, Luce. Så mærket truede journalister med bøder på 4,4 millioner kroner, siger Shmee150.

Han var der selv, og han underskrev selv papirerne.

Havde den engelske youtuber Tim Burton alias Shmee150 sagt noget om Ferrari Luce, før han måtte, skulle han betale 600.000 i bod til Ferrari.

Det fortæller youtuberen selv i en ny video om netop Ferrari Luce. Mærket fra Maranello kan godt nok ikke holde journalister og andre fra at sige deres mening om elbilen, men mærket forsøgte alligevel at styre narrative så længe som muligt.

Ifølge Burton skrev journalisterne under på, at de hver især kun fik 30 minutter med bilen, skulle stille sig tilfredse med Ferraris eget filmhold og ellers ikke måtte sige noget om bilen, før en embargo blev løftet.

Embargoer i mediernes verden er ikke noget nyt. Men Ferraris embargo op til og under præsentationen af Luce var alligevel særligt streng.

Burton forklarer, at såkaldte techjournalister- og mediepersonligheder kom i nærheden af bilen først. Ferrari skal have skilt dem ad fra youtubere og journalister med interesse i biler generelt.

Angiveligt skal en gruppe tech-youtubere have fået adgangen til bilen – nogle skal endda have kørt i bilen – før den egentlige presse fik lov til at se bilen.

Hvilket i sig selv ikke var særligt længe. 30 minutter var alt, hvad journalisterne fik til at danne sig et indtryk af bilen, forberede sig og fortælle om bilen til Ferraris egne kameraer.

Spørgsmålet er så, hvem den nye Ferrari Luce henvender sig til. Ferraris tidligere direktør Luca di Montezemolo er i hvert fald ikke en af dem.

I et nyt interview er den tidligere direktør nærmest grådkvalt over, hvad Ferrari har gjort ved mærkets historie ved at offentliggøre Luce. En bil som Luca di Montezemolo mener en direkte hån mod mærket.

Det var 100 procent rigtigt at droppe elbilen, siger Lamborghini

0

Lamborghinis bud på en elbil var egentlig egentlig ikke grimt. Alligevel mener direktøren – efter Ferraris bud – at det var rigtig at droppe idéen.

Lamborghini mener det var rigtigt at droppe elbilen som en del af modelprogrammet.

Den opsigtsvækkende melding kommer direkte fra selskabets øverste chef, Stephan Winkelmann, efter mærkbare ændringer i den måde bilisterne efterspørger biler på.

Det italienske mærke har helt valgt at droppe den planlagte elektriske model Lanzador, hvis man spørger topchefen.

Koncernen har ligeledes valgt at droppe en elektrisk udgave af den populære, men Audi Q8-baserede SUV Urus. Det sker angiveligt for at beskytte forretningen.

Det erkender Winkelmann i et interview med amerikanske CNBC natten til onsdag. Den øverste direktør lagde i interviewet vægt på, at mærket har fundet den helt rette balance på asfalten.

– Vores beslutning om at gå fra traditionel forbrændingsmotor til plug-in var en meget vigtig en for os, og det fungerede, siger Stephan Winkelmann.

Direktøren ønsker ikke at kommentere direkte på konkurrenternes strategier eller den nye elektriske Ferrari Luce. Han understreger dog, at den slags aldrig må tvinges ned over hovedet på kunderne.

Efterspørgslen på elbiler svigter

– Når vi observerer markedet, ser vi, at accepten af elbiler blandt vores kunder ikke stiger. Derfor besluttede vi at bevæge os væk fra idéen og hen imod en en plug-in hybrid, uddyber topchefen.

Lamborghini er i dag ejet af den tyske bilgigant Volkswagen og følger en bred global tendens. Mange bilmærker trækker i øjeblikket milliardinvesteringer ud af elbilsprojekter på grund af svag efterspørgsel.

Det er dog langtfra kun direktøren selv, der glæder sig over den trukne håndbremse. Modstanden mod de lydløse biler er nemlig ikke til at tage fejl af i bilindustriens dyrere luftlag.

Ferraris tidligere direktør Luca di Montezemolo er en af dem, der er både led og ked af den nye elektriske Ferrari Luce. Han savner den mekaniske nerve og det klassiske brøl fra udstødningen.

– En Ferrari handler om følelser, om lyden af en V12-motor og om mekanisk perfektion. At sætte det berømte logo på et lydløst batteriprodukt er i mine øjne en ren hån mod vores historie, sagde di Montezemolo for nylig i et interview.

BMW med roterende nummerplade kan koste ejer 225.000 kroner

En fransk patrulje fattede omgående mistanke til en sort BMW på motorvejen. Nu riskerer ejeren en bøde på 225.000 kroner for kendt spion-fidus.

En roterende nummerplade endte med at blive utrolig dyrt for en BMW-ejer, da han forsøgte at lege spion på motorvejen.

Den ulovlige James Bond-fidus blev afsløret af fransk politi.

Det hele begyndte, da en patrulje fik øje på en sort BMW E36 3-Serie med en usædvanlig nummerplade, skriver det franske medie Autonews.

Da bilen blev vinket ind til siden, bemærkede ordensmagten straks noget mærkeligt.

Nummerpladen matchede ifølge betjentene ikke de cifre, man mente at have aflæst på afstand. Den mystiske forandring fik politiet til at undersøge det tyske køretøj noget nærmere på stedet.

Under den grundige kontrol fandt betjentene frem til at bilen var udstyret med en anordning, der kan rotere nummerpladen. Ved hjælp af en smart roterende holder kunne bilens ejer ændre bilens identitet direkte inde fra kabinen.

Med et enkelt tryk på en knap kan nummerpladen dreje lynhurtigt rundt på få sekunder. Mekanismen minder om det, der sker i en række af de mest ikoniske James Bond-film, hvor biler skifter identitet for at undslippe forfølgere.

Slår hårdt ned på spionsnyd

På de offentlige veje er den kreative spionteknologi dog fuldstændig strengt for almindelige bilister. Den ulovlige installation gør det nemlig umuligt for fotofælder og automatiske kontrolsystemer at identificere ejeren.

Forsøget på at narre de franske myndigheder endte i stedet som en ekstremt dyr fejltagelse for bilisten. Efterfølgende var manden bag rattet dog helt væk fra stedet, skriver Autonews.

Ifølge de franske færdselsregler kan brugen af falske nummerplader udløse meget strenge straffe. Overtrædelsen kan udløse gigantiske bøder på op til 30.000 euro eller hvad der svarer til 225.000 danske kroner.

Udover den massive økonomiske lussing risikerer ejeren desuden en øjeblikkelig inddragelse af kørekortet i en lang periode.

Det er dog langtfra første gang, at desperate bilister benytter opfindsomme metoder til at omgå færdselsloven. Boosted har jævnligt kunnet fortælle om sager med nummerpladesnyd.

Barn kørte BMW med falske nummerplader

Tidligere har Boosted fortalt, hvor en bare 11-årig dreng blev standset af politiet. Barnet sad bag rattet i en stor sort BMW X5 udstyret med falske plader.

Den meget unge dreng trak ovenikøbet rundt på en stor campingvogn efter den store bil, før politiet fik sat en stopper for kørslen. Kreativiteten fejler således intet, når lovens lange arm skal forsøges undgået.